اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 22 April 2022
شب قدر از شب‌هایی که برتر از هزار ماه است، حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.»
شب قدر از شب‌هایی که برتر از هزار ماه استبه گزارش عصرپرس، شب قدر از شب‌هایی که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود می‌آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین می‌کنند و وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتی الهی بر امت پیامبر گرامی اسلام(ص) است و مقدرات یک سال انسان‌ها (حیات، مرگ، رزق و...) بر اساس لیاقت‌ها و زمینه‌هایی که خود آن‌ها به وجود آورده‌اند تعیین می‌شود و انسان در چنین شبی با تفکر و تدبر می‌تواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابی کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را برای خود رقم زند.

حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.»

 اعمال شب‌های قدر

برخی اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است‌؛ اول اعمالی که در هر سه شب انجام می‌ شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از این سه شب‌ است.

اعمال مشترک شامل غسل کردن مقارن غروب آفتاب و خواندن ۲ رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره‌ توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.

قرآن به سرگرفتن، خواندن زیارتنامه امام حسین(ع)، احیای این شب و خواندن صد رکعت نماز از اعمال این شب‌هاست که البته بهتر است در هر رکعت بعد از سوره‌ حمد، ۱۰ مرتبه سوره‌ توحید خوانده شود.

صد بار ذکر اللهم العن قتله امیرالمومنین و همچنین صد بار استغفرالله ربی و اتوب الیه از دیگر ذکرهای این شب است.

یکی از اعمال سفارش شده در این شب، خواندن دعای جوشن کبیر است و شیعیان با انجام اعمال و دعاهای وارد شده در کتب ادعیه به ویژه مفاتیح الجنان به مرثیه‌سرایی و عزاداری مولی الموحدین می‌پردازند.


نام:
ایمیل:
* نظر: