اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - 28 September 2015
معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون در شانزدهمین سال تجربه خشکسالی هستیم، گفت: مواد آلاینده، فاضلاب‌ها و پساب کشاورزی باعث آلودگی آب در رودخانه کارون شده است.
علیرضا دائمی در یک نشست خبری گفت: مقام معظم رهبری رهنمودها و تاکیدات فراوانی بر اجرای اقتصاد مقاومتی دارند و به این منظور تلاش نیروهای جوان، متخصصان و صنعتگران ایرانی بر ادامه تولید در شرایط سخت است.

معاون وزیر نیرو اظهارداشت: اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که ۸ هزار میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۴ در نظر گرفته شده است. وی گفت: به اذعان بسیاری شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه آب، شرکت های ایرانی کمبودی در زمینه تجهیزات، امور فنی و مهندسی و ساخت تاسیسات ندارند.

دائمی با تاکید بر لزوم ارتقای بهره وری در بخش های مختلف، تصریح کرد: ارتقای بهره وری آب مهم ترین بحثی است که در مقوله اقتصاد مقامتی مغفول مانده است.

وی بیان داشت: با شرایط فعلی کشور و مواجهه با رشد جمعیت، تمرکز جمعیت در کلانشهرها، ۱۶ سال خشکسالی پی در پی و کمبود آب، توان فنی و مهندسی کشور فراتر از توان مالی آن است و باید با متناسب سازی ظرفیت ها در جهت کاهش این عدم توازن حرکت کنیم.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: جلب مشارکت گسترده بخش های غیردولتی، تلاش برای استفاده بیشتر از ظرفیت های بین المللی و اصلاح رویه مصرف آب در بخش های کشاورزی، شرب و صنعتی، راهکارهای برون رفت از این شرایط است.

وی با اشاره به اجرای طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی به عنوان مهمترین برنامه صنعت آب و انرژی کشور، خاطرنشان کرد: افزون بر ۸ هزار میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۴ در نظر گرفته شده که البته تاکنون دریافتی مناسبی نداشته اما برای تحقق کامل آن سالانه به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

دائمی با اشاره به آخرین وضعیت روخانه بزرگ کارون، ادامه داد: آورد سالانه این رودخانه ۲۴ میلیارد مترمکعب است که کمتر از ۱.۱ میلیارد مترمکعب از آن برداشت می شود.

وی با بیان اینکه این حجم برداشت منجر به آلودگی آب کارون نمی شود، تصریح کرد: ورود مواد آلاینده، پساب های کشاورزی، فاضلاب های شهری و روستایی منجر به این آلودگی شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: رفع آلودگی از این رودخانه نیاز به برنامه گسترده ای دارد که اجرای سیستم پایش آلایندگی که از چند سال پیش آغاز شده و اقدامات بازدارنده برای ممانعت از ورود فاضلاب ها و مواد آلاینده در این راستا پیش بینی شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: