اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - 07 October 2015
روز گذشته و با حضور وزیر نیرو، آیین آغاز حفاری مکانیزه انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه در شهر نقده برگزار شد.
شرق: دولت حسن روحانی از اولین روزهای آغاز به کار خود، احیای دریاچه ارومیه را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود اعلام کرد.
راه‌اندازی ستاد احیای این دریاچه هم با همین هدف آغاز شد. یکی از برنامه‌های دردست‌اجرا با همین هدف نیز پروژه‌های انتقال آب به دریاچه از منابع مختلف است.
اگرچه پروژه‌های انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر ازجمله مواردی است که با انتقاد بسیار زیاد کارشناسان محیط‌زیست مواجه شده اما روز گذشته و با حضور وزیر نیرو، آیین آغاز حفاری مکانیزه انتقال آب از کانی‌سیب به دریاچه ارومیه در شهر نقده برگزار شد.
دستگاه حفار مکانیزه تونل انتقال آب از کانی‌سیب به دریاچه ارومیه به‌منظور انتقال سالانه ٦٥٠‌ میلیون مترمکعب آب به دریاچه خریداری و به آذربایجان‌غربی منتقل شده است. انتقال این ماشین عظیم‌الجثه توسط ٦٠ تریلی در مسیرهای مختلف صورت گرفت.
این دستگاه می‌تواند ماهانه ٥٠٠ تا ٥٥٠ متر را حفر کند و در چهار سال ٢٠ کیلومتر مسیر به این طریق حفر می‌شود. 
در همین برنامه حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، سخنان خود را این‌طور آغاز کرد: «دولت تدبیر و امید همه توان خود را برای احیای دریاچه ارومیه به کار گرفته است» و بعد در ادامه افزود: «هیأت دولت تدبیر و امید در نخستین جلسات خود، کارگروه دریاچه ارومیه را تشکیل داد و ستاد ویژه‌ای در این خصوص شکل گرفت که این امر با توجه به وضعیت بسیار سخت و دشوار این دریاچه بود.
با توجه ویژه دولت، نشست‌های بسیار زیادی با حضور کارشناسان داخلی و خارجی و متخصصان برای بررسی روند احیای دریاچه ارومیه برگزار شد که نتیجه آن ٢٧ پروژه اصلی برای احیای دریاچه بود که با تصویب به‌موقع، اجرای آنها به‌ترتیب آغاز شده است».
به گزارش ایرنا، وی همچنین اظهار کرد: «یکی از طرح‌های اجرائی در این خصوص، طرح انتقال آب حوضه‌به‌حوضه بود که امروز بلندترین گام این پروژه با آغاز حفاری مکانیزه تونل انتقال آب برداشته می‌شود».
وزیر نیرو با تأکید بر اینکه بسیاری از این پروژه‌ها زمان‌بر هستند، ادامه داد: عملیات قابل‌توجهی برای احیای دریاچه ارومیه در این منطقه آغاز شده ولی ماهیت آن، طولانی‌مدت‌بودن برخی پروژه‌هاست که توجه ویژه مردم را می‌طلبد.
چیت‌چیان در ادامه به معضل آب و اهمیت آن در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت این مسئله با نامه رئیس‌جمهوری و موافقت رهبر معظم انقلاب، ١٠‌ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تسریع در پروژه‌های آبی در کشور اختصاص یافت که درحال‌حاضر این منابع مالی در اختیار وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی قرار گرفته و اقدامات گسترده‌ای در جای‌جای کشور جریان دارد.
وی آذربایجان‌غربی را از کانون‌های اصلی فعالیت دولت در حوزه آب در کشور عنوان کرد و ادامه داد: احداث سد سیلوه از جمله طرح‌های مهم در این‌باره در این استان است که زمینه اختصاص آب به ١٢‌ هزار هکتار از زمین‌های این منطقه را فراهم کرده و ضمن توسعه، اشتغال قابل‌توجهی را نیز برای مردم این بخش ایجاد می‌کند.
وزیر نیرو با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای پروژه حفاری تونل انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه اظهار کرد: امیدواریم این پروژه تا ابتدای سال ٩٨ به اتمام رسیده و اثرات آن در دریاچه ارومیه آشکار شود: باید توجه داشت که نتایج این پروژه منحصر به احیای دریاچه ارومیه نخواهد بود و همه منطقه از این امر تأثیر می‌پذیرند.
سیدمحمدرضا رضازاده، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، نیز در این آیین با ارائه گزارشی از پروژه حفر تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه افزود: این پروژه از ١٩‌ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که ١٦‌ هزار ‌میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شده که چهار ‌هزار ‌میلیاردریال آن با توجه ویژه دولت اختصاص یافته است.
وی تأکید کرد: در کنار اجرای طرح‌های انتقال آب، مردم نیز باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و در حفظ این سرمایه ملی بکوشند.
نام:
ایمیل:
* نظر: