اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 01 August 2023
سخنگوی قوه قضائیه:
سخنگوی قوه قضاییه، گفت: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی تلاش داشته است تا رفتار عقلایی و منطقی بر پایه قانون را اجرایی کند و بر همین اساس مطالبات برخی از دسته بندی ها و اقدامات سیاسی نباید حرکت عدالت محورانه قوه قضائیه را تحت تأثیر قرار دهد.
اقدامات سیاسی نباید حرکت عدالت محورانه قوه قضائیه را تحت تأثیر قرار دهدبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، مسعود ستایشی در نشست خبری، گفت: ما تمرکز خود را بر اجرایی ساختن مطالبه به حق رهبری و مردم در خصوص تحقق شعار سال قرار دادیم و معتقدیم که پرونده‌های جدید بازشده در افکار عمومی نباید کلیه مسئولین نظام را از تحقق هدف اصلی سال دور کند.

وی افزود: تلاش کردیم تا مطالبه گری در قوه قضاییه و نقد از درون با هدف اصلاح گری را به فال نیک بگیریم و اساسا نقد را در بالاترین سطوح دنبال کردیم. مدار حرکت قوه قضاییه استفاده از خرد جمعی و تلاش همگانی برای تحقق قانون و اجرای عدالت برای همگان و قاطعیت در برابر گردن کشان قانون شکن و حراست از حق مظلومان بر پایه حقانیت و پرهیز از جوزدگی سیاسی و جناحی است و به آن معتقدیم و عمل می کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره هتک حرمت به قران کریم، گفت: بار دیگر از اقدام شنیع و هتاکانه در توهین به کتاب آسمانی که در اروپا صورت گرفته ابراز انزجار و تنفر می نماییم و قطعا دست ناپاک صهیونیسم در پس پرده هتاکی قرار دارد اما  دولت های حامی بدانند که با حمایت از این اقدام، خود را در برابر خشم تمامی مسلمانان عالم قرار داده‌اند.

ستایشی افزود: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی تلاش داشته است تا رفتار عقلایی و منطقی بر پایه قانون را اجرایی کند و بر همین اساس مطالبات برخی از دسته بندی ها و اقدامات سیاسی نباید حرکت عدالت محورانه قوه قضائیه را تحت تأثیر قرار دهد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در عین همکاری و تعامل با تمامی دستگاه‌ها تلاش کرده‌ایم وزن قانونمندی خود را بر تمامی رفاقت‌ها چیره ساخته و نگذاریم حق قانونی مردم و مطالبات برحق آنها تضییع شود.

ستایشی گفت: قوه قضائیه از روزمرگی که دیگران برای مسئولان ایجاد کرده اند دوری می‌کند و در دوره تحول و تعالی تلاش کرده‌ایم با پرهیز از رفتار احساسی، واکنشی و تبلیغاتی با خدمت گرفتن ظرفیت‌های فکری ریل حرکت قوه قضائیه را به سمت اجرایی شدن قانون پیش ببریم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگر امروز رئیس قوه قضائیه برای نخستین بار با حضور در قضات دیوان عالی از آنها درباره رئیس دیوانعالی نظرخواهی می‌کند گواه اقدامات ما است.

وی با بیان اینکه رئیس قوه قضائیه یکی از منتقدین اصلی رفتارهای خلاف قانون است، گفت: نقد اخیر او درخصوص دقت قضات دیوان عالی کشور درباره آرای خلاف بین شرع و ممنوع الخروجی ها حاکی از همین موضوع است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره مجازات جایگزین حبس، گفت: بحث مقررات مربوط به مجازات جایگزین حبس از ماده ۶۴ قانون مجازات تا ماده ۸۷ از سوی قانونگذار به دقت تبیین شده است. استفاده از ظرفیت نظام آزادی مشروط و استفاده از پابند الکترونیک در ماده ۶۲ قانون مجازات به صورت صریح و روشن ارایه شده است. ما معتقدیم موفقیت این امر در راستای اجرای دقیق موازین قانونی و تجلی در سند تحول است.  اگر بتوانیم‌ این نصوص را در مرحله دادرسی عملیاتی کنیم قطعا اثر ملموسی است که همیشه مورد مطالبه است.

وی افزود: اجرای مجازات حبس در بحث جزای نقدی بدل از حبس و جزای نقدی روزانه والزام به خدمات عمومی رایگان و محرومیت از حقوق اجتماعی است. گذشت شاکی و تخفیف و نوع جرم و کیفیت ارتکاب جرم و آثار ناشی از بزه انجام شده و سابقه بزه کار و ...   باید در برقراری مجازات جایگزین حبس مورد توجه مقام صادر کننده این تصمیم باشد.

 سخنگوی قوه قضائیه گفت: از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۳۶ هزار نفر تحت پابند الکترونیک قرار گرفته‌اند و در چهار ماهه امسال ۷۹۸۱ نفر تحت نظارت پوشش استفاده از پابند قرار گرفته‌اند.

ستایشی ادامه داد: میزان توجه دادگاه‌ها به مجازات جایگزین حبس و استفاده از پابند الکترونیک افزایش یافته است و امید داریم بتوانیم در خصوص  میزان ارائه احکام جایگزین حبس پیشرفت بیشتری داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت محکومان در واحدهای تولیدی استفاده کنیم.

وی گفت: سامانه دستیار هوشمند قضائی ایجاد شده است و با استفاده از فناوری نوین پرونده شخصی متهمان ایجاد می‌شود و سپس بر اساس شخصیت‌های اجتماعی، علمی و فردی متهم مجازات پیشنهادی به قاضی اعلام می‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: