اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - 24 January 2017
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فعالیت های محیط زیستی واحدهای صنعتی و خدماتی الزاما هزینه بر نیست و حتی می تواند در کنار حفظ محیط زیست، برای اقتصاد نیز سودآور باشد.
سودآوری اقتصادی فعالیت های محیط زیستی واحدهای صنعتی و خدماتی

سرویس اجتماعی عصرپرس: سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در هجدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ایجاد نگرش زیست محیطی، ایجاد بستر مناسب رقابت در بازارهای بین المللی، تشویق و قدردانی از واحدهای فعال، ایجاد فضای تبادل تجربیات، رشد اقتصادی همگام با کاهش آلودگی هوا و برقراری ارتباط سازنده بین سازمان حفاظت محیط زیست و واحدهای صنعتی را از جمله مهم ترین اهداف برگزاری مراسم سالانه انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی سبز عنوان کرد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، وی با بیان اینکه فکر محیط زیستی منجر به عملکرد مطلوب و مناسب در ارتباط با فعالیت ها می شود، اظهار کرد: محصول تولیدی واحدهای صنعتی و خدماتی کشور باید از شاخص های جهانی محیط زیست برخوردار باشد تا بتواند در بازار رقابت دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

متصدی خاطرنشان کرد: فعالیت های محیط زیستی واحدهای صنعتی و خدماتی الزاما هزینه بر نیست و حتی می تواند در کنار حفظ محیط زیست، برای اقتصاد نیز سودآور باشد. به طور نمونه استفاده از سیستم بازچرخانی یا تصفیه آب علاوه بر اینکه در این بحران آب می تواند کمک موثری برای محیط زیست، طبیعت و منابع آبی کشور باشد، منجر به کاهش چشمگیر هزینه ها برای واحدهای صنعتی و خدماتی می شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فرآیند انتخاب و معرفی واحدهای خدماتی و صنعتی سبز از سال 1392 دچار تحول شده است، افزود: ثبت نام به صورت خوداظهاری و داوطلبانه در سیستم وب، دریافت مستندات به صورت الکترونیکی و در نهایت شاخص گذاری و انتخاب بر اساس معیارهای علمی و منطقی فارغ از هر نوع سلیقه و عددگذاری و با بهره گیری از تایید نهادهای بین المللی همچون UNIDO و GIZ آلمان صورت می پذیرید.

متصدی با تاکید بر اینکه امتیازدهی بر اساس اجتناب از هر گونه فرآیندهای غیرمتعارف در انتخاب واحدها است، گفت: هشت گروه صنعتی شامل صنایع غذایی و دارویی، نساجی و چرم دوزی، کشاورزی، بازیافت، برق و الکترونیک، کانی غیرفلزی، همچنین هفت گروه خدماتی در این رقابت مورد سنجش قرار می گیرند.

وی ادامه داد: فراخوان این همایش نیز از تیرماه امسال روی سایت سازمان حفاظت محیط زیست و سایت مدیریت سبز قرار داده شد و علاقمندان تا پایان مهرماه مهلت ثبت نام داشتند.

به گفته متصدی از مجموع 414 واحد ثبت نامی، 246 واحد صنعتی و 168 واحد خدماتی بودند که در نهایت 4 واحد نشان زرین، 61 واحد نشان سیمین و 14 واحد شایسته تقدیر شناخته شدند.

فن‌آوری سبز را به صنعت وارد کنیم

در ادامه این مراسم، الکساندرو آمادیو نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) نیز به عنوان دیگر سخنران این برنامه درباره دو ساز و کار یونیدو برای حمایت از صنایع سبز در ایران سخن گفت.

وی افزود: انتقال فن‌آوری و تکنولوژی‌های سازگار با محیط زیست و کمک به مجموعه دولت و صنعت برای سیاستگزاری در راستای توسعه صنعت سبز، دو خدمتی است که یونیدو می‌تواند به ایران داشته باشند.

آمادیو تاکید کرد: فن‌آوری سبز در بازار و صنعت موجود است. فقط باید دنبال آن برویم و فن‌آوری را به صنعت و خدمات وارد کنیم.

وی گفت: سیاستگزاری‌های ما صنعت و خدمات سبز را تشویق می‌کند که به سمت توسعه فن‌آوری‌های سبز حرکت کنند. ما آمادگی داریم که راهکار مناسب برای توسعه صنعت و خدمات سبز را ارایه دهیم.

صنعت ستون و پایه بسیاری از کشورها است

ایگور نماینده شرکت GIZ گفت: این شرکت از سال 1997 در ایران فعال است و تاکنون نیز بدون وقفه به تعهدات خود در همکاری با ایران پاینده بوده است.

وی افزود: GIZ با دفتر ملی حفاظت از لایه ازون همکاری نزدیکی دارد و بعد از مرحله دوم حذف HFC ها ( گازهای مخرب لایه ازون) از سال 2006، همکاری خود را در کنار یونیدو و دیگر سازمان ها با این دفتر ادامه داده است.

وی اظهار کرد: صنعت ستون و پایه بسیاری از کشورها از جمله ایران است و توسعه صنعت معمولا با ضرر و زیان برای محیط زیست همراه است اما اگر صنعت به سمت سبز شدن حرکت کند فرصت های خوبی برای محیط زیست به همراه خواهد داشت.

ایگور ادامه داد: در آلمان در زمان های نه چندان دور رودخانه ها به علت ورود پساب ها از بین رفتند، جنگل ها به علت بارش باران های اسیدی خشک شدند و ترافیک و آلودگی هوا بسیار زیاد بود که بعد از مدتی با ارائه راهکارهای مبتکرانه وضعیت بهبود یافت.

وی افزود: آلمان در ادامه این برنامه ها یکی از اولین تولید کنندگان و صادرکنندگان فناوری های دوستدار محیط زیست شد که درزمینه های مختلف حفاظت از جمله آب، خاک و انرژی کاربرد دارند.

نماینده شرکت GIZ آلمان تاکید کرد: موفقیت با برنامه ریزی حاصل می شود و به طور کلی از یک روش صحیح و سیاستگذاری های علمی به دست می آید.

سودآوری اقتصادی فعالیت های محیط زیستی واحدهای صنعتی و خدماتی

نام:
ایمیل:
* نظر: