اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 04 November 2015
وزیر نیرو اعلام کرد:
وزیر نیرو انجام مطالعات طرح شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به 16 استان کشور را خاطرنشان ساخت و گفت: انجام این مهم، آب شرب مورد نیاز حداقل 47 میلیون نفر را تامین خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در دومین کنفرانس منطقه‌ای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران با بیان اینکه امروزه تونل به یکی از عناصر اصلی و مهم توسعه زیرساخت‌های جوامع تبدیل شده گفت:  قبل از این تونل در معدن، صنعت و حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروز شاهدیم کاربرد تونل و استفاده از فضای زیرزمینی توسعه یافته و بخش‌های مختلف از این سازه‌ها استفاده می‌کنند و به نظر می رسد در آینده نیز کاربردهای جدیدی برای تونل تعریف شود.

وی افزود: امروز برای انتقال آب، شبکه فاضلاب، مترو و همچنین برای تولید و انتقال برق، پدافند غیرعامل، ذخیره‌سازی نفت و گاز از تونل  استفاده می‌شود و این‌ها نشان‌دهنده اهمیت رو به فزونی این صنعت است.

چیت‌چیان با بیان اینکه فضاهای زیرزمینی و انواع تونل عناصر مشترک فراوانی به لحاظ فنی  و اجرایی دارند تصریح کرد:  در بخش آب به دلیل اینکه ما با محدودیت منابع مواجهیم به این معنا که در هر مکان و حوزه‌ای  که فعالیت اقتصادی وجود داشته باشد  به آب کافی دسترسی نداریم لذا ناچاریم آب را منتقل کنیم.

وی افزود: الگوی بارش و آرایش منابع آب هر کشور ممکن است با پراکنش جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی تطابق نداشته باشد لذا انتقال آب و توجه به آن از طریق تونل اجتناب‌ناپذیر می‌شود و روز به روز توسعه خواهد یافت.

تونل های انتقال آب 1.5 برابر می شود

وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از عناصر پراهمیت در اقتصادی‌تر کردن انتقال آب از طریق تونل مواجهه با مشکلات زیست‌محیطی حفر تونل است اظهار داشت: بر اساس این ضرورت تاکنون 19 تونل  با طول 192 کیلومتر در کشور حفر شده که مورد بهره‌برداری قرار گرفته و به طول 314 کیلومتر در حال احداث است و این میزان تونل در حال احداث نشان‌دهنده این است که 1.5 برابر آنچه قبلا انتقال آب داشته‌ایم تونل در دست احداث داریم و چه بسا که در آینده نیاز ما بیشتر نیز شود زیرا تحت شرایط تغییر اقلیم و کاهش منابع تجدیدپذیر در کشور ناچاریم که به سمت شیرین کردن آب که لازمه ‌آن حفر تونل است روی آوریم.

احداث تونل برای انتقال آب از سواحل برای 47 میلیون جمعیت مناطق مرکزی

وی ادامه داد:در حال حاضر  در مناطق شمالی و جنوبی کشور انتقال آب به مناطق مرکزی در دست مطالعه است و به این ترتیب با شیرین کردن آب خلیج فارس و عمان به 16 استان مرکزی منتقل خواهد شد و آب مورد نیاز 47 میلیون نفر از جمعیت این محدوده تامین خواهد شد.

چیت‌چیان گفت: طبیعی است که مسافت انتقال تونل‌ها طولانی است و حفر تونل‌های متعدد و طولانی نشان دهنده این امر است که تونل راه درازی در پیش دارد و صنعت‌گران باید تلاش بیشتری داشته باشند.

وزیر نیرو همچنین به شبکه فاضلاب کشور  اشاره و اظهار داشت: هم اکنون در این شبکه غیر از خطوط لوله 26 کیلومتر تونل داریم و 15 کیلومتر نیز که عمده آن در شهر تهران است مشغول حفاری هستیم و این نشان می‌دهد که با توسعه فاضلاب نیاز به حفر تونل  بیشتر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تا چند سال پیش کمتر تصور می‌شد که برای تولید و انتقال برق نیاز به تونل داشته باشیم تصریح کرد: ما در حال حاضر 110 هزار و 200 مگاوات ظرفیت نیروگاه برق‌آبی داریم که نیاز داریم مغارهای عظیم حفاری شوند و با توجه به اینکه شرایط فنی نیروگاه را داریم باید این تاسیسات در دل زمین احداث شوند.

50کیلومتر تونل در 4 شهر برای انتقال برق

وی با بیان اینکه شرایط شهرنشینی و مشکلات انتقال برق از نظر بهداشتی، زیست محیطی و مبلمان شهری ما را ناچار به روی آوردن به سمت انتقال برق از طریق تونل‌ها کرده است اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 50 کیلومتر در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز از طریق تونل برق انتقال داده می‌شود و 10 کیلومتر نیز برای کابل انتقال برق در دست احداث است.

وزیر نیرو با بیان اینکه اولین مسئله در احداث تونل‌ها مسائل زیست‌محیطی آنهاست گفت: احداث تونل‌ها علی‌رغم اینکه بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی را حل می‌کند خود نیز منجر به برخی مشکلات زیست‌محیطی می‌شود که از جمله آنها مشکلاتی است که حفر تونل برای آب‌های زیرزمینی به وجود می‌آورد. به طوری که با زه‌کشی چاه‌ها و چشمه‌ها خشک شده و مردم دچار مشکلات جدی زیست‌محیطی و اقتصادی شده‌اند.

چیت‌چیان ادامه داد: حفر تونل ضروری است ولی باید به نحوی طراحی و اجرا شود که کمترین آسیب به محیط‌زیست ومنابع آب زیرزمینی وارد شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه بالای حفر تونل از جمله دیگر مشکلات استفاده از این صنعت است خاطر نشان کرد: باید به فناوری‌های جدید و روش‌هایی دست یابیم که بتوانیم این هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وزیر نیرو به مشکلات فنی تونل‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: برای حفاری تونل نیازمند شناخت بهتر زمین هستیم زیرا کمبود اطلاعات و عدم مطالعه ما را با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند کما اینکه در تونل کوهرنگ 3 به دلیل مشکلات فنی ناچار شدیم که پروژه را به مدت سه سال متوقف کنیم. لذا چنانچه در حفاری‌ها شناخت بیشتری از ساختار زمین داشته باشیم و شیوه حفاری درست انتخاب شود کمتر با مشکل مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه برخورد با گسل و هجوم آب در بسیاری از تونل‌ها مانعی جدی برای حفر آنها است ادامه داد: اکنون برای حفر تونل در غرب کشور با مشکلات این چنینی مواجه شده‌ایم که باید راهکاری برای حل آن پیدا کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه باتوجه به تنوع بهره‌گیری از تونل در آینده با مقوله‌هایی مانند ایجاد تزاحم تونل‌ها برای یکدیگر مواجهیم تصریح کرد: در حال حاضر حفاری تونل برای مترو مشکلاتی را برای قنات‌های تهران ایجاد کرده.

وی با اشاره به اینکه در آینده برای خدمات گوناگون شهری تونل‌های متعددی احداث خواهد شد اظهار داشت: همان برنامه‌هایی که برای تاسیسات روی زمین داشته‌ایم برای احداث تاسیسات و پروژه‌های زیر زمین نیز باید برنامه‌ریزی کنیم و فضای زیرزمین طوری انتخاب شود که مشکلی ایجاد نشود.

وی تصریح کرد: از سال‌های گذشته این ایده مطرح بود که چگونه بتوانیم از تونل برای کاربردهای مختلف استفاده‌های مشترک داشته باشیم. به طور مثال از تونل عبور فاضلاب کابل برق، مخابرات و لوله گاز نیز عبور کند.

وی ادامه داد: استفاده مشترک از تونل به عنوان یک ایده مطرح بوده اما تاکنون در هیچ سازمانی به هماهنگی نرسیده‌ایم ضمن اینکه باید گفت انجام این کار نیاز به فضای کمتر زیرزمینی داشته و هزینه‌ها را کاهش داده و خدمات بهتری نیز ارائه خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: