اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۲۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - 18 June 2022
رئیس سازمان شیلات ایران:
رییس سازمان شیلات ایران در خصوص تولید و تامین بچه ماهی در حوزه پرورش ماهی در قفس، گفت: یکی از نهاده های اصلی پرورش، بحث بچه ماهی است و وقتی که به سمت پرورش ماهی در قفس می رویم باید استفاده از بچه ماهی های که متناسب با آب های شور باشد، مد نظر قرار گرفته لذا با توجه به فضای ایجاد شده از نیاز های ضروری ما در این بخش استفاده از آبزیان قابل پرورش و بومی در دریا است .
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حسینی رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری با بیان اینکهخبرنگار وجیهه مرادی 

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری با بیان اینکه هر وقت بازار در حال حرکت باشد تولید نیز رونق می یابد، گفت: در سال گذشته سهم صادرات در حوزه آبزیان با 166 هزار تن صادرات معادل 554 میلیون دلار  19 درصد رشد  داشته است و  در افق ۱۴۰۴ افزایش صادرات را به ۶۶۰ هزار تن معادل  ۲.۴ میلیارد دلار ارزش خواهد بود.

حسینی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تراز  تجاری ما در حوزه صادرات با۵۲۰ میلیون دلار  مثبت است ، گفت: براساس آمار فائو  ۲۱۳ میلیون تن تولید ابزیان در جهان وجود دارد که ۵۶ درصد آبزی پروری و مابقی صید است این در حالی است که در ایران به صورت  معکوس عمل می شود.

نمی توان از منابع طبیعی انتظار بیشتری داشت 

معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: دنیا سه دهه است به سمت آبزی پروری رفته چرا که دیگر نمی توان از منابع طبیعی انتظار بیشتری داشت و امیدواریم بانگاه تحولی بتوانیم در افق ۱۴۰۴ نسبت آبزی پروی به صید را افزایش دهیم .

رییس سازمان شیلات ایران گفت: با توجه ویژه ای که وزیر جهاد کشاورزی به سازمان شیلات داشته اند با ۲.۶ میلیون تن باید یک نگاه ملی  و فراسازمانی اتفاق بیافتد .

رشد ۳۰ درصدی در تولید میگو در سال جاری 

وی در ادامه با اشاره به تحول در تولید میگو و خاویار در سال جاری، گفت: با توجه به زیر کشت رفتن مزارع پرورش تولید میگو از۵۸ هزار تن به ۷۵ هزار تن خواهد رسید و این به معنی رشد ۳۰ درصدی در این بخش خواهد بود.

حسینی در ادامه با اشاره به تحقق شعار سال در حوزه شیلات ایران، گفت: سیاست شیلات حرکت به سمت فناوری های نوین در حوزه آبزی پروری است که از همه بخش ها ضروری تر خواهد بود بنابراین در این راستا کمیته توسعه فناوری های شیلات ایران با همکاری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری  و دفتر توسعه پایدار تشکیل و نقشه راه ترسیم و در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفته  و در آینده نزدیک به همراه نمایشگاه شیلات فراخوان و همایش سرمایه گذاری برگزار خواهد شد.

اختصاص تسهیلات آبزی پروری در راستای طرح مردمی سازی یارانه ها

حسینی در ادامه با بیان اینکه با حمایت های وزیر جهادکشاورزی برای اولین بار در کنار دام و طیور در راستای مردمی سازی یارانه  وحمایت از تولید حوزه آبزی پروری صورت گرفته  ،گفت: در این خصوص شیلات کارت تشکیل و تسهیلات ۱۲ درصدی به میزان ۲۰۰ میلیون تومان برای  مرارع و بخش های کوچک و تسهیلات ۱۵ درصدی برای مزارع بزرگ تر اختصاص داده شد که در حال حاضر ۸۶۰ بهره بردار ثبت نام کرده اند.

وی به تنوع عرضه ماهی در بازار تاکید کرد و گفت: پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها بخش تولید می‌تواند به طور عادلانه سهم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار بگیرد، بنابراین تولید قوی‌تر خواهد شد و در آینده نیز در عرضه و تقاضا قیمت بازار تعادل ایجاد خواهد شد.

نیاز ضروری در بخش آبزی پروری استفاده از آبزیان قابل پرورش و بومی در دریا است 

رییس سازمان شیلات ایران در ادامه در پاسخ به عصرپرس در خصوص تولید و تامین بچه ماهی در حوزه پرورش ماهی در قفس، گفت: یکی از نهاده های اصلی پرورش، بحث بچه ماهی است و وقتی که به سمت پرورش ماهی در قفس می رویم باید استفاده از بچه ماهی های که متناسب با آب های شور باشد، مد نظر قرار گیرد. 
.
وی افزود: برای تولید بچه ماهی پروسه طولانی مدتی از قبیل مولد سازی، اصلاح نژاد ،تکنولوژی تکثیر و توانمندی تکثیر لازم است که این موصوع دردستور کار مرکز تحقیقات شیلات و شرکت های دانش بنیان قرار گرفته و با توجه به فضای ایجاد شده از نیاز های ضروری ما در این بخش استفاده از ابزیان قابل پرورش و بومی در دریا است .

حسینی در ادامه با بیان اینکه ما در تامین بچه ماهی وابستگی در حوزه واردات داریم، گفت: توفیقات خوبی در این حوزه به دست آمده واین موضوع در بخش تجاری سازی به صورت پایلوت در حال اجراست اما باید گونه ای معرفی شود که توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی اظهار داشت: بومی سازی بچه ماهی های  قابل پرورش که در دریا وارد می شود مولد سازی صورت گرفته ودر بحث تکثیر گونه های بومی نیز اتفاقات خوبی انجام شده است اما نیاز به طی کردن مراحل بیان شده دارد .

کشتی‌ها و شناورهای  چینی دیگر در دریای جنوب اقدام به صید ماهی نمی‌کنند

حسینی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه صید ماهیان در دریای جنوب توسط کشتی‌ها و شناورهای چینی انجام می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت: کشتی‌ها و شناورهای چینی دیگر در دریای جنوب اقدام به صید ماهی نمی‌کنند، اما برنامه‌ای داریم که صید این ماهی‌ها توسط کشتی‌ها و شناورهای کاملا ایرانی انجام شود که در آن از نیروها و خدمه‌های ایرانی استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات ایران با اعلام اینکه در موسسه تحقیقات، مدیریت صید، دستورالعمل و پروتکل‌های صید فانوس‌ماهیان در دریای جنوب بررسی می‌شود، گفت: پس از اقناع‌سازی افکار عمومی توسط شناورها و نیروهای ایرانی انجام خواهد شد و در این طرح شرایط حفظ و پایداری ماهیان در آب‌های کم‌عمق نیز مدیریت شده و از تکنولوژی کاملا ایرانی استفاده خواهد شد.

حسینی در ادامه با بیان اینکه در دنیا صید در آب‌های عمیق انجام می شود و برای ما هم که آب‌های عمیق از بندر جاسک تا گواتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم، گفت: امکان برداشت فانوس‌ماهیان وجود دارد، اما قبلا این برداشت بدون توضیح دادن در این باره که تداخلی با آب‌های کم‌عمق ندارد انجام شد و درواقع یک بی‌تدبیری به وجود آمده اما این بار می‌خواهیم با نیروهای کاملا ایرانی برداشت ماهیان از قسمت‌های عمیق دریا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم.

برنامه شیلات برای قرار گرفتن محصولات آبزی در سبد مصرفی خانوار

رئیس سازمان شیلات ایران  درباره کاهش قیمت محصولات آبزی و نیز فرهنگ‌سازی برای مصرف آن ، گفت: 70 درصد هزینه‌های محصولات آبزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوراک آنها تشکیل می‌دهد و در این زمینه کمیته فناوری دانش بنیان ایجاد کرده‌ایم تا نهاده‌های ارزان قیمت جایگزین شود و به دنبال این هستیم که با فرهنگ‌سازی و استفاده از رسانه‌ها محصولات آبزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سبد مصرف خانوارها حداقل برای دو بار در هفته قرار دهیم.

کاهشی در تولید قزل آلا صورت نگرفته است 

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تولید ماهی قزل‌آلا در کشور کاهش یافته، گفت: تولید قزل‌آلا 200 هزار تن است و هیچ کاهشی وجود نداشته است.

وی به وجود حدود 85 شناور ایرانی در محدوده اقیانوس هند برای صید تن ماهیان خبر داد و گفت: ایران در زمینه صید تن ماهیان رتبه دوم دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و سالانه 175 هزار تن، تن ماهی صید می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه صید تن ماهیان در اقیانوس هند برای کشور و نیز تامین امنیت آنها مهم است، گفت: امنیت آنها حفظ می‌شود اما 5 شناور ایرانی توسط کشورهای اطراف اقیانوس هند متوقف شده که مذاکره برای آزادسازی آنها در حال انجام است.

قیمت ماهی افزایش نیافته است 

حسینی در پاسخ به این سوال که اتحادیه‌ها می‌گویند قیمت ماهی در مرداد ماه 30 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت، گفت: این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاملا تکذیب می شود چرا که قرار نیست افزایش قیمت انجام شود.












نام:
ایمیل:
* نظر: