اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - 03 March 2021
رییس دفتر رییس جمهوری صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را غیرسازنده خواند و گفت: صدور این قطعنامه در مذاکرات در برجام و بر نوع نگاه و همکاری ایران با آژانس اثر منفی دارد.
واعظی: صدور قطعنامه در شورای حکام غیرسازنده استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا جلسه امروز اعضای دولت در مورد قطعنامه علیه ایران و جلسه شورای حکام است، گفت: خیر این جلسه در مورد جلسه شورای حکام نیست.

رییس دفتر رییس جمهوری در مورد ارائه قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام ‌آژانس افزود: قطعنامه‌ای که در این چند روز گذشته به گفته خودشان اصلاحاتی بر روی آن انجام شده، از نظر ما یک موضع غیرسازنده است و بر روی مذاکرات در برجام و نوع نگاه و همکاری ایران با آژانس اثر منفی دارد. این روش دوستانه‌ای نیست که تا دیر نشده باید اصلاح شود.

واعظی درباره گفت وگوی تلفنی رییس جمهوری با مکرون اظهار کرد: موضوعات مختلفی در این تماس تلفنی یکساعته از جمله در ارتباط با مسئله برجام مطرح شد؛ ایشان گفتند که هم ما و هم اروپا و آمریکا علاقمند هستند که برجام حفظ شود و تعهدات اجرا شود و اینکه مقداری طول می‌کشد به دلیل بروکراسی است که وجود دارد.

 وی یادآورشد:  تعداد تحریم‌هایی که آمریکا وضع کرده، زیاد بوده به طوری که حدود ۱۶۰۰ تحریم فقط در دوران ۴ ساله دولت ترامپ اعمال شده است و تحریم‌های برجامی هم هست که باید براساس برجام برداشته شود و یک مقدار بحث‌ها به این شکل مطرح شد.

رییس دفتر رییس جمهوری عنوان کرد: موضع ما روشن است که باید تحریم‌ها برداشته شود و هم کشورهای اروپایی و هم آمریکا باید اقدام خیلی روشن عملی بردارند و متقابلاً ما هم همین اقدام را بعد از اینکه راستی‌آزمایی شد و مطمئن شدیم انجام خواهیم داد. مقداری هم اختلاف نظر وجود داشت؛ قرار بر این شد که روی ایده‌هایی که مطرح شد هم ما بیشتر فکر کنیم و هم آنها بیشتر فکر کنند و در سطوح کارشناسی، ارتباطات و تماس‌ها برقرار باشد.

وی درباره پیشنهاد سال گذشته مکرون رییس جمهور فرانسه گفت: شرایط ما و برجام با آن زمان کاملاً فرق کرده است. آن زمان فرض ما بر این بود که دولت آمریکا یعنی ترامپ به هیچ وجه نمی‌خواهد به برجام برگردد. بنابراین در آن زمان پیشنهاد ما این بود که اروپایی‌ها باید با یک پیشنهاد جدیدی این مسئله را جبران کنند اما الان نوع مذاکرات متفاوت شده است.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری درباره بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و این که به سال آینده محول شده، گفت: من اطلاع دقیقی از اینکه به سال آینده افتاده ندارم و بیانیه مجلس را هم در این زمینه دیدم. به هر حال مجلس زیاد با موضوعات مختلف مخالفت می‌کند.

 رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: گزارش‌هایی که دوستان ما از جلسات مجمع تشخیص و کمیته‌های مختلف آن دادند گزارش‌های خوبی است که جلسات سازنده بوده و مشخصا سوالاتی را مطرح کنند و پاسخ بگیرند. ما این نوع جلسات کارشناسی که در مجمع در یک ماه گذشته انجام شده این‌ها را خوب تلقی می‌کنیم و امیدوار هستیم تعامل بین دولت و مجمع ادامه پیدا کند تا به نتیجه‌ای برسد که مردم از آن منتفع شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگر درباره طلب ایران از عراق، کره جنوبی، امارات و ژاپن و اینکه آقای ظریف گفته اند که صحبت ها با کره جنوبی نهایی شده است، گفت: پولهاییکه در این کشورها بلوکه شده متعلق به ایران است و اینطور نیست که آمریکا یا کشور اروپایی بخواهند پولی به ما بدهند. دولت قبلی آمریکا با رفتارهای غلط خود، با زور و قلدری آنها را تهدید کرده که پول ما را مسدود کنند.

واعظی ادامه داد: دولت جدید آمریکا می‌گوید روش‌های دولت قبلی را قبول ندارد از طرف دیگر دولت‌هایی مانند کره، عراق و ژاپن می گویند که این پول متعلق به شماست و آماده بازگرداندن این پول‌ها هستند بنابراین این کارخیلی سختی نیست. اگر دولت جدید آمریکا تا الان گفته که روش دولت قبل آمریکا را قبول ندارد اما نمی‌شود بگوید هم قبول نداریم و هم در عمل رفتارهای دولت قبلی را ادامه دهد. بنابراین صحبت دکتر ظریف درست است که این پول متعلق به ایران است و با آنها مذاکره می‌کنیم و به آنها هم گفتیم که اگر از طریق مذاکره حل نشود از طریق حقوقی این کار دنبال خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات چندی پیش خود در اصفهان و سوء برداشتها از این سخنان گفت: من نوار صحبتم وجود دارد و این صحبت در جای دربسته نبوده است  و تمام بخش خصوصی اصفهان هم آنجا بودند. در این نشست در ارتباط با موضوع دیگری صحبت می‌کردیم. صادر کنندگان به ما می‌گفتند که ارزی که صادر می‌کنیم را اجازه دهید خودمان برای آن تصمیم بگیریم. من استدلال کردم در شرایطی که ما تحت تحریم‌های بسیار ظالمانه و فشار حداکثری هستیم و فروش نفت ما کاهش یافته است، اولویت اول کشور این است که بتوانیم دو کار مهم یعنی کالای اساسی و مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانجات را تامین کنیم.

واعظی گفت: وقتی که خودمان نفت صادر نمی‌کنیم یا کم صادر می‌کنیم چاره‌ای نداریم با ارز صادراتی نیازهای کشور را تامین کنیم. بنابراین ما این کار را کردیم.

 رییس دفتر رییس جمهوری افزود: من در جایی گفته بودم حتی زمانی که ارز به ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان رسید که قاعدتاً ارز برای دولت گران است ولی به هر حال ما برای اینکه این ارز را بتوانیم بگیریم و برای تامین کالاهای اساسی و موادر کارخانجات این کار را کردیم و توانستیم تمام این ارز صادراتی را در ۳ سال گذشته صرف کالای وارداتی و یا مواد اولیه کنیم و بانک مرکزی هم این را در سامانه نیما ثبت کرده اما شیطنتی کردندکه آگاهانه هم بود، نوار صحبت من و نوشته‌ها وجود دارد.

وی گفت: البته ممکن است به قول برخی از دوستان که تعجب کردند من که گرفتار هستم و نمی‌توانم به یک سفر بروم،   به یک سفر رفته‌ام، با خود فکر کنند ما را هم جزو کسانی که می‌خواهند نامزد شوند قرار داده‌اند و با خودشان گفته‌اند که از همان ابتدا این کارها را انجام دهیم در صورتی که اصلاً چنین چیزی نیست و به این مسائل هم ارتباطی نداشت.

واعظی عنوان کرد: از اینگونه کارهای غیراخلاقی در کشور صورت می‌گیرد. من متاسفم که مطلبی که اصل آن بی‌پایه و اساس است و خود ما هم  چند ساعت بعد آن را تکذیب کردیم، چرا یک عده اصرار دارند که بگویند این تکذیبیه صحیح نیست و آن چیزی که ما فهمیدیم درست است.

وی ادامه داد: از همه بدتر اینکه در اینجا که برخی از خبرنگاران خط دارند، اینکه نماینده مجلس که اطلاعی از موضوع ندارد، می‌آید و شعری را می‌خواند و حرف‌های بی‌ربطی را مطرح می‌کند که آن هم جای تعجب دارد. نماینده‌ای که باید خود مقید به آداب  و اخلاق باشد حرف درست بزند، حرف‌هایی را مطرح می‌کند که در شان خودش است.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره اینکه آیا قصد نامزدی برای انتخابات را دارد یا خیر، عنوان کرد: خیر من چنین قصدی ندارم.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا گزارش ویژه‌ای درباره اتفاقات سراوان به دست دولت رسیده است، اظهار کرد: آقای رییس جمهوری همان روز هم وزارت کشور و هم وزارت اطلاعات را مامور کردند که موضوع را بررسی کنند و همان ساعت آقای  روحانی به من دستور دادند که من با آقای موهبتی استاندار صحبت کردم، همان زمانی که من با استاندار صحبت می‌کردم آنها در جلسه شورای تامین بودند.

وی عنوان کرد: ما روز گذشته هم یکی از بحثهایی که در جلسه ستاد اقتصادی داشتیم، این بود که کسانی که در مرز هستند و از روابط تعاملات یا معاملات مرزی درآمد کسب می‌کنند، چه‌کار انجام دهیم که هم شان آنها حفظ شود و هم اینکه هر کاری انجام ندهند و هم دولت بتواند به اینها کمک کند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: اصل موضوع در طرف پاکستان رخ داده بود و در طرف ایران و پیامدهای اتفاقاتی که آنطرف اتفاده بوده در این طرف نشان داده شده ولی به هر حال ما موضوع را دنبال کردیم.

واعظی درباره اینکه چرا مردم نمی‌توانند برای سفرهای نوروزی با خودروی شخصی سفر کنند، اظهار کرد: ما هنوز هیچ نظری را در این زمینه اعلام نکرده‌ایم. هفته گذشته هم عرض من این بود که هم قرارگاه عملیاتی و هم کمیته‌های مختلف ستاد این موضوع را بررسی می‌کنند و این موضوع هنوز در ستاد ملی بحث و درباره آن تصمیم‌گیری نشده است.

وی ادامه داد: هر چقدر مردم بهتر همکاری کنند، اوضاع کشور از نظر بیماری بهتر باشد، سختگیری‌ها کمتر خواهد شد و این  سفرها با ساز و کاری انجام می‌شود. از هفته گذشته تا امروز هم اتفاقی نیفتاده است.

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: قرار است که ما بعد از ظهر فردا جلسه روسای کمیته‌ها را با آقای رییس جمهوری داشته باشیم و یکی از موضوعات بحث ما هم همین مساله است که جمع‌بندی‌ این جلسه را روز شنبه در ستاد ملی مطرح می کنیم.

واعظی در پاسخ به اینکه اعلام شده مردم می‌توانند در ایام نوروز به شهرهای آبی است سفر کنند، اظهار کرد: دلیل اینکه چرا مردم با خودروی شخصی نمی‌توانند سفر بروند ولی با خودروی عمومی می‌توانند به سفر بروند این است که وقتی شما برای هواپیما، قطار و اتوبوس بلیت می‌خرید باید مطمئن باشید که جزو کسانی نیستید که مبتلا هستید. در آنجا ابتدا کدملی شما را می‌گیرند، چک می‌کنند و بعد برای شما بلیت صادر می‌کنند. بنابراین به فردی اجازه می‌دهید سوار هواپیما، قطار یا اتوبوس شود که مبتلا نیست، ولی هر کسی می‌تواند پشت ماشین شخصی خود بنشیند و به شهری که آبی هست، برود و مردم را مبتلا کند و من حتما این  موضوع را در جلسه عنوان می‌کنم.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره بحث تنظیم بازار درباره اقلام مرغ و روغن در جلسه دولت اظهار کرد: امروز هم آقای رییس‌جمهوری در جلسه دولت درباره اجناس و نیازمندی‌های روزمره مردم برای ایام عید و همچنین خریدهایی که برای عید انجام می‌شود صحبت کردند.

 وی اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به اینکه ما به ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم ایشان دستورالعملی برای دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت ارائه کردند، برای اینکه با دقت بیشتر و اولویت به این موضوع بپردازند. احتمالا تا هفته‌های آینده یک بار دیگر هم این موضوع را در جلسه ستاد اقتصادی دولت مورد بحث قرار خواهیم داد.

واعظی درباره قیمت مصوب مرغ و روغن در بازار گفت: این وظیفه وزارت صمت است که این مشکل را برطرف کند امروز هم در جلسه هیات دولت این مسئله مطرح و قرار شد که وزارت صنعت این کار را انجام دهد و موضوع مرغ را هم وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی دولت از رفتار دولت بایدن و ادعای باز بودن مسیر دیپلماسی بدون لغو تحریم‌ها ندارد و تلاش آن برای تصویب قطعنامه ضد ایران در شورای حکام  اظهار کرد: با انتصاب آقای رابط مالی عده‌ای را که تندرو بودند و در آمریکا درباره انتصاب ایشان مخالفت کردند. البته در این رده‌ها نمی‌توانند تاثیرگذار تصمیمات کلان باشند آنها فقط در حد کارشناسی می‌توانند نظراتی را ارائه کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: اینکه رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا بخواهد درباره تحریم جدید ایران تصمیم‌گیری کند، امکانپذیر نیست. در عین حال به طورکلی برای ما تفاوتی نمی‌کند که در آمریکا مسئولین چه کسانی باشند و عمل آنها برای ما مهم است.

واعظی با بیان اینکه موضع ما در ارتباط با برجام مشخص است، اظهار کرد: خود اینها اعلام کرده‌اند که می‌خواهند به برجام بازگردند و تحریم‌های برجامی را بردارند. الان مهمترین و شفاف‌ترین صحبت ما این است که به آنچه که خودتان اعلام کرده‌اید، عمل کنید در مقابل ما هم به  تعهدات خود در قبال برجام عمل خواهیم کرد. آنها عنوان کرده‌اند که این کار مقداری زمان احتیاج دارد و ما هم روی موضع صریح خودمان ایستاده‌ایم./ایرنا





نام:
ایمیل:
* نظر: