اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - 21 October 2015
برای نخستین بار از ایران
رییس بنیاد جهانی انرژی گفت: در سال جاری، ٢ هزار پروژه از ١٧٧ کشور جهان برای دریافت جایزه جهانی انرژی شرکت کرده‌اند و پروژه فاضلاب تهران جزو ١٥ پروژه برتر است. کاندید شدن یک طرح از ایران به عنوان یکی از 15 طرح برتر جهان در زمینه مصرف انرژی برای نخستین‌بار صورت می‌گیرد.

به گزارش عصر پرس: ولفگانگ نیومن، رئیس بنیاد جهانی انرژی، درحاشیه بازدید از تصفیه‎‌خانه فاضلاب جنوب تهران این طرح را به عنوان یکی از 15 پروژه برتر جهان در سال 2016 دانست و گفت: کاندید شدن یک طرح از ایران به عنوان یکی از 15 طرح برتر جهان در زمینه مصرف انرژی و دریافت جایزه جهانی برای نخستین‌بار صورت می‌گیرد.

بنیاد جهانی انرژی به عنوان بزرگ‌ترین مرجع ارزیابی و حامی طرح‌های محیط زیستی به ویژه انرژی است که در حدود ٣٠ سال است فعالیت خود را آغاز کرده است و بیش از ١٧٧ کشور جهان عضو رسمی این بنیاد هستند.

فاضلاب تهران نامزد دریافت جایزه جهانی انرژی شد

نیومن گفت:‌ در آغاز، نمایشگاه‌های انرژی را برگزار کردیم و در آن نمایشگاه‌ها اقدام به دادن جایزه جهانی انرژی کردیم. بنابراین اهدای این جایزه جهانی انرژی از ١٦ سال پیش آغاز شد و هدف آن این بود که به جهانیان پروژه‌های پایدار را معرفی کنیم.

رئیس بنیاد جهانی انرژی ادامه داد: در سال جاری برای نخستین‌بار مراسم اهدای جایزه جهانی انرژی سال ٢٠١٦ در ایران در ٢٩ دی‌ماه به منظور معرفی و تجلیل از پروژه‌های سبز پذیرفته شده برگزار خواهد شد.

به گفته او، اهدای این جایزه به صورت سراسری در دنیا پخش خواهد شد و ١٥٠٠ ساعت پخش تلویزیونی در سراسر دنیا خواهد داشت.

نیومن خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در آینده دنیا با دو مشکل اساسی مواجه خواهد شد به طوری که در سال ٢٠٥٠ حدود ٤٠ درصد جمعیت جهان شهرنشین خواهد بود و دوم این‌که ٢٥ درصد جمعیت روستایی کشورهای در حال توسعه از دست‌رسی به منابع انرژی محروم هستند. پس باید در شهرها به دنبال راهکارهایی برای یافتن راه‌حل مشکلات فاضلاب، انرژی، هوا، آب و خاک باشیم.

رییس بنیاد جهانی انرژی با بیان این‌که پروژه فاضلاب تهران بی‌نظیر است، ادامه داد: با توجه به این‌که این پروژه در شرایط تحریم و دشوار اجرایی شده است، می‌توان گفت که این مساله گواه توانمندی ایران برای رسیدن به پایداری است.

نیومن تصریح کرد: برنامه اهدای جایزه جهانی انرژی در روز 19 ژانویه در شهر تهران برگزار خواهد شد و با توجه به این‌که این برنامه در طول 1500 ساعت در تلویزیون‌های سراسر دنیا پخش خواهد شد می‌توان گفت که این مساله می‌تواند ایران را به عنوان مرکز پایداری معرفی کند.

وی با بیان این‌که هر ساله بانک جهانی وامی را با بهره کم به میزان 30 میلیون دلار برای انجام اینگونه پروژه‌ها در نظر می‌گیرد، گفت: برای انتخاب منتخب جایزه چهار معیار اساسی که شامل نوآوری، میزان سرمایه‌گذاری، میزان موفقیت پروژه قابلیت اجرای آن در شهرهای دیگر و جلوگیری از خروج گاز گلخانه‌ای است را در نظر می‌گیریم.

رییس بنیاد جهانی انرژی ادامه داد: امسال چهار پروژه به عنوان نامزد برتر در نظر گرفته شدند که یکی از آنها پروژه فاضلاب تهران است، اما علاوه بر این پروژه احداث یک آسمان‌خراش با استفاده از بازچرخانی زباله در استرالیا، ساخت هتل در دانمارک که تماما از انرژی خورشیدی و آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود و پروژه جمع‌آوری باران در چین نیز به عنوان رقیب ایران در نظر گرفته شده‌اند.

برای امسال در جایزه ٢٠١٥ حدود ٢٠٠٠ پروژه از ١٧٧ کشور جهان نامزد دریافت این جایزه شده‌اند و پروژه فاضلاب تهران یکی از ١٥ طرح برتر جهان (یکی سه طرح برتر جهان در بخش آب) به منظور دریافت جایزه جهانی انرژی برای نخستین‌بار مطرح شده است.

مراسم بازدید از خط انتقال فاضلابرو غرب و تونل کمیل امام خمینی با حضور مدیر عامل شرکت فاضلاب تهران، رییس بنیاد جهانی انرژی، رییس انجمن مدیریت سبز و جمعی از معاونین شرکت فاضلاب تهران نیز برگزار شد.

خط انتقال فاضلابرو غرب تهران در مسیر بزرگراه آیت اله سعیدی به قطر ١٨٠٠ میلیمتر، فاضلاب منطقه ٥ و ٢ شهرداری را به تونل غرب تهران و در نهایت به تصفیه خانه غربی متصل می کند. با توجه به موقعیت جغرافیایی این خط در حاشیه فرودگاه مهرآباد و همچنین ترافیک سنگین منطقه در میدان آزادی و محدودیت عملیات اجرایی یک لاین از خیابان جهت کارگاه در اختیار قرار گیرد.

اصغر ریاضتی، مدیر عامل شرکت فاضلاب تهران، با اشاره به بکارگیری لوله بتن پلیمری در سیستم‌های جمع‌آوری فاضلاب گفت: خط انتقال فاضلاب منطقه ٥و ٢ شهرداری تهران دارای بزرگترین قطر لوله‌رانی تاکنون در سطح کشور است.

مدیر عامل شرکت فاضلاب تهران طول مسیر این تونل را ٥ هزار و ٣٠٠ متر یک پنجم جمعیت شهر تهران را پوشش می دهد ضمن اینکه ظرفیت عبوری آن بالغ بر ٤ مترمکعب بر ثانیه است.

تونل کمیل امام خمینی، فاضلاب بخش مرکزی تهران را به تونل اصلی غرب تهران متصل می‌کند.

در این بازدید رییس بنیاد جهانی انرژی، پروژه خطوط انتقال فاضلابرو غرب و تونل کمیل امام خمینی را بسیار فوق‌العاده ارزیابی کرد و گفت: تا سال ٢٠٥٠ بالغ بر ٤٠ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد و به تبع معضلاب عمده ایی در زمینه تامین آب، برق، فاضلاب و مسایل بهداشتی و زیست محیطی بوجود می‌آید.

وی پروژه فاضلاب تهران را عامل موثر در تولید برق خواند و افزود: همچنین از طریق اجرای این پروژه بحث آبیاری کشاورزی و جلوگیری از گازهای گلخانه‌ایی محقق می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: