اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۲۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۴ تير ۱۴۰۰ - 25 June 2021
مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آبفای کشور:
مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آبفای کشور با تاکید بر مصرف بهینه آب،گفت: خداوند در قرآن سوره فرقان آیه 53 می فرماید: بشر را ما از آب خلق کرده ایم که اینجا خداوند در قرآن فرهنگ جهان بینی را برای ما باز می کند و همچنین در سوره هود آیه هفت آمده است ،عظمت الهی را بر آب استوار می دارد و همه اینها نشان از اهمیت و جایگاه ویژه آب در دین اسلام دارد.

عظمت الهی بر آب استوار استبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حجت الاسلام محمودرضا مهاجری مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آبفای کشور به مناسبت هفته مدیریت مصرف آب با بیان اینکه خداوند هر موجود زنده‌اي را از آب پديد آورده است، گفت: در ميان اديان الهي هيچ كدام به اندازه دين مبين اسلام به موضوع آب نپرداخته است. در قرآن بيش از ۶۰ مرتبه به آب اشاره شده است كه اين خود بيانگر اهميت فوق‌العاده آب است.

مهاجری با اشاره به جایگاه آب در قرآن و دین مبین اسلام اظهار داشت: خداوند متعال علاوه بر حیات طبیعی انسان به مسئله مادی  از جمله آب توجه ویژه دارد.

 هر چيز زنده‌اي را از آب پديد آورديم

مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آبفای کشور ادامه داد: خداوند در آيه ۳۰ سوره مباركه انبياء مي‌فرمايد: «... وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ» و هر چيز زنده‌اي را از آب پديد آورديم، آيا(باز هم) ايمان نمي‌آوريد؟».

وی ادامه داد: از امام صادق(ع) می پرسند که طعم آب چه طعمی است ایشان می فرمایند: طعم ماء طعم حیات است که توجه ما را به این نکته جلب می کند که زندگی دنیوی ما بستگی به آب دارد علاوه بر آن نیز، خداوند در قران سوره فرقان آیه 53 می فرماید: بشر را ما از آب خلق کرده ایم که اینجا خداوند در قرآن فرهنگ جهان بینی را برای ما باز می کند و همچنین در سوره هود آیه هفت آمده است ،عظمت الهی را بر آب استوار می دارد.

مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آبفای کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به حدثی از امام رضا(ع) در خصوص اهمیت آب،گفت: ترس خداوند در آب تبلور پیدا کرده است یعنی اینکه هیچ مخلوقی به اندازه آب خشیت نداردو آب بهترین صدقه جاریه عنوان شده تا دیگران هم بتوانند از این نعمت استفاده کنند.

پایین ترین درجه اسراف دور ریخت ته مانده آب است

مهاجری با بیان اینکه آب هم مطهر است و هم پاک کننده لذا در بهینه مصرف کردن آن تاکید شده ، گفت: همواره در قرآن به اسراف نکردن در مصرف آب تاکید شده و دراین راستا نیز حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که پایین ترین درجه اسراف این است که ته مانده آب را که دارید دور بریزید.

مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آبفای کشور ادامه داد: در بخش دیگر امام صادق (ع) می فرمایند: خداوند فرشته ای را برای ثبت اسراف در وضو قرار داده اند و اسراف در وضو گناه محسوب می شود ، همچنین امام راحل (ره) هنگام نوشیدن آب بر روری لیوان باقی مانده آب کاغذی قرار می دادند تا از آن استفاده کنند.

 وی با بیان اینکه همواره در دین اسلام به رعایت مصرف آب تاکید شده، گفت: آب در فرهنگ شعیه جایگاه ویژه ای دارد و مهریه حضرت زهرا(س) است و  عنصر آب و عطش به ویژه در وصف حضرت عباس مهم است و لقب ایشان سقا است که جایگاه سقایت را مطرح می کند که در این خصوص همکاران شرکت آبفای کشور به لحاظ تامین آب شرب به مردم مسئولیت مهمی را بر دوش دارند.

جایگاه ویژه آب و سقایی در دین اسلام

مهاجری با اشاره به اینکه جبرئیل می گوید اگر موجود زنده در دنیا بودم سه کار مهم را انجام میدادم یکی سقایت ، دومی کمک به افراد عیال بار و سومی ستار و عیوب بودم تا عیب های مردم را بپوشانم.

مسئول امور فرهنگی ودینی شرکت آبفای کشور  با تاکید بر فرهنگ سازی در مصرف همه منابع کشور، تصریح کرد: مردم اگر در بحث مدیریت مصرف به ویژه آب ، برق و گاز در سطح کشور گام بردارند مطمئنا برای آیندگان پشتوانه ای را قرار داده ایم اما اگر نسبت به مصرف منابع خدادادی بی تفاوت باشند آینده فرزندانمان را به خطر خواهیم انداخت و این موضوع را باید از خودمان شروع کنیم تا الگوی دیگران باشیم.

وی با اعلام اینکه جایگاه رفیع آب و مراحل تهیه ، تولید و توزیع آب را به فرزندانمان بیاموزیم، گفت: با اجبار نمی شود آموزش درست مصرف کردن را داشته باشیم  بلکه باید به فرزندانمان بیاموزیم اگر یک لحظه این نعمت با ارزش الهی نباشد چه لطماتی را خواهد داشت.

آب به ما درس خداشناسی می دهد

مهاجری با اشاره به اینکه آب جاروی حیاط نیست و باید از مصرف بی رویه آن جلوگیری کنیم، ادامه داد: ما باید خود را به جای انسان هایی قرار دهیم که با محدودیت تامین آب مواجه اند و اینکه این افراد با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین با درست مصرف کردن آب همه را از این نعمت الهی بهره مند سازیم.

مسئول امور فرهنگی و دینی شرکت آبفای کشور، گفت: آب به ما درس خداشناسی می دهد و اینکه تمام نعمت ها و آبادانی و حیات بشر به آب بستگی دارد و علاوه بر ان نیز درس قیامت هم میدهد که خداوند در قرآن 40 بار در خصوص نهر های جاری در بهشت تاکیدکرده اند و همه اینها نشان از اهمیت ویژه آب هم در دنیا و هم در آخرت است.

 




خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: