اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - 01 September 2015
جهانگیری در مراسم بهره‌برداری از نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور:
4 واحد نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد. نیروگاه سد سیاه‌بیشه در 125 کیلومتری شمال تهران، 10 کیلومتری شمال تونل کندوان و در مجاورت روستای سیاه‌بیشه در استان مازندران واقع شده است.

به گزارش عصر پرس، 4 واحد نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد.

این نیروگاه دارای 4 واحد 260 مگاواتی است که نخستین واحد آن در بهار سال 92 به شبکه سراسری در حالت ژنراتوری متصل شد و در طول دو سال گذشته واحدهای دوم تا چهارم یک به یک با گذراندن موفقیت‌آمیز تست‌های پیش از راه‌اندازی، به شبکه سراسری سنکرون شدند.

اسحاق جهانگیری در مراسم بهره‌برداری از نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه در استان مازندران با تبریک این موفقیت در صنعت ساخت سدها و نیروگاه‌ها که برای نخستین بار با فناوری جدید حاصل شده، افزود: این سد و نیروگاه یک مجموعه استثنایی و افتخار مهندسی ایران است.

وی اظهار داشت: فقط در خصوص سد سیاه بیشه تاکنون 16 مقاله علمی در سطح بین المللی به رشته تحریر درآمده و نیروگاه سیاه بیشه نیز با دشواری ها و پیچیدگی های کار، با توان علمی و فنی کشور عملیاتی و اجرایی شده است.

معاون اول رییس جمهو ادامه داد: هرچند زمان اجرای کار در این پروژه طولانی شد و همه دولت‌های پس از انقلاب از دولت نخست تا دولت یازدهم در احداث این سد و نیروگاه سهم و نقش داشتند اما بحمدالله و به همت همه دوستان این سد در این دولت تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

جهانگیری با اشاره به شرایط ویژه صنعت آب و برق کشور و چالش‌های جدی پیش رو در بخش آب، تصریح کرد: همه ما نیازمند مدیریت دقیقی بر منابع و مصارف آب کشور هستیم تا تغییر اقلیم و سایر اتفاقاتی که در مقوله آب کشور طی سال‌های آینده حادث می‌شود، ما را با چالش‌های جدی مواجه نسازد.

وی اضافه کرد: مهم این است طوری برنامه ریزی کنیم تا با اعمال مدیریت صحیح، برای مناطق مهم کشور مشکلی پیش نیاید.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در بخش مدیریت منابع آب کشور طرح‌های خوبی پیش‌بینی کرده و آحاد جامعه و مسئولان باید با کمک یکدیگر و با محدود کردن مصرف، ایجاد سدها، اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری و... دست در دست یکدیگر در این راستا گام بردارند.

وی تاکید کرد: هم اینک بیش از 90 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است و حتما باید با برنامه‌ریزی برای تغییر الگوی کشت به سمت کاهش مصرف این نهاده مهم در بخش کشاورزی حرکت کنیم.

جهانگیری با اشاره به سفر هفته گذشته خود به مازندران، یادآور شد: وقتی در این استان بزرگ کشور با محدودیت های منابع آب مواجه شده ایم، تکلیف و حساب کار سایر مناطق کشور روشن و مشخص است و در این زمینه باید به سمت کشت های گلخانه ای (با تولید محصولی بیشتر و مصرف آب کمتر) حرکت کنیم و در مصارف آب شرب، مصارف صنعتی و... صرفه جویی کرد.

وی تاکید کرد: آمایش سرزمینی باید با توجه به محدودیت منابع آب صورت بگیرد و علاوه بر آن در مصارف آب شرب، مصارف صنعتی و... صرفه جویی کرد.

معاون اول رییس جمهور همچنین به سواحل بزرگ و زیبای خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: به جز چابهار فعالیت تولیدی و اقتصادی خوبی در این مناطق انجام نشده هرچند در دولت یازدهم برای این مهم نیز به طور جدی برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی حجم بالای بدهی های وزارت نیرو و پرداخت ماهانه 220 میلیارد تومان یارانه از محل فروش انرژی را دو مشکل اساسی پیش روی وزارت نیرو در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم برشمرد و گفت: این در حالی است که رقم مذبور می توانست تحولی بزرگ در توسعه صنعت آب و برق کشور ایجاد کند.

جهانگیری پیمانکاران را افرادی مظلوم توصیف کرد که از دولت طلب داشته و به سیستم بانکی بدهکارند و با بیان اینکه دولت مشکلات آنان را درک می کند، تصریح کرد: هرچند سال 94 سال مالی سختی است و وزارت نیرو با حجم بالای بدهی ها از یکسو و تاخیر در سرمایه گذاری ها از سوی دیگر مواجه است اما با این حال سالانه به طور متوسط 5 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید باید وارد مدار شود تا پاسخگوی نیازها باشد.

وی با اشاره به اینکه پیک مصرف برق کشور در سال جاری به 50 هزار مگاوات رسید، افزود: خوشبختانه وزارت نیرو موفق شد با حداقل خاموشی، کشور را از تابستان گرم امسال نجات دهد.

وی ابراز امیدواری کرد: طی ماه‌های آینده بخش عظیمی از تحریم‌های کشور برداشته شود که در دوران پساتحریم با وجود فرصت ها و تهدیدهای متعدد نباید بگذاریم به دستاوردهای عظیم کشور در اثر باز شدن فضای سیاسی و اقتصادی کم توجهی شود.

جهانگیری تاکید کرد: طی ماه های آینده و دوران پساتوافق و پساتحریم، باید از نظر فنی توجه بیشتری به کشور داشته و نباید اجازه دهیم ایران به بازار کالاهای مصرفی غربی تبدیل شود.

وی با اشاره به محدودیت های منابع طی سال های گذشته به خصوص در بخش های آب و نیرو، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات لازم در دوران پساتحریم استفاده از منابع خارجی است که البته باید با مدیریت صحیح در جاهای با بازدهی بالا استفاده شود.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: به رغم رشد سرمایه گذاری 8.9 درصدی و درآمدهای نفتی 950 میلیارد دلاری طی دولت های نهم و دهم اما متاسفانه ارز کشور صرف توسعه و اشتغال و دستیابی به اهداف سند 1404 نشده است.

اسحاق جهانگیری ، گفت: در بخش آب با چالش‌های جدی روبرو هستیم و باید در این حوزه مدیریت صحیح و دقیقی صورت پذیرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جلسه شورای عالی آب و گزارش محیط زیست از تغییر اقلیم، افزود: اتفاقاتی در بخش آب می افتد و کشور دچار چالش خواهد شد و در بخشی از مناطق در سال آینده کمبود آب خواهیم داشت که باید برنامه‌ریزی شود.

وی درباره بخش برق اظهارداشت: ماهیانه ۲۲۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو برای پرداخت یارانه نقدی اختصاص می یابد که اگر می توانستیم این مبالغ را در توسعه آب و برق سرمایه‌گذاری کنیم، قطعا اتفاقات بهتری می افتاد و علاوه بر این، وزارت نیرو نیز می توانست بدهی پیمانکاران را بدهد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکسری اقدامات از سوی ما و برخی نیز باید از سوی غربی‌ها انجام شود ولی امیدواریم به زودی بخش وسیعی از تحریم‌ها برداشته شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون ایران چهاردهمین شبکه بزرگ برق جهان را در اختیار دارد، گفت: با بهره برداری از اولین نیروگاه تلمبه و ذخیره‌ای می‌توان در کمتر از ۳۰ ثانیه برق تولید و یا توقف تولید داد.

وزیر نیرو اظهار داشت: نیروگاه های بخار، سیکل ترکیبی، گازی، اتمی، آبی، بادی و ژنراتورها و واحدهای مختلف تولید برق در کشور داریم؛ با این وجود امکان ذخیره سازی برق به میزان بالا وجود ندارد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در بخش آب می توانیم آب ذخیره سازی کنیم، افزود: اما در تولید برق باید به میزان مصرف کشور، برق تولید شود. در حال حاضر شبکه کیفی برق افزایش یافته و سیزدهمین سالی است که شبکه برق کشور دچار مشکل خاموشی نشده است.

همچنین محمدرضا رضازاده نیز در اظهاراتی با بیان اینکه ایران هم اکنون با ساخت این سد و نیروگاه، ۳ درصد سهم نیروگاه های تلبمه ذخیره ای آسیا را دارد، گفت: این نیروگاه برق را در ساعات کم باری در مخازن مصرف و در ساعات پیک نیز با تولید، به شبکه کمک می کند.

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: برای این سد و نیروگاه ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۴ واحد آن مجموعاً با ظرفیت ۱۰۴۰ مگاوات به بهره برداری کامل رسیده است.

نیروگاه سد سیاه‌بیشه نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای کشور است که در 125 کیلومتری شمال تهران، 10 کیلومتری شمال تونل کندوان و در مجاورت روستای سیاه‌بیشه در استان مازندران واقع شده که ظرفیت تولید برق به میزان 1040 مگاوات را دارد. برای این پروژه حدود 1300 میلیارد تومان هزینه شده است.

این نیروگاه دارای 4 واحد 260 مگاواتی است که نخستین واحد آن در بهار سال 92 به شبکه سراسری در حالت ژنراتوری متصل شد و در طول دو سال گذشته واحدهای دوم تا چهارم یک به یک با گذراندن موفقیت‌آمیز تست‌های پیش از راه‌اندازی، به شبکه سراسری سنکرون شدند و در دو حالت پمپ و توربین مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ویژگی واحدهای نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای در این است که هم می‌تواند در حالت پمپ کار کند و هم با تغییر جهت گردش پره‌ها به حالت توربین درآید.

با اتصال تدریجی چهار واحد این نیروگاه به شبکه سراسری برق تاکنون بیش از 800 گیگاوات ساعت برق در نیروگاه سیاه بیشه به شبکه سراسری تزریق شده است و در کنترل فرکانس و تعادل و پایداری بیشتر شبکه نقش موثری داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: