اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۲۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۹ - 22 December 2020
رئیس پلیس راهور ناجا:
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: دولت با اعمال جریمه‌های کرونایی، بدنبال کسب درآمد نیست زیرا بخش زیادی از هموطنان محدودیت‌ها را رعایت کرده و عده‌ای به بهانه‌های مختلف رعایت نمی‌کنند که شاید این جریمه‌ها بازدارنده است.
دولت بدنبال کسب درآمد با اعمال جریمه‌های کرونایی نیستیه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سردار سیدکمال هادیانفر روز سه شنبه در نشست خبری افزود: از ابتدای اجرای طرح محدودیت تردد برای کاهش زنجیره انتقال کرونا تا کنون یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۶۸۴ نفر از رانندگان و برای ۹۰۰ هزار خودرو اعمال قانون شدند. این اعمال قانون برای ترددهای بین شهری، درون شهری و ترددهای شبانه بوده که ۶۰ درصد این جریمه ها با توجه به شرایط کرونایی و در راستای اجرای محدودیت های تردد بوده و ۴۰ درصد از آن توسط دوربین ها ثبت شده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که شهر قرمز داشته باشیم جریمه و اعمال قانون یک میلیون تومان است اما وقتی شهرهای قرمز حذف شد، این جریمه نیز منتفی شد. در شهرهای نارنجی خاطیان محدودیت های ترافیکی ۵۰۰ هزار تومان و در تردد شبانه ۲۰۰ هزار تومان جریمه می شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا در مورد ارسال پیامک هایی برای شهروندان و شکایت از این که در جاده ای ترددی نداشته اند اما برای آنها پیامک آمده، گفت: تردد همه خودروها در هر نقطه و ساعتی از شبانه روز در چک اپراتورهای قابل رویت است اما بعضا برخی ترددها در شب انجام شده و دوربین در ثبت شماره پیامک شاید دچار خطا می شود.

سردار هادیانفر گفت: البته پلاک های تکراری نداریم و ۱۰ هزار و ۸۹۴ نفر از همکاران ما در یک هزار و ۹۴۸ نقطه در حوزه کرونا و با دو هزار و ۶۴  واحد گشت مستقر هستند.

وی گفت: از سوی دیگر ممکن است شماره همراه صاحبان خودروها، شماره دیگری باشد که باید افراد با تغییر مکان و شماره همراه در اسرع وقت موضوع را به پلیس اطلاع رسانی کنند تا دچار مشکل نشوند.

رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: بالاترین تردد ها در طرح کرونا ساعت ۲۱ است و به وزارت کشور پیشنهاد داده ایم تا این ساعت به ۲۲ افزایش یابد.

سردار هادیانفر در مورد ترخیص موتورسیکلت ها از پارکینگ گفت: از ۱۸ آبان ماه تا کنون ۹۷ هزار و ۲۱۹ دستگاه موتورسیکلت ترخیص شده و مالکان تا دو ماه فرصت دارند تا نسبت به ترخیص موتورهای پارکینگی اقدام کنند.

وی افزود: افرادی که مدارک مثبته نسبت به متصرف بودن موتورسیکلت ها داشته باشند، می توانند نسبت به ترخیص موتورهای خود اقدام کنند و کسانی که دارای قولنامه هستند یا به صورت دستی مالک موتورها شده اند نیز می توانند از این امکان بهره مند شوند و به دو هزار دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور مراجعه کنند.

سردار هادیانفر گفت: تسهیلات اقساطی و حذف دو برابر شدن جرایم از جمله اقداماتی است که برای ترخیص سریع موتورسیکلت ها اعمال شده است.

وی افزود: ۶۰ درصد موتورهای پارکینگی در حوزه پلیس راهور است و بقیه به بخش انتظامی و دستور قضائی ارتباط دارد که افراد باید به کلانتری که موتور آنها توقیف شده مراجعه و نسبت به ترخیص موتور خود اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور گفت: شرط سنی فرسودگی موتورها هشت تا ۱۰ سال است اما براساس آخرین تصمیات در این حوزه، سن معیار نیست و سلامت موتورسیکلت معیار است، بر این اساس مرجع تشخیص سلامت موتورسیکلت ها پلیس و معاینه فنی است.

به گفته سردار هادیانفر مقرر شده تا توقیف وسائل نقلیه به حداقل برسد و ماموران بیشتر تذکر لسانی و اعمال جریمه را در اولویت کار خود قرار دهند مگر اینکه پلیس ناگزیر به توقیف وسائل نقلیه شود.

سردار هادیانفر ادامه داد: براساس آمار پزشکی قانون در هشت ماه امسال ۱۳.۷ دهم درصد کاهش در جانباختگان داشتیم، و به عبارتی یک هزار و ۷۲۰ نفر در تصادفات کمتر کشته شده اند.
وی اضافه کرد: بیشترین کاهش جانباختگان ۱۷.۱ یک دهم درصد در جاده ها و سه درصد در درون شهرها بوده است.به رغم کاهش تردد های بین شهری، تردد درون شهری در دوران کرونا افزایش یافته است.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: در طرح زمستانه ۱۱۰ گردنه برفگیر داریم که در شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب کشور شاهد بارش باران و برف و همچنین کولاک خواهیم بود از سوی دیگر برخی جاده ها لغزنده می شوند که بیش از ۴۰ هزار نفر از همکاران ما در حوزه ترافیک و طرح زمستانه نقش جدی دارند و در همه محورها حضور خواهند داشت.

سردار هادیانفر با تاکید بر پرهیز از سفرهای غیر ضروری گفت: چنانچه همکاران احساس کردند که تردد در محوری به دلیل برف و کولاک خطرناک است انسداد مسیرها را اطلاع رسانی می کنند.

وی در مورد آمار شماره گذاری وسائل نقلیه گفت: ۶۷۰ هزار و ۸۹۱ خودرودر ۹ ماه امسال شماره گذاری نو شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد کاهش داشته، یعنی ۳۶ هزار دستگاه کمتر از سال ۹۸ پلاک شده اند.

سردار هادیانفر در مورد نقل و انتقال خودرو گفت: دو میلیون و ۹۴۲ هزار و ۹۶۸ خودرو در ۹ ماه امسال نقل و انتقال شد که سه درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. ۱۵۶ هزار و ۶۵۸ موتورسیکلت نیز نوشماره شدند.

وی در مورد وسائل نقلیه اسقاطی گفت:  ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت موجود است که ۹ میلیون در سن فرسودگی و اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک قرار دارند. سال گذشته ۸۴ هزار موتورسیکلت داشتیم که در فرایند اسقاط قرار گرفتند.

سردار هادیانفر  ادامه داد: ۲۳ میلیون خودروی سبک و سنگین در کشور وجود دارد که سال گذشته ۱۱ هزار خودرو در سن فرسودگی بودند اما امسال ۹ هزار و ۹۴۰ دستگاه در سن فرسودگی هستند

به گفته وی در همه مراکز شماره گذاری سراسر کشور نوبت دهی به صورت اینترنتی انجام شده و هیچ گونه خدماتی بدون نوبت در این مراکز انجام نمی شود. بر این اساس سه میلیون و ۴۷۰ هزار نقل و انتقال انجام شده که ۹۵ درصد از مردم رضایت داشتند و در مجموع ۶۷۷ هزار گواهی نامه جدیدف تعویض انجام شد که ۴۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داده است.

سردار هادیانفر افزود: در ۲۱۱ شهر نارنجی، آموزشگاه مجازی راهنمایی و رانندگی ایجاد شده و به دلیل شرایط کرونایی آموزش های تئوری حذف شده و آموزش عملی انجام می شود.

وی تصریح کرد: البته در ۱۰ آموزشگاه شهر تهران آموزش مجازی انجام شده و بزودی مراکز آموزش راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور مجازی می شود.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: نمرات منفی هشت هزار و ۷۸۴ نفر از رانندگان در پایه های یک تا سه و موتورسیکلت ها درج شده و براساس قانون اگر تا ۶ ماه تخلف نکنند این نمرات منفی بلااثر خواهد شد و در غیر این صورت گواهی نامه آن ها ابطال می شود.

سردار هادیانفر افزود: سال گذشته ۶۷ میلیون خودرو اعمال جریمه شد و امسال این رقم به دلیل شرایط کرونایی به ۷۵ میلیون نفر رسید و صد در صد افرادی که جریمه شده اند، پیامک دریافت کرده اند.

وی افزود: تعدادی از ماموران راهور با قبض جریمه افراد را جریمه می کنند که شناسه پرداخت ندارند و صاحبان خودروها مجبور می شوند به بانک ها مراجعه کنند در صورتی که نباید برای پرداخت جریمه عجله کنند زیرا باید دو روز صبر کنند تا ظرف ۴۸ ساعت پیامک ارسال می شود. در این پیامک ها شناسه قبض و پرداخت موجود است و به راحتی می توانند جریمه خود را بپردازند.

سردار هادیانفر در مورد تخلفات حادثه ساز گفت: ۱۱ درصد میزان تخلفات حادثه ساز افزایش یافته است. این در حالیست که مقرر شده هیچ وسیله نقلیه ای در جاده و شهرها با داشتن جریمه  بیش از یک میلیون توقیف نشوند و قرار است توقیف خودروها با داشتن سه میلیون جریمه توقیف شود.

به گفته وی، در مجموع سال گذشته بالغ بر پنج هزار میلیارد جریمه به حساب خزانه وایز شده است.

سردار هادیانفر تاکید کرد: در مبادی خروجی و ورودی شهرها ماموران مستقر هستند و با وجود ۲۱۱ شهر نارنجی آخرین دوربین های شهرها خودروهای متخلف را رصد کرده زیرا به افرادی که به شهرهای دیگری وارد می شوند تذکر داده شده و اعمال قانون می شوند.

وی با بیان اینکه در طرح کرونا به دو هزار و ۱۷۵ راننده تذکر داده شده، گفت: در محورهای شمالی شاهد بیش از ۷۵ درصد کاهش و در شهرهای مذهبی قم و مشهد شاهد ۶۱ درصد کاهش تردد بوده ایم. به طور متوسط با کاهش ۳۰ درصدی تردد موجه بوده ایم.

سردار هادیانفر افزود: از اول آذر تا کنون یک میلیون ۳۰۵ هزار و ۶۸۴ نفر و برای ۹۰۰ هزار خودرو در تردد بین جاده ای، شهری و شبانه اعمال قانون شده که ۶۰ درصد آن ها با توجه به شرایط کرونایی اعمال شده و ۴۰ درصد توسط دوربین ها ثبت شده است./ ایرنا





نام:
ایمیل:
* نظر: