اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۲۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 19 January 2021
شهردار تهران:
شهردار تهران باتاکیدبرانیکه حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در تهران یک موضوع حاکمیتی است ، گفت: شهرداری به تنهایی نمی تواند این مشکلات را حل کند.
شهرداری به تنهایی نمی تواند مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کندبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، پیروز حناچی  در آیین تجلیل از سفیران هوای پاک با  اشاره به اینکه  ترافیک و آلودگی هوا جزو مشکلات همه کلانشهرها است، گفت: به تناسب جمعیت، کلانشهرها این مشکلات را تجربه می کند اما این بدین معنا نیست که مشکل لاینحل است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه  در چنین شرایطی فعالیتها و اقدامات مثبت را فراموش می کنیم، گفت: اگر نمودار دو دهه شهر تهران را نگاه کنیم می بینیم که آلاینده ها روند کاهشی داشته است، اما میزان کاهش و سرعت  آلاینده ها به گونه ای است که می تواند تمام زحمات را به باد بدهد.

جناچی در ادامه بزرگترین معظل کشور را گوگرد بالای نفت دانست و گفت: یکی از  نعمتهای کشور ما نفت است اما از سوی دیگر یکی از معظلات نفت ما داشتن گوگرد بالا است.

تاثیر مصرف گازوئیل پر گوگرد در شهرهای اطراف بر تهران

وی افزود: خوشبختانه در شهر تهران گازوئیلی که از این فرآورده نفتی استفاده می شود گوگرد استانداردی دارد و مسئولین به درستی می گویند که در تهران مازوت سوزانده نمی شود، اما دقت داشته باشید که آلودگی از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی کند و اگر در "قزوین و آب یک" گازوئیل پر گوگرد سوازنده می شود، تاثیرش به تهران هم می رسد.

اختصاص۷۰ درصد بودجه آزاد شهرداری تهران به توسعه حمل و نقل عمومی 

حناچی با اشاره به قانون هوای پاک و نقش ۱۸ دستگاه در اجرای این قانون، اظهار کرد: اتفاقا در این قانون کمترین نقش به شهرداریها داده شده است که تنها نقش توسعه حمل و نقل عمومی را برعهده دارند و ما در شهرداری تهران نیز ۷۰ درصد بودجه آزاد خود را به این مسئله اختصاص دادیم. اما باید بگویم که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در شهری به مانند تهران یک مسئله حاکمیتی است و شهرداری نمی تواند به تنهایی بار این حجم سنگین را به دوش بکشد.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به سخت گیرانه تر شدن شاخصهای سنجش  آلودگی هوا در تهران اظهار داشت: به طور طبیعی در آذر و دی شاهد وارونگی هوا در تهران هستیم و این خصیصه هوای تهران است و حتی در سابقه تاریخی نیز آمده که هوای زمستان تهران مه داشته و حالا مه و آلودگی با هم وجود دارد.

ارتباط آلودگی هوا با افزایش آمار کرونا در کشور 

وی با بیان این که اثبات شده که افزایش کرونا با آلودگی هوا ارتباط دارد گفت: امسال به روشهای مختلف عکسهای ماهواره ای تهران را با سال گذشته بررسی کردیم و تفاوت معناداری را به خصوص در نزدیکی کانون های آلایندگی که نزدیک به صنایع بزرگ بودند مشاهده کردیم که یا مازوت و یا گوگرد بی کیفیت می سوزاندند و عکسهای ماهواره ای نشان می دهد وضعیت امسال حادتر شده است که البته شاید شرایط تحریم بی تاثیر نبوده است.

حناچی با بیان اینکه ۶۰ درصد علت آلودگی هوای تهران منابع متحرک هستند و هیچ راهی جز کنترل آلاینده ها نیست گفت:  کاهش مصرف سوخت های فسیلی راهبرد اصلی ما است که البته نباید  اجرای همه راه حل ها را به گردن دولت انداخت و باید روش و شیوه زندگی را تغییر داد.

لزوم مدیریت یکپارچه شهری 

شهردار تهران با اشاره به لزوم مدیریت یکپارچه شهری، گفت: این روزها نیازمند این موضوع هستیم و باید همه دستگاه ها در یک شهر هم جهت حرکت کنند و نباید هر دستگاهی به روش خود عمل کند. البته دقت داشته باشید مردم تاثیرگذاری تصمیمات را می خواهند اما باید از  دستگاهی توقع داشته باشیم که مسئولیت و اختیار داشته باشد.







خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: