اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 07 August 2023
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان فارس، در راستای کمک دستگاه قضایی به رشد تولید و رفع موانع تولید، از کارخانه روغن نباتی شیراز که طی سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است، بازدید به عمل آورد.
احیای یکی از قدیمی‌ترین واحد‌های تولیدی کشور با اقدامات دستگاه قضاییبه گزارش عصرپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان فارس، در راستای کمک دستگاه قضایی به رشد تولید و رفع موانع تولید، از کارخانه روغن نباتی شیراز که طی سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است، بازدید به عمل آورد و در خصوص روند جابجایی مرحله به مرحله و فاز به فاز کارخانه روغن نباتی شیراز، مسئولان مربوطه را مورد سوال قرار داد و توصیه‌های مقتضی را در این راستا ارائه کرد.

گام‌های جدی دستگاه قضا برای احیای یکی از قدیمی‌ترین واحد‌های تولیدی کشور

کارخانه روغن نباتی شیراز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحد‌های تولیدی کشور، در جریان واگذاری‌های غیراصولی و خارج از ضابطه، به دلیل سوء مدیریت، با مشکلات اقتصادی و بدهی مواجه شد.

به گفته مدیرعامل این مجموعه تولیدی، کارخانه روغن نباتی شیراز در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای از جمله حقوق معوق پرسنل، عدم پرداخت سنوات پرسنل بازنشسته، بدهی به بانک‌های ملی، رفاه و ملت و همچنین بدهی به اداره گاز آب اوقاف اداره مالیاتی و تامین اجتماعی دست به گریبان بوده است.

مهمترین وجه ورود دستگاه قضایی به رفع مسائل و مشکلات کارخانه روغن‌نباتی شیراز، تمهید مقدمات حقوقی و قضایی جهت انتقال کارخانه مزبور به خارج از شهر و در منطقه ویژه اقتصادی، جهت صیانت از حقوق عامه و رفع مشکلات زیست‌محیطی است.

اقدامات دستگاه قضا برای حل مشکلات کارخانه

با ورود دستگاه قضایی، اقدامات ناظر بر جلوگیری از ورشکستگی، رکود، تعطیلی و ارتقاء تولید و اشتغال در این کارخانه، در دستور کار قرار گرفت و ۶۱ درصد از سهام کارخانه روغن نباتی شیراز به سرمایه‌گذار جدید واگذار و این کارخانه پس از پنج سال تعطیلی دوباره احیا شد.

کارخانه روغن نباتی شیراز در سالیان اخیر بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به برخی از دستگاه‌های اجرایی و خدماتی داشته است که دستگاه قضا با دعوت از مسئولان بانک‌هایی که مطالبات داشتند و دیگر طلبکاران این واحد تولیدی زمینه پرداخت بخشی از بدهکاری‌های کارخانه را برای سرمایه گذار جدید فراهم و بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان بدهکاری کارخانه پرداخت شد.

مالکان جدید، ظرف مدت شش ماه، مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان از ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته کارخانه را پرداخت کرده‌اند و خط تولید آن را با ۱۵۰ نفر راه انداخته‌اند.

واحد قوطی حلبی ساز این کارخانه هم ۱۰ سال تعطیل شده بود با نامه نگاری از طریق دادگستری استان اصفهان با صنایع فولاد اصفهان حلب مورد نیاز آن تأمین و این واحد هم راه اندازی شده و نیروهایش به کار برگشته‌اند.

کارخانه روغن نباتی قبل از خصوصی سازی حدود هزار و ۶۰۰ نیرو داشته که هم اکنون ۱۵۰ نیرو دارد و اگر به تولید ظرفیت اسمی روزی ۴۰۰ تن برسد، می‌تواند نیرو‌های بیشتری را برای اشتغال جذب کند.

خسروانی مدیرعامل کارخانه روغن نباتی شیراز نیز با اشاره به کمک‌های ستاد اقتصاد مقاومتی استان فارس گفت: با اقدامات و تسهیلگری که از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان فارس صورت گرفت، هم اکنون تنها یک سری مشکلات با بانک‌ها باقی مانده است.

خسروانی توضیح داد: ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان برای کمک به کارخانه به کارخانه فولاد مبارکه نامه ارسال کرد که مسئولان این کارخانه قبول کردند به ما کمک کنند. کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز بدهی‌های متعددی دارد و نمی‌توانیم کارت بازرگانی و بورس کالا را فعال کنیم، لذا مسئولان قضایی در ستاد اقتصاد مقاومتی برای دریافت کارت بازرگانی و بورس کالا و تهیه دست چک صیادی نامه‌هایی به دستگاه‌های مختلف ارسال کرده اند که نتایخ خوبی داشته است.

در جریان بازدید رئیس عدلیه از کارخانه روغن نباتی شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با مالکان و سرمایه‌گذاران جدید این بنگاه تولیدی به گفتگو پرداخت و در جریان جزئیات مسائل و مشکلات آن‌ها به خصوص در حوزه‌های ناظر بر مسائل بانکی و همچنین انتقال و جابجایی کارخانه به خارج از شهر قرار گرفت. 

براساس تاکیدات رئیس قوه قضاییه، حل و فصل کامل مشکلات کارخانه روغن نباتی شیراز، نیازمند همراهی و کمک همه بخش‌های ذی‌ربط است و در این مسیر، دستگاه قضایی همانگونه که تاکنون مساعدت‌های لازم را داشته است، همچنان سعی خواهد کرد بر اساس قوانین و مقررات، رفع مشکلات مربوط به حوزه بانکی و همچنین انتقال کارخانه به خارج از شهر جهت کاهش مشکلات زیست‌محیطی را در دستور کار قرار دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: