اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۲۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۵ تير ۱۴۰۰ - 26 June 2021
نهمین کنفرانس امنیت بین المللی مسکو که روزهای آخر هفته گذشته در پایتخت روسیه برگزار شد، به نقش انکارناپذیر و اهمیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان لنگر ثبات و امنیت منطقه صحه گذاشت.
کنفرانس امنیت بین المللی مسکو؛ ایران لنگر ثبات منطقه‌ایبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، نهمین کنفرانس امنیت بین المللی مسکو  با حضور روسای ستادهای کل و وزیران دفاع ۱۰۸ کشور جهان و شش سازمان بین المللی و همچنین مهدی ربانی معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (دوم و سوم تیر) در مسکو برگزار شد.

در این کنفرانس معتبر بین المللی سرگئی شویگو رییس این کنفرانس و همچنین وزیر دفاع روسیه بر نقش و اهمیت ایران بر ثبات منطقه ای تاکید کرد و هیات ایرانی نیز بر آمادگی تهران بر همکاری در تامین ثبات و امنیت منطقه ای تاکید کرد.

تاکید روسیه بر اهمیت نقش ایران در تامین امنیت منطقه

گفته وزیر دفاع روسیه در باره اهمیت حضور جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت منطقه در حالی است که بعد از ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان نه تنها امنیت و آرامش در این کشور برقرر نشد بلکه ناامنی، بی ثباتی و درگیری های داخلی  به شدت افزایش پیدا کرده است.

 
کنفرانس امنیت بین المللی مسکو؛ ایران لنگر ثبات منطقه‌ای

کنفرانس امنیت بین المللی مسکو؛ ایران لنگر ثبات منطقه‌ای

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: بدون مشارکت و همکاری تهران  حل مساله افغانستان و گشودن این گره امکانپذیر نیست و حل و فصل اوضاع افغانستان نیاز به تصمیم گیری فوری در مورد همکاری بین المللی دارد. وزیر دفاع روسیه بر ضرورت بکارگیری امکانات سازمان همکاری شانگهای که در آن همه کشورهای همسایه از جمله ایران حضور دارد تاکید کرد.

آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تامین صلح و امنیت پایدار

در نهمین کنفرانس امنیت بین المللی مسکو در قسمت موضوع «ثبات، امنیت و پیشنهاد برای آینده»،  هیات ایرانی با تاکید بر نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و بی ثباتی در منطقه که ریشه این ناامنی ها هم آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند صراحتا موصع خود را اعلام کرد و در ادامه بومی سازی امنیت با خروج این کشور ها از منطقه را به عنوان یک راهکار پیشنهاد داد.

سردار سرتیپ پاسدار مهدی ربانی معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که با همراهی کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه در این نشست معتبر بین‌المللی شرکت کرده  بود، در سخنانی خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از غرب آسیا را پیش نیاز اصلی امنیت پایدار عنوان کرد و اظهارداشت: این امنیت تنها به دست کشورهای منطقه کسب می‌شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با کشورهای جهان است و همسایگان در اولویت سیاست خارجی هستند ایران روابطی استوار و بدون تنش را با کشورهای همسایه خود دنبال می کند در این میان روابط با روسیه از اهمیت خاصی برخوردار است که این موضوع مهم در حل بحران های منطقه ای نمود پیدا کرده است.

سردار ربانی تصریح کرد: امروز با توجه به تحولات سریع در جهان و درهم‌تنیدگی تهدیدات سنتی و نوین یاد شده لازم است کشورهای مستقل با همکاری با یکدیگر به ثبات در جهان کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در حل مشکلات و ایجاد ثبات و امنیت در جهان و منطقه با کشورهای دیگر همکاری نماید.

وی تغییر در ادراک منفعت طلبانه و تجاری‌سازی امنیت، اعتمادسازی بر مبنای یک رژیم امنیتی در قالب احترام متقابل و گفت‌وگوهای سازنده تقویت زیرساخت و توسعه شبکه‌های امنیت درون منطقه‌ای و حمایت از کنشگران تامین کننده صلح و امنیت پایدار را از پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط عنوان کرد.

تاکید ایران بر بومی سازی امنیتی 

سردار مهدی ربانی معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در پایان این کنفرانس و در گفت و گویی رسانه ای گفت: امروزه ایران به عنوان یکی از قدرت های منطقه ای و تاثیرگذار در معادلات بین المللی شکل گرفته است و با خروح آمریکا و رژیم صهیونیستی از منطقه و بومی سازی امنیت، می توانیم نقش خودمان را در تامین ثبات و امنیت ایفا کنیم.

کنفرانس امنیت بین المللی مسکو؛ ایران لنگر ثبات منطقه‌ای

کنفرانس امنیت بین المللی مسکو؛ ایران لنگر ثبات منطقه‌ای

وی تصریح کرد: بعد از پایان جنگ سرد جهان دو قطبی به جهان چندقطبی و چندجانبه گرایی تبدیل و در این بین ایران به عنوان یک قدرت جدید منطقه ای تاثیرگذار در معادلات بین المللی شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: تاکید می کنم اگر تلاش کنیم براساس این روندی که نظام ما دارد گام های اساسی برداریم با خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از منطقه و بومی سازی امنیت می توانیم نقش خودمان را در تامین ثبات ایفا کنیم.

تغییر نگاه امنیتی در جهان

سردار ربانی با بیان اینکه امروزه نگاه کلان به امنیت نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است، تصریح کرد: در واقع سلاح های کشتار جمعی دیگر آن جایگاه قبلی که مردم از آن وحشت داشتند؛ ندارد و موضوعاتی مثل همه گیری ویروس کرونا یا بحث فضای مجازی که بیشترین تاثیرگذاری را دارد و اینها غالبا مرزهای جغرافیایی را نمی شناسند، می توانند جز تهدیدات امنیتی آینده باشند.

وی افزود: به تعبیری منافع فردی برای تامین امنیت، دوران خود را به منافع جمعی در برابر تهدیداتی مثل همه گیری ویروس کرونا و فضای مجازی انتقال داده است و بر همین اساس ما معتقدیم که ایران با دیدگاهی که دارد می تواند روی تحولات بین المللی تاثیرگذار باشد.




نام:
ایمیل:
* نظر: