اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۳۰۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۱ تير ۱۴۰۱ - 12 July 2022
تفاهم نامه همکاری های محیط زیستی ایران و امارات متحده عربی میان رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر تغییر اقلیم و محیط زیست امارات متحده عربی به امضا رسید.
امضای تفاهم‌نامه همکاری محیط‌زیستی میان ایران و امارات متحده عربیبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای این تفاهم نامه که در حاشیه نشست منطقه ای وزرای محیط زیست برگزار شد گفت: محیط زیست یک میثاق منطقه ای بین کشورها است که می تواند آنها را به هم نزدیک کند.

وی با اشاره به روابط دیرینه و اشتراکات فراوان فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دو کشور دوست و برادر ایران و امارات متحده عربی، اظهار داشت: نشست منطقه ای وزرای محیط زیست نشان داد که کشورهای دوست و برادر و مسلمان می توانند در خیلی از مسایل با یکدیگر همکاری کرده و مشکلاتشان را بدون حضور بیگانگان حل و فصل کنند و روابط خود را ارتقا دهند.

وی، محیط زیست را یک میثاق منطقه ای بین کشورها دانست که می تواند آنها را به هم نزدیک کند و افزود: نشست امروز نشان داد همه کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که مساله محیط زیست اولویت اول آنها است.

به گفته معاون رییس جمهوری، دو کشور ایران و امارات تجارب خوبی درباره مدیریت چالش های زیست محیطی دارند که می توانند این تجربیات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان، گفت: هرچند این تحریم ها ما را از یک سری همکاری های بین المللی باز داشت اما تلاش کردیم با تکیه بر جوانان غیور، باهوش و دانشمند خود در قالب شرکت های دانش بنیان، خیلی از مشکلاتمان را حل کنیم و آماده ارایه خدمت به کشورهای دوست و برادر هم هستیم.

سلاجقه، مساله گرد و غبار را یک مخاطره برای همه کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: ما می توانیم در قالب یک کنوانسیون منطقه ای، تصمیمات اتخاذ شده در نشست امروز را عملیاتی کنیم.

تبادل تجربیات زیست محیطی و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی بین ایران و امارات 

مریم المهیری، وزیر تغییر اقلیم و محیط زیست امارات متحده عربی نیز ضمن اظهار خوشحالی از حضور در ایران و شرکت در نشست منطقه ای وزرای محیط زیست، از میزبانی کشورمان برای برگزاری این نشست تشکر کرد.

وی با اشاره به برخی از مهم ترین مخاطرات زیست محیطی و تاثیرات مخرب آن بر کشورهای منطقه، افزود: ما می توانیم تجارب و راه حل های خود را برای مدیریت چالش های زیست محیطی با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و به تبادل دستاوردهای علمی و تحقیقاتی خود در این زمینه بپردازیم.

براساس این گزارش، نشست منطقه‌ای وزیران محیط زیست کشورهای منطقه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با هدف بررسی راه حل های رفع مشکلات محیط زیستی منطقه به ویژه معضل ریزگردها با حضور وزرا و مقامات ارشد ۱۱ کشور منطقه غرب آسیا برگزار شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیشتر سازمان محیط زیست را مکلف کرده بود به همراه دیگر دستگاه‌های ذیربط از طریق دیپلماسی و مجامع بین‌المللی و نیز تعامل با کشورهای همسایه، رفع مشکل ریزگردها را مجدانه پیگیری کند.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: