به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد صالح اولیاء، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو در نخستین رویداد آنلاین محصولات تحقیقاتی شرکتهای برق منطقه ای و شرکتهای توزیع برق که در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه از هر ۱۰۰۰ ایده تنها یک ایده به مرحله تجاری سازی و بازار می رسد، تاکید کرد: این رویداد با هدف تکمیل چرخش ایده به محصول و ارائه محصول به بازار برگزار شده است.
تجاری سازی
نقش تعیین کننده در ارزش آفرینی ایده دارد
اولیاء در
ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۳۵
نمونه و طرح تحقیقاتی
به نتیجه رسیده است، تاکید کرد: پس از تولید محصول پذیرش بازار و حتی خدمات پس از فروش
کار دشواری است، اما در نهایت تجاری سازی تعیین
کننده است، چون ارزش آفرینی که ایده و محصول ایجاد می کند در بخش نهایی(تجاری سازی)
تعیین کننده است و ورود به بازار به لحاظ مالی ارزشمند است.
معاون تحقیقات
و منابع انسانی وزارت نیرو با بیان اینکه محصولات زمانی می تواند در خدمت جامعه باشد
که تجاری سازی شده باشند، گفت: از این رو نیازمند طراحی مکانیزمی هستیم که پژوهشگر
را در مسیری هدایت کند که محصول وی با اطمینان به بازار برسد.
نگاه اکوسیستمی
و زیست بومی به محصولات فناورانه
اولیاء ادامه داد:
در نگاه اکوسیستمی و زیست بومی به نوآوری و فناوری از قبل عناصری در کنار هم داشته
ایم از آن جمله مصرف کننده محصولات فناورانه، پژوهشگاه نیرو بعنوان تولیدکننده و عرضه
کننده ایده و تحقیق و فناوری، صندوق نوآوری، پارک علم و فناوری و ... از عناصر این
اکوسیستم هستند.
وی در ادامه
با تاکید براینکه درفضا اکوسیستمی باید مواردی تقویت شود تا فرایند تبدیل ایده به محصول
و بازار بهتر انجام شود،افزود: این اکوسیستم مبنی بر عملکرد عناصر درون و برون سیستمی
است که شامل دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، درون صنعت، نهادهای مالی و پشتیبان به عنوان
تسهیل کنندگان از عناصر در اکوسیستم است.
معاون تحقیقات
و منابع انسانی وزارت نیرو حضور داوطلبانه عناصر را از ویژگی های مهم این اکوسیستم
دانست و گفت: این عناصر داوطلبانه به علت احساس کسب ارزش از تبادلات بین عناصر، همگی
به حضور در این اکوسیستم و زیست بوم تمایل دارند.
پیوند عرضه و
تقاضا در محصولات فناورانه
اولیاء گفت: بخش تقاضا در اکوسیستم نیازمند توجه ویژه ای
است، در بخش عرضه در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در کشور شاهد حضور خوب شرکتها در سطوح
مختلف تولید هستیم، اما پس از طی این دوران با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،
معاونت علمی ریاست جمهوری و دستگاههای اجرایی شاهد تقویت و بلوغ آنها خواهیم بود.
وی با تاکیدبر
استفاده از خدمات مشاوره ای ،تعاملات با نهادهای مالی و پشتیبان برای تجاری سازی گفت:
با توجه به استاندارد در صنعت تولید محصولات می توان تجاری سازی طرح ها را ادامه
داد.
به گزارش
عصرپرس، نخستین رویداد آنلاین محصولات تحقیقاتی شرکتهای برق منطقه ای و شرکتهای
توزیع برق در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در راستای رونمایی از 35 محصول تحقیقاتی
شرکت های برق برگزارشد.
خبرنگار: پروین مرادی