اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - 05 March 2022
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه وظیفه ما، رفتار مؤمنانه و استقامت بر تبیین جلوه‌های رحمانی ادیان است، تاکید کرد: مبارزه با پروژه دین هراسی وظیفه مشترک همه ادیان است.
مبارزه با پروژه دین‌هراسی وظیفه مشترک همه ادیان استبه گزارش عصرپرس از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور در نشست تخصصی «بهبود روابط انسانی در دوران پساکرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» با بیان اهمیت برگزاری این نشست، گفت: زمانه پر آشوب و مشکلاتی که زندگی بشری را به صورت گسترده تحت تأثیر قرار داده، مسئولیت ما را در قبال این رویدادها و سرنوشت جامعه بشری دو چندان کرده است.

وی ادامه داد: ستم آشکاری که در روابط بین‌المللی وجود دارد، تجاوزگری‌های گسترده، شکاف گسترده فقر و غنای هولناک، روابط نابرابر انسانی و نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌ها، بحران‌های زیست محیطی و بیماری‌های فراگیر بخشی از این دشواری‌ها است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارداشت: شورای جهانی کلیسا به عنوان نهادی کنشگر در مقابل این مشکلات نشان داده است که به درستی با مسئولیت دینی و اجتماعی خود روبروست و چشم بر آلام جامعه بشری نمی‌بندد. موضع گیری این شورا و صدور بیانیه و فعالیت‌های قابل اعتنای این نهاد در مقابل تحریم‌های ظالمانه ایران و طرح این موضوع در محافل مختلف نمونه‌ای از این مسئولیت شناسی دینی و اجتماعی است.

ایمانی‌پور با اشاره به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان همکاران دبیرکل شورای جهانی کلیساها و اندیشمندان دینی در جمهوری اسلامی ایران به این تلاش‌ها به دیده احترام می‌نگریم، ابراز امیدواری کرد: این کوشش‌ها مرهمی بر زخم‌هایی باشد که روح و روان ملت‌ها را آزار می‌دهد.

وی در ادامه، نشست امروز را پرداختن به یکی از این دغدغه‌های مشترک که جامعه جهانی درگیر مشکل کرونا شده عنوان کرد و گفت: شیوع گسترده این بیماری در زمانی کوتاه در تمامی کره زمین نشان داد که چگونه زندگی بشر می‌تواند در کوتاه زمانی در طوفان حوادث ناشناخته گرفتار شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اضافه کرد: درماندگی بشر در ماه‌های نخست شیوع این ویروس منحوس، کشتار میلیونی، ضرورت فاصله گذاری اجتماعی، بر هم خوردن روندهای اقتصادی، فلج شدن سیستم‌های بهداشتی کارآمد، فروپاشی سیستم‌های حمایتی دولت‌ها و ... بخشی از مشکلاتی بوده و هست که شیوع بیماری کرونا در پی داشته است.

علم و ایمان برای حل مشکلات جامعه بشری همگام شدند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: تجربه بشری در این گرفتاری‌ها، بار دیگر نشان داد که باورهای دینی تا چه اندازه می‌توانند نقش مؤثر و مفیدی را در پیدا کردن راه حلی برای غلبه بر مشکلات حادث شده به عهده بگیرند. علم و ایمان در ملاقاتی تاریخی، یک بار دیگر همدلانه برای حل مشکلات جامعه بشری همگام شدند و برای اصول حاکم بر قلمروهای یکدیگر حرمت قایل شدند.

وی ادامه داد: این دستاوردی بزرگ است که بشر را به نقطه تعادل و اعتماد به یکدیگر رهنمون می‌شود و دیوارهای بنا شده بین علم و ایمان را فرو می‌ریزد و افق نگاه وسیع‌تر و روشن‌تری را در معرض دید آدمی قرار می‌دهد. مجموعه‌ای از آیین‌ها، عبادات و مناسک دینی یک بار دیگر به جایگاه خود در تامین آرامش روحی و معنوی بشر نقش به عهده گرفتند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور مطرح کرد: از سوی دیگر، کرونا یک بار دیگر نشان داد که شکاف تکاثر ثروت و استضعاف چقدر جامعه جهانی را آسیب پذیر کرده است. تعالیم انبیاء الهی در این خصوص ضرورت تامین زندگی شرفتمندانه برای همه مردم یک بار دیگر به صورت جدی برجسته شد. این شکاف نه تنها در میان کشورهای شمال و جنوب، بلکه در خود کشورهای برخوردار نیز به بدترین وضعیتی چهره نشان داد. اغلب قربانیان این پاندمی فرودستان و حاشیه نشینان این کشورها هستند که دسترسی کافی به نظام بهداشت و سلامت ندارند.

وی گفت: مشکل حادث شده، موضوعی عمومی و جهانی است اما قربانیان آن اغلب فرودستان جوامع برخوردار یا شهروندان کشورهای توسعه نیافته‌اند. از سویی دیگر، اخلاق اجتماعی که محور اصلی ادیان است در این آزمون به سنگ محک زده شد. واکسن تولید شده توسط کشورهای خاص برخوردار، به چند برابر مصرف تهیه شده در حالی که اغلب شهروندان جامعه جهانی علیرغم نیاز مبرم، بدان دسترسی نداشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: انحصار علمی، تحریم‌های وضع شده و مضایق مالی و ... موجب شد بسیاری از کشورها نتوانند بموقع برای تامین سلامت شهروندان خود اقدام کنند.کرونا، درس‌ها و آموزه‌های مختلف و بعضا متضادی به همراه داشت. به عنوان مثال از یک‌سو  ما را به ضرورت توجه به زیست مسئولانه جمعی، نوع دوستی و تشریک مساعی رهنمون ساخت و از سوی دیگر، فردگرایی افراطی، پرشتاب و اجتناب ناپذیر ناشی از مجازی شدن همه چیز را به رخ کشید.

ایمانی‌پور اضافه کرد: تجربه نشان داده است که امور معنوی و آموزه‌های اخلاقی، در فاصله کوتاهی پس از فروکش شدن مصایب و مشکلات رفته رفته رنگ می‌بازند در حالیکه آموزه‌هایی نظیر فرد گرایی پرشتاب ناشی از مجازی شدن امور، باقی خواهد ماند.

باید اعتماد از دست رفته مردم بازگردانده شود

وی افزود: گرچه ممکن است گفته شود که فردگرایی افراطی، حاصل پیشرفت فناوری‌های نوین است و ارتباطی به کرونا نداشته و روندی رو به توسعه است که بدون کرونا هم اتفاق می‌افتاد. ولی نمی‌توان انکار کرد که روند صعودی آن متاثر از همه گیری کرونا بوده است. حال پرسش این است که در کنار این حرکت پرشتاب، رهبران ادیان برای حفظ و نگه داشت ارزش‌های بدست آمده در دوره همه گیری، که دیر یا زود به فراموشی سپرده می‌شود، تدبیری اندیشیده‌اند؟ اساسا دوره پساکرونا چه تکالیفی را متوجه رهبران ادیان ساخته است؟ باید پذیرفت که نیاز به برنامه ریزی و نگاهی نو به وظایف و تکالیف رهبران ادیان در دوره پسا کرونا است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح کرد: ارائه روایتی خیرخواهانه، دلسوزانه و مسئولانه از رهبران ادیان و کنشگری مناسب آنان در برابر نیازهای انسان معاصر و همراه شدن با آلام بشری در اقصی نقاط جهان می‌تواند اعتمادهای از دست رفته دینداران را به آنان بازگرداند.

وی همچنین، مطرح کرد: سال‌هاست که پروژه دین هراسی از سوی دشمنان بشریت و صاحبان زر و زور کلید خورده است، گاه با ساخت افراط گرایان دینی و مذهبی و گاه با بزرگنمایی و نمایش رفتار ناصواب چند به ظاهر رهبر دینی.

ایمانی‌پور تأکید کرد: پژوهشگران، نهادها و رهبران دینی برای مبارزه با این نمایش‌های ساختگی، نیازمند کوشش و همفکری مضاعف هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وظیفه بزرگ امروز و فردای ما، رفتار مؤمنانه و استقامت بر تبیین جلوه‌های رحمانی ادیان است. این مهم در یک اقدام همه جانبه و فراگیر با حضور رهبران تمامی ادیان میسر خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد تا حاصل این گفت‌وگوها بتواند عرصه جدیدی از همکاری و همدلی را بین ما بگشاید و در پرتو تعالیم انبیاء الهی بتوانیم زندگی بهتری برای همنوعان خود در سراسر کره خاکی فراهم آوریم. از درگاه خداوند متعال، طلب می‌کنیم که به این ابتلا پایان دهد و هر چه زودتر کرونا پایان یابد.

به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی «بهبود روابط انسانی در دوران پساکرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» صبح امروز (۱۴ اسفندماه) با حضور یوان ساوکا، دبیرکل شورای جهانی کلیساها برگزار شد. اندیشمندان دینی در این نشست به ارایه مقالات خود پرداختند.
نام:
ایمیل:
* نظر: