اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - 19 October 2015
با اعتباری بالغ بر ٨٨ میلیارد تومان
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: مسیر تونل انتقال فاضلاب غرب تهران از تقاطع خیابان سی متری جی با بزرگراه آیت‌ا... سعیدی آغاز و تا بازار مبل یافت‌آباد امتداد می‌یابد، در ادامه پس از اجرا در بلوار معلم تا ضلع شمالی بزرگراه آزادگان پیش می‌رود و در حاشیه ضلع شمالی بزرگراه امتداد یافته و از رودخانه کن عبور می‌کند.
به گزارش عصر پرس، اصغر ریاضتی در جریان بازدید از عملیات ساخت تونل فاضلاب‌روی غرب تهران گفت: هزینه اجرای تونل فاضلاب غرب تهران که با هدف جمع‌آوری فاضلاب مناطق مرکزی و غرب آغاز شده، از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی و با اعتباری بالغ بر ٨٨٠ میلیارد ریال، تامین می شود و مساحت تحت پوشش این تونل بالغ بر ٢٠ هزار هکتار و جمعیت تحت پوششی در حدود ٥/٣ میلیون نفر است.

وی به روش حفاری در این پروژه اشاره کرد و گفت: تونل غرب در عمق متوسط ١٥تا ٣٤ متر و با قطر ٣٠٠٠ تا ٣٦٠٠ میلی‌متر اجرا می‌شود که این تونل با توجه به مطالعات محیطی و مشخصات هندسی مسیر، برای اولین بار در کشور با بهره‌گیری از دستگاه TBM سگمنت‌گذاری حفاری شده که با بتن مسلح پیش ساخته (سگمنت) به همراه لایه ضد خوردگی پوشیده می‌شود.

وی تصریح کرد: سگمنت‌ها اساسیترین عنصر حفاری تونل به روش مکانیزه هستند و دستگاه حفاری مکانیزه بلافاصله پس از حفاری، با استفاده از سگمنت های پیش ساخته و بتن مسلح، بخش های حفاری شده را بصورت اتوماتیک سگمنت گذاری کرده و سپس با تکیه کردن به همان سگمنت های کار گذاشته شده عملیات حفاری و پیشروی و لاینینگ را ادامه می دهد. در این پروژه بایستی به میزان ١٥٠ هزار متر مکعب در ٢ بخش احداث کانال و محل شفت ورودی دستگاه TBM صورت بگیرد.

ریاضتی با اشاره به روش حفاری مکانیزه و برتری نسبت به روش های سنتی تونل‌سازی گفت: حفاری مکانیزه به لحاظ سرعت پیشروی بالا و دسترسی های کمتر، نسبت به روش های سنتی تونل سازی برتری دارد و بلافاصله پس از حفاری، با استفاده از سگمنت های پیش ساخته و بتن مسلح، بخش های حفاری شده بصورت اتوماتیک سگمنت گذاری میشود.

مدیر عامل شرکت فاضلاب تهران در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: در حال حاضر عملیات خاکبرداری در محل شفت پرتال به میزان ٨٠ درصد و در بخش کانال ( به طول ١٢٠٠ متر) ٥٥ درصد پیشرفت داشته است. و با آماده سازی شفت پرتال شامل اتمام عملیات حفاری، حفاظت و نیلینگ و... شرایط برای استقرار دستگاه TBM مهیا خواهد شد. که دستگاه تست سرد آن به اتمام رسیده و در دست دمونتاژ است.

ریاضتی افزود: مسیر تونل انتقال فاضلاب غرب تهران از تقاطع خیابان سی متری جی با بزرگراه آیت‌ا... سعیدی آغاز و تا بازار مبل یافت‌آباد امتداد می‌یابد، در ادامه پس از اجرا در بلوار معلم تا ضلع شمالی بزرگراه آزادگان پیش می‌رود و در حاشیه ضلع شمالی بزرگراه امتداد یافته و از رودخانه کن عبور می‌کند.

این تونل با عبور از عرض بزرگراه آزادگان در نهایت در حاشیه ضلع جنوب شرقی اتوبان ساوه تا محل تصفیه‌‌خانه جنوب غربی تهران (فیروزبهرام) امتداد دارد و قادر است تا حداکثر دبی ٢٢/١٧ متر مکعب بر ثانیه را به محل تصفیه‌خانه منتقل می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: