اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۴۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۱ تير ۱۴۰۲ - 02 July 2023
معاون رییس جمهور تاکید کرد:
معاون رییس جمهور با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست آماده هرگونه همکاری برای اجرای شعار سال مقام معظم رهبری در منطقه مکران است، گفت: سازمان با رعایت ارزیابی‌های محیط‌زیستی و اسناد بالادستی از فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی در منطقه مکران حمایت می‌کند.
حمایت محیط‌زیست از فعالیت‌های اقتصادی مکرانبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در دیدار با دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران با تاکید بر نقش مهم سازمان محیط زیست در حفظ و مراقبت از منابع طبیعی و محیط زیست سواحل مکران افزود: سواحل مکران ظرفیت های خوبی برای تولید و اشتغال دارد.

وی با اشاره به اجلاس پیش رو با وزیران محیط زیست منطقه، یکی از محورهای اصلی آن را مسائل محیط زیستی مکران عنوان کرد و گفت: این اجلاس بر آن است تا به تبادل نظر درباره چالش ها و فرصت های محیط زیستی در منطقه بپردازد و راهکارهایی برای حفاظت و بهبود محیط زیست در منطقه و به ویژه سواحل مکران ارائه دهد.

وی اظهارداشت: سواحل مکران با توجه به دسترسی به دریای عمان و موضوع اقتصاد دریا محور ظرفیت های خوبی برای تولید و اشتغال دارد.

سلاجقه گفت: رئیس‌جمهور در جلسه شورای توسعه سواحل مکران که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد بر ارتباط با کشورهای همسایه و همجوار در راستای توسعه منطقه مکران تاکید کرد و دبیر شورای توسعه سواحل مکران را مکلف کرد که هماهنگ با وزارت امور خارجه، برقراری ارتباط با همسایگان را در این زمینه آغاز کند.

همچنین نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیراجرایی شورای توسعه سواحل مکران گفت: برنامه های توسعه در این منطقه باید به طور کامل با ملاحظات محیط زیستی هماهنگ شوند و جلوگیری از آلودگی و حفاظت از تنوع زیستی در سواحل مکران باید در اولویت قرار گیرد.

حسین دهقان با تاکید بر ضرورت اجرای قوانین و مقررات محیط زیستی در این منطقه گفت: سرمایه گذاری های خارجی در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار در سواحل مکران می تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی این منطقه کمک کند.

وی بر ضرورت جذب سرمایه گذاری های خارجی با رعایت ملاحظات محیط زیستی و استفاده بهینه از منابع طبیعی در سواحل مکران تأکید کرد که این موضوع از سوی رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز مورد تایید قرار گرفت.

منطقه ساحلی مکران مشتمل بر پنج شهرستان چابهار، جاسک، سیریک، کنارک و میناب در دو استانِ سیستان و بلوچستان و هرمزگان است و دارای قطب توسعه جاسک به عنوان بندر و پایگاه نیروی دریایی، هاب گاز، نفت و انرژی و منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به عنوان بندر آزاد و اسکله‌های با ظرفیت ایجاد مناطق صنعتی و حمل و نقل بین‌المللی است.

در سند توسعه این منطقه تصریح شده است که منطقه مکران ظرفیت ایجاد انواع صنایع پتروشیمی، فولاد و صنایع بزرگ را دارد و می‌تواند زمینه گسترده تولید و صادرات مجدد را فراهم سازد و توسعه برون‌زا که محتاج تجهیز منابع و سرمایه‌گذاری ملی و بین‌المللی است، عامل مهمی در توسعه منطقه مکران به شمار می‌آید و توسعه درون‌زا و برون‌زا به عنوان مکمل یکدیگر می‌تواند توسعه متوازن و پایدار منطقه را رقم بزند.

شورای توسعه سواحل مکران در جلسه بیستم شهریورماه ۱۴۰۱ هیئت وزیران در دولت مردمی تصویب شد و سازمان حفاظت محیط زیست عضو شورا است.
نام:
ایمیل:
* نظر: