اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۸۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - 04 April 2022
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به تهران و واشنگتن، گفت: آقای مورا در سفر به تهران حامل نکاتی بودند. پیام ما و خواست ما بسیار روشن بود و تلاش کردیم مسیر دیگری را طی کنیم اما هنوز پاسخ جدیدی از سوی آمریکایی‌ها دریافت نشده است.
خطیب‌زاده: سیاست خارجی متوازن در عمل در حال پیگیری استبه گزارش عصرپرس، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نخستین نشست هفتگی خود در سال ۱۴۰۱ با اشاره به کارنامه دستگاه دیپلماسی در سال گذشته، گفت: در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها برای ارتقای تجارت خصوصی و دولتی، نفتی و غیرنفتی، نمره قابل قبولی داشتیم.

وی افزود: در حوزه رفع تحریم‌ها هم اقدامات گسترده‌ای از سوی دستگاه دیپلماسی انجام شد و ماه‌ها مذاکره و ده‌ها جلسه در وین و صدها جلسه در تهران و رفت و برگشت‌های متعدد حجم بسیار زیادی از فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی بود. سیاست خارجی متوازن در عمل در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: سال گذشته به‌خاطر وجود کرونا سال سختی بود و اگر سُفرای ما وسط میدان قرار نمی‌گرفتند، تأمین واکسن به آسانی اتفاق نمی افتاد.

خطیب‌زاده با اشاره به رکود در حوزه گردشگری به دلیل شرایط کرونایی بر این نکته نیز تأکید کرد که سفارتخانه‌های ما در کشورهای خارجی تلاش کردند کمک موثری داشته باشند تا صنعت توریسم به روال عادی بازگردد و به گردش درآید.

وی با بیان اینکه روابط ما با همسایگان بیش از دو و نیم برابر شده است، یادآورد شد: ایجاد روابط تاب‌آور خارجی چارچوبی بود که وزارت خارجه پیگیری کرد و در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ نتایج موفقی داشت.

سخنگوی وزرات امور خارجه با اشاره به موضوع جلوگیری از ورود یکی از هنرمندان کشورمان به آمریکا اظهار داشت: آنچه در خصوص یکی از هنرمندان ما اتفاق افتاد، نمونه‌ای از اتفاقات است که ایالات متحده نشان داد از نظر واشنگتن همه چیز سیاسی است و برخلاف تمامی شعارهایشان آنچه در نهایت برایشان مهم است، صرفاً سیاست‌های واشنگتن است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: آنچه در وین شاهد آن هستیم نیز به‌خاطر همین نقطه توقف آمریکاست و هنوز واشنگتن در مورد مسائل باقی‌مانده تصمیمات خود را نگرفته است. ما تا ابد صبر نمی‌کنیم و منتظر چیزی نمی‌مانیم و ایالات متحده باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آقای مورا در سفر به تهران حامل نکاتی بود، تأکید کرد: پیام ما و خواست ما بسیار روشن بود و تلاش کردیم مسیر دیگری را طی کنیم اما هنوز پاسخ جدیدی از سوی آمریکایی‌ها دریافت نشده است.

خطیب‌زاده افزود: آنچه بیش از پیش روشن شده، این است که آقای بایدن و کاخ سفید تصمیم خود را نگرفته‌اند. آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات است و راه‌حل هم در کاخ سفید است و باید به پاسخ ایران جواب منطقی بدهد تا دوباره به وین برویم.

وی خاطر نشان کرد: اگر آمریکا تصمیم خود را بگیرد، توافق در دسترس است. آمریکا در گام‌های پایانی تلاش می‌کند مانع انتفاع چرخه اقتصادی و انتفاع ما از برجام شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: تحریم‌های غیرقانونی جزو رَویه آمریکا شده است و باورش شده که پلیس دنیاست. بازیگران و کُنش‌گران بین‌الملی نیز می‌ببیند که بایدن، همان مسیر ترامپ را می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه گردن‌کشی و زیاده‌خواهی جواب نمی‌دهد، متذکر شد: آمریکا باید بپذیرد که می‌بایست بر اساس یک حقوق برابر وارد گفت‌وگوها شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط ایران و عربستان نیز بیان داشت: آمادگی داریم گفت‌وگوها ادامه پیدا کند و اختلافات حل شود. ما نظرات خود را مکتوب به طرف سعودی ارائه کرده‌ایم و آن‌ها باید نظرات خود را اعلام کنند.

خطیب‌زاده گفت: افغانستان امروز با مشکلات زیادی روبه‌روست و مردم این کشور در فشار و سختی هستند. آقای امیرعبداللهیان به صراحت اعلام کرد پذیرفته نیست که حقوق اولیه فرزندان و دختران آن‌ها نادیده گرفته شود و باید تلاش کنیم افغانستان از این دوران گذار عبور کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در خصوص پیش‌نویس متن توافق گفت: وزارت خارجه، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و متعلق به آحاد ملت و در واقع وزارت خارجه موافق و مخالفین توافق هست، اما وزارت خارجه فقط یک مأموریت دارد که باید به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی وظیفه خود را انجام دهد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: اگر امروز پافشاری ما بر حقوق ملت نبود، شاید توافقی نیم‌بند در ماه‌ها قبل انجام شده بود.

وی خاطر نشان کرد: کل توافق معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است و هفته‌هاست که معطل همین هستیم و موضوع هم افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی و انتفاع اقتصادی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقض آتش‌بس از سوی عربستان گفت: دولت نجات ملی هنوز اظهار نظری در این خصوص نداشته ولی ایران از آتش‌بس در یمن استقبال می‌کند و این اقدام باید با آغاز گفت‌وگوی یمنی - یمنی کامل شود و باید منتظر ماند.

وی  درخصوص موضع ایران در خصوص جایگاه زنان و دختران در افغانستان؛گفت:  ‌افغانستان امروز با مشکلات زیادی روبرو است. دختران، زنان، کودکان و مردان و تمامی اقشار مردم افغانستان در فشار و سختی هستند.  به صراحت آقای امیرعبداللهیان در ملاقات‌ها در چین اعلام کرد که پذیرفته نیست حقوق اولیه دختران و زنان افغانستان برای تحصیل نادیده گرفته شود. هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید مسؤولیت پذیر باشد و همه باید تلاش کنیم افغانستان از دوران گذار به خوبی عبور کند. و دولت فراگیر تشکیل شود که همه این نگرانی ها مرتفع شود و حقوق رعایت شود.

سخنگوی دستگاه وزارت خارجه گفت: اجلاس همسایگان افغانستان در چین یکی از موضوعات مهم آن مردم افغانستان بودند. برای ایران مردم افغانستان اولویت هستند و از همین باب است که در میانه زمستان سخت افغانستان تلاش کردیم سوخت را برسانیم و بازارچه‌های مرزی باز بماند.

وی درخصوص وضعیت عراق گفت: سفارت ما در بغداد و مقامات در تهران تلاش کردند روند دموکراتیک در عراق تسریع شود. ما حامی انتقال دموکراتیک قدرت در عراق بودیم و باید تلاش کنیم نهادهای قانونی در عراق تقویت شوند. البته این موضوع کاملا عراقی است. ما به عنوان دوست عراق تلاش کردیم، فقط و فقط با رعایت عدم دخالت و با رعایت تسهیل گری و بی طرفی کمک کنیم. این فرآیند هر چه زودتر حل شود برای عراق و همسایگان آن بهتر خواهد بود. گفت‌وگوها با همه طرف های عراقی برای نشستن و گفت‌وگو با همدیگر با جدیت ادامه دارد.

خطیب زاده درخصوص تحولات اخیر در پاکستان افزو: از نزدیک اتفاقات پاکستان را رصد می‌کنیم و تحولات در کشور دوست و برادر پاکستان از اهمیت جدی برخوردار است و در نظام پارلمانی پاکستان این تحولات طبیعی است و همه باید اطمینان حاصل کنیم مردم پاکستان بدون دخالت خارجی و مداخله‌ای سرنوشت کشور خود را رقم بزنند. روابط بسیار خوبی با دولت پاکستان داریم و در همین چارچوب تلاش کردیم روابط را حفظ کنیم./ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: