اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۱ تير ۱۴۰۱ - 12 July 2022
معاون عمرانی وزیرکشور:
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور از ابلاغ دستورالعمل تشکیل کار گروه‌های استانی پایش ساختمان‌های ناایمن شهری خبر داد.
کارگروه‌های استانی پایش ساختمان‌های ناایمن تشکیل می‌شودبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،مهدی جمالی نژاد در پنجمین همایش و نمایشگاه بین المللی آتش نشانی و ایمنی شهری امروز (۲۱ تیرماه) در هتل المپیک تهران برگزار شد، هدف از تشکیل این کار گروه را شناسایی ساختمان های ناایمن، پرخطر و ناپایدار در برابر آتش سوزی زلزله و فرونشست و همچنین اتخاذ راهکارهای قانونی در رفع خطر و پایدارسازی ساختمان های شناسایی شده؛ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این کارگروه ها در گام نخست درشهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تشکیل می شود، افزود: این کارگروه با حضور دستگاه های ذیربط و به دبیری استانداری تشکیل می شود و در آن شهردار و مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرمربوطه و رییس نظام مهندسی هم حضور دارند.

۷۹ درصد مساحت کشور در پهنه آسیب پذیر قرار گرفته است

جمالی نژاد در بخش دیگری از سخنانش به برخی چالش های حوزه ایمنی در مناطق شهری نظیر ساخت و سازهای ناایمن، اسکان غیررسمی، عدم رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها و عدم هماهنگی در این بخش، عدم تهیه طرح های توسعه شهری با نگاه ایمنی و عدم نهادینه سازی تفکر مدیریت ریسک اشاره و خاطر نشان کرد: بیش از ۱۴۰۰ شهرداری در کشور فعالیت می کنندو اینکه ۷۹ درصد مساحت کشور در پهنه آسیب پذیر قرار گرفته است با ابزارها و امکانات قرن بیستمی نمی توان مشکلات شهرها، به ویژه شهرهای بزرگ، را حل کرد.

وی اضافه کرد: در حوزه ارتقای ایمنی در شهرها نیازمند مرور و بازاندیشگی و بازتعریف مفاهیم بر اساس تغییرات صورت گرفته در رویکردهای جدید فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی  و مدنظر قرار دادن اصول تاب آوری شهری هستیم.

جمالی نژاد ادامه داد: با توجه به گسترش روزافزون ابعاد مختلف شهرنشینی، تغییر در رویکردهای حوزه مدیریت شهری و موضوع با اهمیت ایمنی شهری باید به افزایش مشارکت های مردمی و رویکردهای دانش بنیان، دانش پایه و علم محور منتهی شود.

در حوزه آتش نشانی و ایمنی با قدیمی بودن برخی امکانات و تجهیزات مواجهیم

وی با بیان اینکه در شاخص های شهر اسلامی در کنار تقوا، عزت و انصاف بر امنیت و ایمنی هم تاکید شده است، گفت: در حوزه آتش نشانی و ایمنی با قدیمی بودن برخی امکانات و تجهیزات مواجهیم که ضرورت دارد برای ورود علم و دانش جدید از توانمندی های شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها، بخش خصوصی و مراکز پژوهشی بهره لازم را برد و به مباحث خودایمن کردن، ارائه آموزش های مردمی و فرهنگ سازی توجه ویژه ای داشت.

وی همچنین از پیگیری های صورت گرفته در وزارت کشور برای رفع مشکلات معیشتی آتش نشانان خبر داد.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: