اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - 08 April 2017
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه تعاملات فرهنگی را زیرساخت گسترش و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی دانست و گفت: هرچه در این زمینه تلاش شود می تواند به روابط دیگر نیز افزود.
توسعه تعاملات فرهنگی، زیرساخت تعمیق سایر روابط است

سرویس فرهنگی عصرپرس: سیدرضا صالحی امیری در دیدار با مارک مدریک وزیر فرهنگ جمهوری اسلواکی تاکید کرد: دیپلماسی فرهنگی از دیگر دیپلماسی ها از غنا، عمق و ریشه های مستحکم تری برخوردار است.
 
ایرنا،وی ادامه داد: امروز در آغاز نخستین ماه سال جدید، همکاری های مشترکی را با کشورهای الجزایر، تونس و اسلواکی مبتنی بر توسعه روابط فرهنگی و هنری آغاز کردیم که این مهم نشانگر اهتمام و توجه به دیپلماسی فرهنگی است. 

سالانه بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می‌شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به خبرنگاری درباره مفاد تفاهمنامه همکاری در زمینه کتاب اظهار داشت: کتاب ریشه هویت فرهنگی سرزمین ما است و جزء کشورهایی هستیم که بیشترین منابع خطی(نزدیک به دو میلیون نسخه) را داریم. 

صالحی امیری افزود: ریشه‌های فرهنگی ایران از جغرافیای کشور خارج شده و در هر کتابخانه ملی در هر نقطه از دنیا، آثاری از منابع خطی ایران دیده می‌شود.

به گفته وی، کتاب در جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و حضور در نمایشگاه‌های مهم کتاب در دنیا نشانگر توجه جدی و جایگاه ویژه کتاب در ایران است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سالانه بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر می‌شود، گفت: وجود بیش از سه هزار و 200 کتابخانه عمومی و تلاش بیش از شش هزار و 500 کتابدار بیانگر توجه ایران به حوزه کتاب است.

صالحی امیری یادآور شد: در آموزش و پرورش بیش از 50 هزار کتابخانه و در نهادهایی مثل امور مساجد، مراکز دانشگاهی، پزشکی و علمی، حوزه های علمیه و... نیز مجموعه وسیعی از کتابخانه‌ها را داریم.

اجرای برنامه های جامع برای توسعه کتابخوانی در کشور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال که چه برنامه ای در زمینه کتاب در سال جاری دارید، ‌گفت: برنامه جامعی برای توسعه کتاب و کتابخوانی و در نتیجه افزایش سرانه مطالعه در کشور تدوین کرده‌ایم. 

صالحی امیری با اشاره به برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، افزود: در اوایل اردیبهشت‌ ماه این رویداد بزرگ فرهنگی را خواهیم داشت که ظرفیت‌های عظیم امور نشر و کتاب کشور را به نمایش خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: حضور بیش از سه میلیون نفر از کتابدوستان در این نمایشگاه نشانگر عمقِ توجه جمهوری اسلامی به کتاب است.

رتبه اول در منطقه از آن سینمای ایران است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد روابط هنری در عرصه سینمایی با همتای اسلواکی خود اظهار داشت: در نشست با وزیر فرهنگ اسلواکی، توضیحاتی درباره ظرفیت های ایران در حوزه سینما توسط رییس سازمان سینمایی بیان شد.

صالحی امیری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در عرصه سینمایی بطور یقین در منطقه رتبه اول را دارد و در جهان، سینمای ایران از جایگاه قابل توجه و ویژه ای برخوردار است.

سینمای ایران در حوزه بین الملل حاوی نکات درخشان است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سینمای ایران در حوزه کشورهای اسلامی و عربی پیام‌ها و امکانات خوبی دارد، تاکید کرد: در حوزه بین‌المللی هم سینمای ایران دارای نکات درخشانی است.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: سینمای ایران بعد از انقلاب از مرزهای کشور عبور کرده و امروز این سینما در دنیا پیام و حرف برای گفتن دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیشنهاد ما به اسلواکی حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر و همکاری مشترک برای تبادل آموزش، شناخت، ترجمه و دوبله فیلم‌های ایرانی است.

سینمای ایران بعد از انقلاب از مرزها گذشت
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه در پاسخ به خبرنگاری درخصوص تفاهم درباره همکاری های سینمایی با طرف اسلواکی با بیان اینکه سینمای ایران بعد از انقلاب از مرزها گذشت، گفت: توضیحاتی توسط محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی درباره ظرفیت های سینمایی ایران ارائه شد که مورد استقبال کشور اسلواکی قرار گرفت.

تولید و حمایت از فیلم های فاخر سینمایی در سال 96 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سووالی مبنی بر اولویت فعالیت در حوزه سینمایی اظهار داشت: وزارت ارشاد در سال 96 برنامه های ویژه‌ای برای کمک و حمایت به اهالی سینما در راستای تولید فیلم های فاخر در دستور کار دارد.
به گفته صالحی امیری، توجه و اهتمام سازمان سینمایی به فیلم فاخر است اما رسالت خود را طوری تعیین کرده ایم که از همه حوزه‌هایی که می‌توانند در امور هنری فعالیت کنند، حمایت کنیم.

جای خالی صنایع دستی در تفاهمنامه ها 
عضو کابینه دولت یازدهم همچنین در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه چرا جای صنایع دستی در تفاهمنامه‌های فرهنگی خالی است، اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند با همکاری کشورهای مختلف، فروش بازارهای منطقه و جهان را در دست خود گیرد.

صالحی امیری با اشاره به نامگذاری سال 96 با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال» گفت: یکی از ظرفیت‌های ما برای اشتغال، صنایع دستی و از جمله صنایع فرهنگی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جلسه روز سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس‌جمهوری درباره توجه بیشتر به «توسعه صنعت فرهنگی» و «صنایع دستی»و ‌گسترش تولید ملی و اشتغال تأکید کرد و مقرر شد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این ‌باره برنامه و طرحی را تدوین و به این شورا ارائه کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از طریق شورای معاونین و دیگر حوزه ها در آینده نزدیک طرحی را با عنوان توسعه صنعت فرهنگی با هدف دستیابی به تولید و اشتغال ارائه خواهد کرد.

 ایران در حوزه هنرهای معاصر رتبه نهم را دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد توافق با دیگر کشورها درباره حوزه هنرهای معاصر ایران که سووال خبرنگاری دیگری بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این حوزه یکی از مناطق مهم جهان به شمار رفته و اینک رتبه حوزه هنرهای معاصر ما در جهان نهم است.

صالحی امیری با اشاره به وجود گنجینه عظیم و با ارزش در مخزن موزه هنرهای معاصر کشور گفت: این آثار، ارزش اقتصادی زیادی بیش از سه میلیارد دلار دارد.

ایران از سرآمدان هنرهای معاصر در منطقه و جهان است
به گفته وی در سطح کشور، آثار ارزشمند داخلی و خارجی بسیاری داریم و مقامات آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی علاقه‌مندی فراوانی برای نمایش این آثار در کشورهای خود ابراز داشته اند.
عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که در حوزه هنرهای معاصر، یکی از سرآمدهای منطقه و جهان هستیم.

فرهنگ، عامل مهمی که می‌تواند فاصله‌ها را کم کند
در ادامه وزیر فرهنگ اسلواکی نیز در پاسخ به خبرنگاری درباره امضای تفاهمنامه و علاقه مندی کشورش برای همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مایلم با زبان خودم صحبت کنم، زیرا زبان را جزو مهمی از فرهنگ می‌دانم.

مارک مدریک افزود: بر این باوریم فرهنگ عامل مهمی برای کاهش فاصله جغرافیایی میان ملت ها است و زمینه ارتباط هر چه بیشتر را فراهم می کند.

وی ادامه داد: در نشست با وزیر فرهنگ ایران، پیشنهادهای بسیار مهمی برای همکاری آینده مطرح و دریافت کردیم. 

مارک مدریک افزود: چند حوزه فرهنگی در اسلواکی وجود دارد که ایران در این زمینه‌ها معروف شده و یکی از آنها سینما است.

وزیر فرهنگ اسلواکی اظهار داشت: امروز با امضای این تفاهمنامه، زمینه اساسی برای گسترش روابط دو کشور را مهیا کردیم از این رو علاقه مندم شخصا برای این موضوع از وزیر فرهنگ ایران تشکر کنم.

مارک مدریک با قدردانی از مهمان نوازی و دعوت جمهوری اسلامی ایران از وی، درباره برنامه‌هایی که در حوزه فرهنگ با ایران دارد، گفت: باید بدانیم تفاهمنامه‌ها یک چارچوب کلی برای همکاری مشترک مهیا می‌کنند. 

وی تاکید کرد:‌عملیاتی کردن این تفاهمنامه ها بستگی به بودجه‌ای دارد که ما می‌توانیم برای این همکاری اختصاص دهیم و موسسه‌های فرهنگی چه پروژه‌هایی را پیشنهاد می‌کنند.

وزیر فرهنگ اسلواکی خاطر نشان کرد: در کشورمان دو جشنواره فیلم ایران را برگزار کردیم و آخرین‌ بار این جشنواره را در ژانویه امسال داشتیم و در آینده نزدیک، علاقه مندیم فیلم‌های اسلواکی را در ایران نمایش و ارائه کنیم. 

مارک مدریک یادآور شد: در «‌براتیسلاوا»‌ پایتخت اسلواکی جشنواره تصویرگری کتاب کودک را داریم که در همه جهان معروف است، اینک نزدیک به 50 سال تصویرگران ایرانی در آن مشارکت می‌کنند. 

وی گفت: برای مثال، در سال 2005 علیرضا گلدوزیان جایزه اصلی این جایزه را گرفت.

وزیر فرهنگ اسلواکی تایکد کرد: علاقه‌مندیم در آینده در جشنواره و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مشارکت و حضور داشته باشیم، از این رو دوست داریم همان تصویرگری کتاب‌های کودک را در این نمایشگاه نیز ارائه دهیم، زیرا جشنواره تصویرگری در کشور ما تاریخ طولانی دارد.

این مقام اسلواکی تاکید کرد: همکاری فرهنگی دو کشور تاکنون چندان گسترده نبوده و به این جهت امیدوارم امضای این تفاهمنامه زمینه های تعمیق و گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور به ویژه همکاریهای فرهنگی و هنری را در پی داشته باشد./

توسعه تعاملات فرهنگی، زیرساخت تعمیق سایر روابط است
نام:
ایمیل:
* نظر: