اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 02 May 2017
مرکز فرهنگی Asia House در مرکز لندن میزبان رونمایی کتاب مجموعه آثار کوروش شیشه‌گران بود.
معرفی کتاب مجموعه آثار

 عصرپرس: مرکز فرهنگی Asia House در مرکز لندن، ششم اردیبهشت ماه، میزبان جلسه رونمایی و معرفی کتاب مجموعه آثار کوروش شیشه‌گران به انتخاب و گردآوری حمید کشمیرشکن بود.


به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این مراسم که به همت "بنیاد میراث ایران" و با حضور درخور توجه گالری داران، کارگزاران هنری، دانشگاهیان و علاقه­ مندان هنر برگزارشد، دکتر جان کرتیس سرپرست سابق بخش خاورمیانه موزه بریتانیا و مدیر اجرایی بنیاد میراث ایران ضمن خیر مقدم به حاضران به معرفی جلسه پرداخت و درباب اهمیت این کتاب و نیز آثار شیشه­ گران نکاتی را بیان کرد. در ادامه دکتر حمید کشمیرشکن پژوهشگر و استاد دانشگاه و سردبیر سابق فصل‌نامه دوزبانه "هنر فردا" درباره تازه‌ترین کتاب خود درباره کوروش شیشه ­گران به سخنرانی پرداخت. 

کشمیر شکن سخنش را با سپاسگزاری از مسئولان بنیاد میراث ایران و نویسندگان همکارش در کتاب و حاضران مراسم آغاز کرد و سپس توضیحاتی درباره دلیل نگارش این کتاب و جایگاه شیشه گران در بستر هنر مدرن و معاصر ایران ارائه کرد و گفت: "هنر معاصر ایران در طی یک دهه گذشته شاهد تحولات و رشد در زمینه­ های مختلفی بوده است. یکی از این زمینه­ ها، رشد چشمگیر هنر ایرانی در نمایشگاه­ها و مراکز هنری در خارج از ایران و به ویژه در اروپا، آسیا و امریکای شمالی بوده است. همزمان با برپایی نمایشگاه‌های گروهی، نمایشگاه‌های انفرادی همراه با برنامه‌های ویژه ای برای معرفی جنبه­ هایی از این هنر در بستر بین الملی صورت گرفته که از نظر تعداد و کیفیت به گذشته شباهتی ندارد. همچنین در سطح مارکت هنر رویدادهای متعددی به‌ویژه در منطقه خاورمیانه و تا حدودی در خارج از آن، حضور اشکالی از هنر مدرن و معاصر ایرانی قابل تأمل است. در راستای معرفی و توسعه هنر ایرانی در سال‌های اخیر، فعالیت‌های کلیدی نیز در حوزه­ های پژوهشی و دانشگاهی آغاز شده است و هم­زمان شاهد برپایی نشست­ها، کنفرانس­ها و گفتگوهای علمی و البته انتشار تعدادی از منابع ارزشمند بوده ­ایم. با این حال، همچنان کمبود آثار پژوهشی و علمی در این حوزه بسیار محسوس است. علاوه بر نیاز به مطالعه در حوزه عمومی هنر ایرانی در عصر حاضر، باید به کمبود جدی نمونه‌هایی اشاره کرد که به بررسی و تحلیل بازیگران اصلی این عرصه پرداخته‌اند. انتشار کتاب­های مونوگراف هنرمندان با پرداختی تحلیلی و علمی تا به‌ حال متاسفانه به جز در مورد چند هنرمند معدود، هنوز اتفاق نیفتاده است. برای نمونه، منابع نوشتاری-پژوهشی قابل ملاحظه ­ای درباره بسیاری از هنرمندان تأثیر گذار ایرانی، چه به زبان فارسی و به‌ویژه به انگلیسی، وجود ندارد. این در حالی است که برخی از این هنرمندان، قابلیت بالایی برای معرفی به مخاطبان در عرصه مطالعات و تاریخ هنر خارج از کشور را دارند. که از نمونه­ های بارز آن کوروش شیشه­ گران است که هنر و کارهایش بازتابی درخور توجه از تاریخ و فرهنگ ایران طی پنج دهه اخیر است."

 کشمیرشکن در ادامه افزود: "شاید تنها وجهی از کار کوروش شیشه­ گران که بیشتر شناخته شده مربوط به نمونه‌هایی باشد که در سال‌های اخیر در نمایشگاه‌ها و مارکت هنر ارائه شده‌اند؛ در حالی که کارنامه هنری وی وجوه متنوعی را در استفاده از رسانه‌های گوناگون و اتخاذ رویکردهای پیشگامانه شامل می‌شود که در واقع نه تنها مورد کنکاش و بررسی جدی در بافتار فرهنگی ایران و نیز همسانی‌های آن با هنر پیشرو در بستر بین‌المللی، قرار نگرفته است، بلکه در بسیاری از موارد حتی دیده نشده‌اند." کشمیر شکن در ادامه سخنان خود با استفاده از اسلاید و نمایش تصاویر به معرفی بخش­های مختلف کتاب پرداخت.

بعد از صحبت‌های کشمیرشکن، فیلمی بیست دقیقه­ ای شامل گاه شمار زندگی شیشه­ گران از کودکی تا دوران اخیر در قالب تصویر همراه با متن و عکس به نمایش در­آمد. در ادامه هم حاضران در نشست، پرسش­هایی را درباره کتاب و کارهای شیشه گران مطرح کردند و کشمیرشکن پاسخگوی سوال­ها شد. از نکات جالب این جلسه که در پرسش و پاسخ مخاطبان نیز به چشم می‌خورد، شگفتی حاضران از تنوع و گستردگی کارهای دیده نشده شیشه­ گران بود.

در پایان هم تعدادی کتاب توسط کشمیرشکن برای حاضران و علاقه­ مندان امضا شد. کتاب مجموعه آثار کوروش شیشه‌گران را نشر "ساکی بوکز "(Saqi Books) لندن، در 306 صفحه و به زبان انگلیسی منتشر کرده است. در بخش نخست کتاب، پس از مقدمة جامع گردآورنده، مقالاتی از حمید دَباشی، دیوید گَلووِی، حمید کشمیرشکن، علیرضا سمیع آذر و عباس دانشوری در تحلیل نگرش و مسیر هنری این هنرمند مطرح ایرانی می­خوانیم. 

این کتاب که با دقت آکادمیک درخور توجهی تدوین شده، در بخش دوم، آثار مختلف هفت دوره کاری کوروش شیشه  گران را به صورت جامع و متناسب با سال‌های خلق آن‌ها به تصویر می‌کشد: "آثار تکثیری"، "اجراهایی از آثار نقاشان بزرگ"، "هنر پستی"، "هنر+هنر و هنر غلط"، "پوسترهای سیاسی اجتماعی"، "طراحی‌های جنگ"، "خط خطی‌ها" (در دو بخش اسکیس‌ها و نقاشی‌ها). پس از مقالات و ارائه آثار هنرمند، یک گاه‌شمار (Chronology) جامع در مرور کارنامه هنرمند دیده می‌شود و کتاب با اطلاعات کاملی از فهرست تصاویر، کتابشناسی و منابع، معرفی نگارندگان و نمایه به اتمام می­رسد.

نام:
ایمیل:
* نظر: