اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۳۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - 09 November 2022
در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف مطرح شد:
رئیس قوه قضاییه به صلح‌یاران توصیه کرد که در ایجاد صلح و سازش میان طرفین نزاع و درگیری، ممارست و جهد داشته باشند و چنانچه پس از یک یا دو بار اقدام برای مصالحه به نتیجه نرسیدند، دست از تلاش و پیگیری برندارند و این اقدام خیر و پربرکت را تکرار کنند.
صلح‌یاران برای ترویج صلح و سازش دست از پیگیری برندارندبه گزارش عصرپرس از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضاییه ضمن اشاره به توفیقاتی که در جریان «پویش به عشق امام حسین (ع) می‌بخشم»، حاصل شده است، اظهارداشت: من از هیچکس طلبی ندارم و به همه بدهکار هستم؛ اما اگر حقی بر گردن کسی دارم، به عشق امام حسین(ع) همه را بخشیدم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت و ارزش صلح و سازش و همزیستی مسالمت آمیز در همه مکاتب و نظامات حکمرانی و اجتماعی، تصریح کرد: ارزش و اهمیت ایجاد صلح و سازش میان افراد جامعه و رفع دشمنی‌ها میان مردم، برای ما در دستگاه قضایی به علت ارتقای آمار رسیدگی به پرونده‌ها نیست و اهمیت این موضوع را به مقوله آمار تقلیل نمی‌دهیم بلکه برای صلح و سازش میان مردم ارزش و اعتبار خاص قائل هستیم.

رئیس دستگاه قضا به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف توصیه کرد که با تدوین سازوکارهای مشخص و سیاستگذاری و روشنگری، بیش از پیش از ظرفیت‌های گروه‌ها و اقشار مختلف مردمی، طوایف، هنرمندان و صاحبان نفوس و قلم و کلام در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش و ایجاد مصالحه میان مردم بهره گیرند.

محسنی‌اژه‌ای به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف دستور داد در راستای فرهنگ‌سازی برای گسترش و بسط امر مصالحه میان مردم و طرف‌های نزاع، بیش از گذشته از ظرفیت رسانه ملی و سایر رسانه‌ها بهره گیرند و در این راستا به سازماندهی آموزش عنایت ویژه داشته باشند.

معرفی و تبلیغ «روش‌ها و سازوکارهای صلح وسازش»، «ارزش مصالحه»، «صلح یاران» و «طرفین مصالحه»؛ دیگر توصیه‌های رئیس قوه قضاییه به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف کشور بود.

رئیس قوه قضاییه به تبیین و تشریح برکات و آثار حاصل از صلح وسازش پرداخت و تصریح کرد: اگر چه قصاص یک حق است اما گذشت از قصاص از ناحیه اولیای دم دارای برکات فراوانی است و قصاص کردن نیز تبعات و پیامدهایی دارد.

رئیس دستگاه قضا به ارزش و اهمیت به صلح و سازش در پرونده هایی با موضوعات خانوادگی و مالی اشاره کرد و  از حجم قابل توجه پرونده های حاوی این موضوعات در قوه قضاییه گفت.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز یکی از عناوین مهم مسائل کیفری را نزاع‌ها تشکیل می‌دهند، افزود: بسیاری از این نزاع‌ها و درگیری‌ها با یک عذرخواهی ساده قابل حل و رفع هستند؛ بنابراین ترویج این موضوع که مردم چگونه از ایجاد نزاع و درگیری پیشگیری کنند و آموزش این روش‌ها، بسیار اهمیت دارد و از جمله مسئولیت‌های مرکز توسعه حل اختلاف است.  

رئیس قوه قضاییه به صلح‌یاران نیز توصیه کرد که در ایجاد مصالحه و صلح و سازش میان طرفین نزاع و درگیری، ممارست و جهد داشته باشند و چنانچه پس از یک یا دو بار اقدام برای مصالحه، به نتیجه نرسیدند، دست از تلاش و کوشش و پیگیری برندارند و این اقدام خیر و پربرکت را تکرار کنند.

رئیس عدلیه با اشاره به مشکلات حقوقی و معیشتی کارکنان شوراهای حل اختلاف به پیگیری برای سرانجام رساندن لایحه شوراهای حل اختلاف در مجلس یازدهم تا پایان سال جاری تاکید کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: