اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۳۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 01 August 2023
رئیس گروه مديريت مصرف انرژی توانيرمطرح کرد:
رئیس گروه بهره‌وری و مديريت مصرف انرژی شرکت توانیر با بیان اینکه با تنظيم كولرگازی روی دمای 25 درجه و بالاتر بيش از 20 درصد در مصرف برق كولر صرفه‌جويي می‌شود، گفت: استفاده از تجهيزات اينترنت اشياء (IOT) به منظور قطع و وصل كنترل شده كمپرسور چيلرها، راهكاری موثر برای صرفه‌جويی در مصرف برق اين تجهيزات پرمصرف الکتریکی است.
کاهش 20 ‌درصدی مصرف برق کولرهای گازی در دمای آسایشبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون،فرح جمالزاده رئیس گروه مديريت مصرف انرژی توانير با بیان اینکه 40 درصد متوسط مصرف برق در فصل تابستان مربوط به استفاده از سیستم‌های سرمایشی از قبیل كولرهای گازی و آبی است، گفت: البته این عدد با توجه به میزان دمای هوا در نقاط مختلف کشور متغیر است.

وی افزود: استفاده از سیستم های سرمایشی از جمله چیلرهای تراكمی، كولرهای گازی و آبی جزو مصارف خانگی به شمار می‌روند در این زمینه قراردادن کولرهای آبی روی دور کند، مصرف انرژی را در سیستم‌ها به یک دوم می‌رساند و کاهش می‌دهد.

رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی توانیر در این رابطه تاکید کرد: عایق‌كاری كانال‌های کولر، نصب سایه‌بان، تعویض پوشال و سرویس دوره‌ای و به ویژه استفاده از موتورهای اینورتردار (BLDC) تاثیر بسزایی در كاهش مصرف برق كولرهای آبی دارد.

وی تنظیم برودت كولرهای گازی روی دمای آسایش 25 درجه را از دیگر اقدامات اثربخش در کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی برشمرد و گفت: با تنظیم كولرگازی روی دمای 25 درجه و بالاتر بیش از 20 درصد در مصرف برق كولر صرفه‌جویی می‌شود. در همین راستا بهره‌مندی از سیستم‎های سرمایشی و دیگر لوازم برقی منزل با رتبه انرژی (آ) و بالاتر  تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف برق خواهد داشت.

جمالزاده همچنین به شهروندان ساكن در مجتمع‌های مسكونی و برج‌ها كه از چیلرهای تراكمی استفاده می‌كنند، توصیه كرد برودت این سیستم‌ها را روی عدد 25 درجه تنظیم كنند.

وی استفاده از تجهیزات اینترنت اشیاء (IOT) به منظور قطع و وصل كنترل شده كمپرسور چیلرها را راهكار موثری برای صرفه‌جویی در مصرف برق این تجهیزات عنوان كرد كه قادر است با حفظ دمای آسایش، مصرف برق را تا حد قابل توجهی كاهش دهد.

رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی توانیر استفاده از لامپ‌های پربازده LED، استفاده از نور طبیعی در روز و خاموش كردن لامپ‌های اضافه را از دیگر راهكارهای صرفه‌جویی در مصرف برق خانگی دانست و افزود: استفاده از لوازم برقی منزل و آشپزخانه در تابستان باید تا حد امكان به ساعات كم‌باری شبكه ( از ساعت11 شب به بعد و ساعات ابتدایی بامداد) منتقل شود.

جمالزاده خاطرنشان کرد: اطمینان از سلامت عایق درب یخچال و فریزر، تمیز بودن كندانسور، تنظیم دمای مناسب ترموستات، خودداری از قراردادن غذای گرم در یخچال، كاهش دفعات باز و بست درب یخچال و رعایت فاصله 20 سانتی‌متری یخچال و فریزر از دیوار را از دیگر اقدامات موثر در کاهش میزان برق مصرفی در بخش خانگی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: