اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - 11 June 2023
رئیس سازمان بازرسی کل کشور:
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مدیری که می‌خواهد قانون را دور بزند و یا اجرای صحیح قانون را نداشته باشد این قبیل مدیران باید از دستگاه نظارتی ترس و واهمه داشته باشند که مرتکب عمل خلاف قانون نشوند.
دستگاه‌ها از اعلام دارایی‌های مازاد خود خودداری می‌کنندبه گزارش عصرپرس، ذبیح الله خدائیان در گفت و گویی اظهار کرد: سازمان بازرسی با توجه به بازرسی‌های مداومی که از بخش‌های مختلف کشور دارد در رابطه با آسیب‌های موجود و راهکار‌های رفع این آسیب‌ها همچنین مسائل و مشکلاتی که در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد اطلاعات ارزشمندی را داراست.

وی افزود: رسانه‌های جمعی نیاز به شناخت و تحلیل آسیب‌ها و ارائه راهکار‌ها را دارد تا مردم و مسئولان را با مسائل و مشکلات و راهکار‌های رفع آن‌ها آشنا کند بنابراین اگر یک تعامل دو جانبه و همکاری خوبی برقرار باشد به راحتی می‌توانیم تاثیرگذاری در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از دستور کار‌های سازمان بازرسی کل کشور پیشگیری از سوء جریان‌ها یا مفاسد و تخلفاتی است که ممکن است رخ دهد و هدف سازمان این است که قبل از اینکه جرمی اتفاق بیافتد و یا سوء جریانی شکل گیرد، پیشگیری کنیم.

خدائیان تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان بازرسی کل کشور ریشه‌ها، گلوگاه‌های فساد و سوء جریان را می‌شناسد می‌تواند این موارد را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا با اطلاع رسانی که انجام می‌شود هم مسئولان در جریان امر قرار می‌گیرند و بهتر پای کار می‌آیند و هم مردم می‌توانند در شناخت بیشتر آسیب‌ها و علل و عوامل سوء جریان‌هایی که می‌تواند شکل گیرد، کمک کنند. 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص اینکه آیا دستگاه‌های نظارتی جسارت را از مدیران در مولدسازی گرفته اند، گفت: برخی از مسئولان در سخنرانی‌هایی که داشتند بیان کردند که دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و برخی دیگر از دستگاه‌ها جسارت را از مدیران در بحث واگذاری‌ها و مولد سازی گرفته اند پاسخی که دارم این است که اولا منظور از این مدیران چه مدیرانی هستند؟ یکسری از مدیران قانونمند، پرتلاش، سختکوش و روحیه جهادی دارند طبیعتاً مدیری که قانون‌مند است و نمی‌خواهد قانون را دور بزند ترس و واهمه‌ای از دستگاه‌های نظارتی ندارد چرا که دستگاه نظارتی، نظارت بر حسن اجرای قانون را دارد.

وی افزود: مدیری که می‌خواهد قانون را به خوبی اجرا کند دلیلی ندارد که ترسی از دستگاه‌های نظارتی داشته باشد و مدیری که می‌خواهد قانون را دور بزند و یا اجرای صحیح قانون را نداشته باشد این قبیل مدیران باید از دستگاه نظارتی ترس و واهمه داشته باشند که مرتکب عمل خلاف قانون نشوند.نباید مدیری که قانون‌مند است از نظارت استقبال نکند.

خدائیان اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی نیز از بحث واگذاری‌ها گله‌مند است و مدعی هستیم که واگذاری‌ها در کشور به خوبی انجام نشده است. مقام معظم رهبری نیز اخیراً در فرمایشات که داشتند بر روی این موضوع تاکید کردند که واگذاری‌ها باید به مردم و بخش خصوصی به مفهوم واقعی واگذار شود نه به نهاد‌های شبه دولتی.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: در واگذاری‌هایی که در طی دوران‌های مختلف داشتیم به خوبی عمل نشده است که دلایل متعددی دارد؛ اولین علت این است که واگذاری‌هایی که صورت گرفته به مردم صورت نگرفته و به بخش خصوصی واگذار نشده بلکه به نهاد‌های شبه دولتی واگذار شده است که همچنان هیئت مدیره‌ها را دولت منصوب می‌کند و زمینه سوء جریان و فساد در همین جا که نظارت ممکن است نباشد صورت می‌گیرد.

خدائیان در ادامه گفت: دلیل دومی که وجود دارد این است که دستگاه‌ها از اعلام دارایی‌های مازاد خود خودداری می‌کنند و سازمان بازرسی کل کشور بار‌ها تذکر و مکاتبه انجام داده است که دستگاه‌ها دارایی‌های مازاد خود را به وزارت امور اقتصاد و دارایی معرفی کنند، ولی مدیران هستند که در مقابل مولد سازی مقاومت می‌کنند نه اینکه دستگاه‌های نظارتی مانعی برای انجام این کار باشند.

وی عنوان کرد: اخیراً هشدار داده ایم و به بانک‌ها در مورد فروش اموال مازاد و خروج از بنگاه داری نامه ارسال کرده ایم، بنابراین سازمان بازرسی و دستگاه‌های نظارتی پیگیر هستند که این اموال مازاد به فروش برسند و مولد سازی شوند همچنین در جهت مصلحت و نفع جامعه از آن‌ها استفاده شود آنچه که مانع اصلی است مدیران هستند که نمی‌خواهند این کار صورت گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر مراجعه‌ای به سخنان وزرای امور اقتصاد و دارایی داشته باشید همچنین در نامه‌ای که وزیر فعلی اقتصاد به رئیس جمهور ارسال کردند ۱۵ مانع در این نامه مطرح شد که در هیچ یک از بند‌ها اشاره به اینکه سازمان بازرسی و دستگاه نظارتی مانع مولدسازی هستند اشاره نشده است یا وزیر سابق و وزرای اسبق در تمامی صحبت‌هایی که دارند اشاره کردند که مدیران هستند که مانع واگذاری و مولدسازی می‌شوند و سازمان بازرسی کل کشور در جهت واگذاری صحیح و مولد سازی در کنار مدیران قرار دارد و استقبال می‌کنداز برخی از مسئولین متعجب هستند که عنوان می‌کنند دستگاه‌های نظارتی مانع مولد سازی هستند یا جرات را از مدیران گرفتند.

خدائیان اظهار کرد: نکته سوم که لازم است اشاره کنم این است که در همین مصوبه مولدسازی، مرجع خاصی برای نظارت ایجاد شده است هرچند که این مانع نظارت دستگاه‌های نظارتی نیست، اما در کنار مرجع نظارتی پیگیر هستیم که مولد ساری به خوبی انجام شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: