اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۳۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - 12 June 2023
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر:
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از ابتدای برنامه ششم توسعه، ضربه به بنیان های مالی سوداگران مرگ در دستور کار این ستاد قرار گرفت و موفقیت های چشمگیری هم در این راستا حاصل شد.
اولویت‌های ما ضربه به بنیان‌های مالی سوداگران مرگ استبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، اسکندر مومنی روز دوشنبه در نشست تخصصی و فصلی ١٤٠٢ ستاد مبارزه با موادمخدر، اظهار داشت: امروزه موضوع اعتیاد و مواد مخدر آسیبی جدی در دنیا به شمار می آید و همه مردم جهان با آن درگیر هستند ضمن اینکه آمارها نیز نشان از افزایش این معضل دارد.

به گفته وی، حدود ٣٠٠ میلیون معتاد در جهان وجود دارد و سالانه ٥٠٠ هزار نفر به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.

مومنی گفت: در ٢ دهه اخیر نیز بر اساس شواهد و آمارهای سازمان ملل متحد، گرایش به مصرف انواع مواد در حال افزایش است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در منطقه ما و در کشور افغانستان در ٢ دهه اخیر با حضور امریکا و ناتو، تولید مواد مخدر ٥٠ برابر افزایش یافته است و پس از روی کار آمدن طالبان هم با وجود وعده هایی که دادند اما، تولید مواد مخدر از جمله نوع صنعتی آن، افزایش یافته است.

به گفته مومنی اکنون افغانستان رتبه نخست تولید مخدر سنتی و رتبه دوم تولید مواد صنعتی را دارد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه برنامه هفتم توسعه می تواند با مشارکت مردم، گامی جدی در برابر سوداگران و مصرف مواد مخدر باشد، اظهار کرد: بدون تدوین و برنامه ریزی دقیق که در قانون اساسی و برنامه هفتم توسعه تعیین شده است، به این چشم انداز نخواهیم رسید و برای این کار برنامه جامع و بسترهای لازم باید فراهم شود.

مومنی گفت: جمهوری اسلامی در حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی گام های جدی برداشته است و در حوزه مقابله رتبه نخست را دارد به گونه ای که بیش از ٩٠ درصد تریاک دنیا را ایران کشف می کند.

وی گفت: باور داریم که پیشگیری باید نخستین حرکت و اولویت باشد که در این زمینه آموزش و پرورش بهترین بستر برای توسعه آگاهی و پیشگیری است و در کنار آن می توان از نهادهای فرهنگی و گروهای مرجع استفاده کرد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در موضوع ضربه به بنیان های مالی از ابتدای برنامه ششم این سیاست پیگیری و افزایش ١٠ برابری داشته است و تا اواخر برنامه ششم نیز یک سوم درآمد ستاد به صورت داخلی تامین شده است اما شاهد افزایش هزینه ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر هستیم که در سه سال اخیر تقریبا در مسیر خودکفایی قرار گرفته است و پیش بینی می شود که در سال جاری میزان درآمد ستاد بیش از هزینه مبارزه با مواد مخدر باشد که از محل ضربه به بنیان های مالی قاچاقچیان تامین می شود.

مومنی استفاده از خیرین را ظرفیت بزرگی دانست و تاکید کرد: تاکنون از سوی خیرین ۵۰۰ میلیارد تومان کمک دریافت کردیم.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: