اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۸۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - 19 February 2022
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بزرگداشت محمود فرشچیان نوشت: استاد محمود فرشچیان از مفاخر ارزشمند، جریان‌ساز و تأثیرگذار هنر ایران اسلامی که آثار و نگاره‌های پرمعنا و ارجمندی را در تاریخ هنر ایران ماندگار کرده است.
اسماعیلی: آثار فرشچیان جهانی از هنر، ارزش و معنویت استبه گزارش عصرپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مراسم بزرگداشت محمود فرشچیان، چهره ماندگار نگارگری، که ظهر امروز به همت انجمن آثار و مفاخر اسلامی برگزار شد، نوشت: استاد محمود فرشچیان از مفاخر ارزشمند، جریان‌ساز و تأثیرگذار هنر ایران اسلامی که آثار و نگاره‌های پرمعنا و ارجمندی را در تاریخ هنر ایران ماندگار کرده است. آثاری که در موزه‌ها و گنجینه‌های معتبر داخل و خارج از کشـور نگهداری می‌شود و گزیده‌هایی از آن نیز در کتاب‌های نفیس و دیوان شاعران کهن منتشر شده است.

اسماعیلی افزود: اثر شکوهمند عصر عاشورا که در موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می شود، در کنار آثار درخشانی همچون ضامن آهو، پنجمین روز آفرینش، ابراهیم نبی(ع)، شمس و مولانا و بسیاری از نقاشی‌های ارزشمند دیگر، سال‌هاست که چشم و جان مشتاقان و علاقه‌مندان و بینندگانش را سرخوش از معرفت و سرشار از زیبایی کرده است.

وی ادامه داد: طراحی ضریح مبارک امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و طراحی مضجع شریف و نورانی سید و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) و بسیاری از بقاع متبرک معصومان و امامزادگان، از دیگر جلوه‌های همنشینی هنر و معرفت در اندیشه و دستان این استاد ارجمند هنر ایران است.

وزیر ارشاد با اشاره به آثار هنری  ماندگار این هنرمند، اضافه کرد: ارائه هر یک از این آثار برای حیات هنری، ارزش‌های معرفتی و جاودانگی تاریخی هر هنرمندی به کمال و کفایت قلمداد می‌شود و خوشا این استاد توانمند و چیره‌دست، که هر اثرش جهانی از فرهنگ، هنر، ارزش و معنویت را به همراه دارد.

اسماعیلی، در ادامه، گفت: فعالیت‌های ارزنده آموزشی و پژوهشی، تربیت شاگردان و نگارگران و ایجاد جریان در علاقه‌مندسازی نسلی از هنرمندان به منظور فراگیری گرایش‌های مختلف از نقاشی ایرانی، گل و مرغ سازی، تذهیب و تشعییر نیز از دیگر خدمات فرهنگی و هنری جناب استاد محمود فرشچیان به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: پاسداشت و نکوداشت مقام هنری و جایگاه و ارزش فرهنگی جناب استاد محمود فرشچیان صیانت از مواریث گرانقدر فرهنگ و هنر ایران اسلامی است. ایشان به هنر شریف نگارگری معاصر ایران شأن و اعتبار بخشید و ضمن توجه و تأکید بر سنت‌های تصویری مفاخر هنری ایران، چهره معاصری از تقاشی ایرانی را به جهانیان معرفی کرد. باور و اعتقاد دولت مردمی بر آن است که قدردانی و قدرشناسی از اندیشمندان و مفاخر علم و فرهنگ و هنر، پاسداری از ارزشهای ماندگار هویت فرهنگی ایران اسلامی است.

اسماعیلی در پایان برای محمود فرشچیان آرزوی سلامتی کرده و نوشت: آرزومندم تا سایه مهر و معرفت شان بر فرهنگ و هنر ایران اسلامی مستدام با شد تا همواره هنر بیافرینند و مشتاقان و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی را مستفیض نمایند.
نام:
ایمیل:
* نظر: