اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 28 January 2017
بیست و سومین جشنواره سینمائی اروپا در لبنان در سینما « متروپولیس» بیروت با تمرکز بر« دانشجویان و جوانان لبنانی و کودکان فقیر و پناهجویان » گشایش یافت.

بیست و سومین جشنواره سینمائی اروپا در لبنان

سرویس فرهنگی عصرپرس:  در مراسم افتتاح این جشنواره ،« غطاس خوری» وزیر فرهنگ لبنان ،« عنایه عزالدین» وزیر مشاور در امور توسعه اداری لبنان ،« کریستینا لاسن» رئیس هیات نمایندگی اتحادیه اروپا و سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لبنان و جمعی از اصحاب هنر و سینما حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، لاسن در این مراسم، سخن « فدریکا موگرینی» مسئول ارشد سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا را که در سفر روز چهارشنبه گذشته خود به بیروت گفت« کشورهای اروپائی در این شرایط سخت منطقه به لبنان کمک می کنند».

رئیس هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در بیروت با تاکید به اینکه « فرهنگ عنصر اساسی در سیاست خارجی اروپا است»، افزود: لبنان از 23 سال قبل تاکنون میزبان جشنواره سینمائی اروپا است و این بیانگر گشاده روئی لبنانی ها و علاقه آنها برای آشنائی با تحولات جهانی است.

وی با بیان اینکه « لبنان حلقه وصل خاورمیانه و اتحادیه اروپا به ویژه در این برهه زمانی است»، تاکید کرد که « سینما بهترین مکان برای دیدار انسان ها با یکدیگر است».

لاسن گفت: آنچه اروپائی ها و لبنانی ها را به هم پیوند می زند، تنوع و آرزوهای مشترک از جمله در زمینه های فرهنگی و همچنین چالش هایی است که انسان ها روزانه با آنها مواجه هستند. 

وزیر فرهنگ لبنان هم گفت که از جوانان لبنانی برای مشارکت در امور فرهنگی با هدف خیزش فرهنگی در لبنان که زیربنای خیزش واقعی در عرصه های اجتماعی و اقتصادی است، حمایت می کند.

غطاس خوری با بیان اینکه« درصدد اجرای پنج برنامه برای خیزش و شکوفائی فرهنگی در لبنان است»، افزود: آماده هستم تا از دیدگاه های همه کسانی که به اوضاع فرهنگی لبنان اهتمام دارند از جمله اصحاب سینما استفاده کنم.

وی از لبنان به عنوان « آزمایشگاه تمدن ها» یاد کرد و با بیان اینکه« ما از فرهنگ غربی تاثیر گرفته ایم»،اضافه کرد: مهم این است که ما لبنانی ها نقش خود در امور فرهنگی را انجام دهیم زیرا احدی بجز خودمان نمی تواند، این نقش را برعهده بگیرد.
 
این جشنواره که با نمایش فیلم Perfect Strangers ( کاملا غریبه) اثر « پائلو جینوفیزی» کارگردان ایتالیائی که در سال 2016 جایزه « دیوید دوناتیلو» را به عنوان بهترین فیلم دریافت کرده است، شروع شد تا روز ششم فوریه ادامه خواهد داشت.

در این جشنواره قرار است 34 فیلم داستانی جدید از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آثاری از اولین تولیدات کارگردانان جوان و همچنین دو فیلم از آثار «اندریا فایدا» کارگردان لهستانی برای تکریم از او که در اکتبر سال گذشته درگذشت، به نمایش در آید. 

در این جشنواره در چارچوب فیلم های داستانی طولانی، دو فیلم برای کودکان نمایش خواهد داد. 
برگزار کنندگان جشنواره از کودکان قشرهای پایین اجتماعی و فقیر و پناهجویان خواسته است تا به مشاهده این فیلم بروند. 

12 فیلم کوتاه تولیدی دانشجویان از 12 موسسه های سینمایی و سمعی و بصری در لبنان، در شب متعلق به «فیلم های کوتاه دانشجویان لبنانی» نمایش داده خواهد شد. 

جشنواره سینمائی اتحادیه اروپا با هدف آنچه « تشویق استعدادهای جوان»، خوانده ، تاکید کرده است که برای شانزدهمین سال متوالی دو جایزه به فیلم های کوتاه دانشجویی اختصاص داده است. 

دو برنده این بخش جشنواره به کمک موسسه گوته و یک موسسه فرانسوی فعال در لبنان فرصت حضور درجشنواره معروف بین المللی فیلم های کوتاه در اروپا را پیدا می کنند. 

کمیته داوری جشنواره از مسئولان امور فرهنگی سفارتخانه ها و مراکز فرهنگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لبنان و منتقدان سینمایی از لبنان تشکیل شده است. 

برگزار کنندگان جشنواره هدف خود را « تلاش بی وقفه برای حمایت از فرهنگ اروپایی و رساندن آن به بیشترین تعداد از مخاطبان لبنانی » اعلام کرده اند.

برهمین اساس، امسال قرار است فیلم های جشنواره با کمک موسسه فرهنگی فرانسه در لبنان در شهرهای مناطق مختلف لبنان از جمله نبطیه ، صور، دیر القمر، زحله ، بعلبک، جونیه و طرابلس به نمایش در آید.


بیست و سومین جشنواره سینمائی اروپا در لبنان
نام:
ایمیل:
* نظر: