اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 03 May 2017
شاعری مطرح کرد
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به سهم اندک ایران در استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر، گفت: مدیریت تغییر اقلیم با استفاده از انرژی‌های پاک، نوسازی صنایع آلاینده و افزایش پوشش جنگلی امکان‌پذیر است.

سهم یک‌درصدی ایران در استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر

سرویس اجتماعی عصرپرس: علی‌محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در خصوص راهکارهای تحقق انرژی‌های تجدیدپذیر و کنترل تغییرات اقلیمی، گفت: علل تغییرات اقلیمی، افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است، منشا اصلی گاز‌های گلخانه‌ای نیز سوخت های فسیلی بوده که در واحدهای صنعتی، تجاری، اداری و خودروها و سایر منابع صنعتی، وسایل نقلیه و مصارف خانگی مصرف می‌شود، میزان تولید کربن از طریق سوخت‌های فسیلی در دنیا و انتشار  آن در جو، بیش از 40 میلیارد تن است و سهم چهار کشور دنیا حدود 50 درصد است.

 به گزارش عصرپرس از خانه‌ملت، نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات بین المللی جهت مدیریت و تولید گازها‌ی گلخانه‌ای، تصریح کرد: معاهدات مختلفی مانند معاهده کیوتو و پاریس برای مقابله با تغییر اقلیم شکل گرفته اما در شرایط فعلی باید برای کنترل و مدیریت تغییرات اقلیم پاز انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیر به جای مصرف گازهای گلخانه‌ای بهره برد.

 وی ادامه داد: جایگزینی سوخت‌های پاک و تجدید پذیر به جای گازهای گلخانه‌ای نخستین گام، جایگزینی توسعه صنایع سازگار با محیط‌زیست و کم آلاینده به جای صنایع آلاینده و فرسوده در مرحله دوم و حفاظت از جنگل‌ها و افزایش پوشش گیاهی در کره زمین در سومین قدم باید تحقق پیدا کند.

  شاعری با اشاره به وضعیت کشورمان از جهت استفاده از سوخت‌های فسیلی، گفت: سوخت اصلی کشور ما به دلیل دارا بودن نفت ارزان و فراوان سوخت فسیلی است، واحد‌های صنعتی نیز با مصرف سوخت بالا فعالیت می‌کنند، لذا شدت و میزان مصرف انرژی بسیار بالاست. مساحت جنگل‌های کشور نیز به گونه‌ای است که در نیا ما را با پوشش کم جنگل می‌شناسند؛ بنابراین راهکارهای سه گانه مذکور برای کشور ما نیز باید در دستور کار فوری قرار گیرد.

 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کشور ما در دنیا به جهت تولید کربن رتبه نهم را داراست، این رتبه به علت افزایش و مصرف بی رویه انرژی‌های فسیلی، توسعه صنایع ناسازگار با محیط زیست و کاهش پوشش جنگلی مناسب نیست. بنابراین باید برای مقابله با تولید کربن که علت اصلی تغییر اقلیم است، چند اقدام اساسی را انجام دهیم؛ از جمله نسبت به توسعه استفاده از انرژی های تجدید پذیر اقدام اساسی صورت گیرد. متاسفانه هم اکنون سهم کشور ما در استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر کمتر از یک درصد است در صورتی که میانگین کشورهای پیشرفته حدود 20 درصد و سایر کشورهای حدود 10 درصد است.

 

شاعری ادامه داد: نمایندگان در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کردند تا 30 درصد تولید انرژی‌های جدید باید با منشا انرژی‌های پاک و تجدید پذیر باشد، دولت باید در قالب یک بسته حمایتی از ظرفیت سرما‌یه‌گذاران بخش خصوصی و سایر بخش ها برای تولید انرژی های پاک استفاده کند.

 وی با تاکید بر نوسازی صنایع کشور، افزود: نوسازی صنایع فرسوده و آلاینده یکی دیگر از تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه است و استاندارد انتشار کربن واحد‌های نیروگاهی، پالایشگاه‌ها و صنایع بالا دستی نیز باید با نوسازی متناسب با استانداردهای روز دنیا شود، دولت همچنین مکلف شده برنامه‌ ششم را به گونه‌ای اجرا کند که حفاظت از جنگل‌ها در دستور کار قرار گیرد، خوشبختانه بهره‌برداری از جنگل هم برای چند سال ممنوع شده است.

 نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقتصاد سبز و اقتصاد بدون کربن باید جایگزین توسعه صنعتی و اقتصادی فعلی باشد تا از پایه مصرف سوخت‌های فسیلی اصلاح شود، این اقدام سبب کنترل تغییر اقلیم و افزایش دما، خشکسالی، طوفان و سیلاب ها و نوسانات اقلیمی شده لذا از به خطر افتاندن سلامت، اقتصاد، تولید و توسعه کشور هم جلوگیری می‌شود.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توسعه پایدار مبتنی بر سلامت، بهداشت و محیط‌زیست برای نزدیک شدن به طبیعت با ملاحظات زیست‌محیطی لازم است.

 براساس این گزارش، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در کنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا، با بیان اینکه در کنار کاهش انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای به مسائل انطباق و سازگاری و تاب‌آوری باید توجه کرد، گفت: با توجه به وضعیت اقلیمی شکننده‌ای ایران، همکاری برای حفاظت از کره زمین و مقابله با تغییرات اقلیم با اتحادیه اروپا بسیار حائز اهمیت است.

 پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن حضور در این کنفرانس،افزایش دما، انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم در تمام عرصه‌های سرزمینی در جهان را یادآور شد و با تاکید بر کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، گفت: کشور ما از این امر استثنا نیست. وقوع سیلاب‌ها، سونامی‌ها و طوفان‌های گرد و غبار از پیامدهای این شرایط است./

 سهم یک‌درصدی ایران در استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر

نام:
ایمیل:
* نظر: