اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - 30 August 2015
مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران در گفتگو با عصر پرس مطرح کرد:
سید زمان حسینی، در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پست 400 کیلووات فیروزکوه به دست وزیر نیرو، به آژانس خبری عصر پرس گفت: وضعیت برق در آینده مستلزم انجام اقدامات لازم بخصوص در سال 1395 و استفاده از انرژی‌های نو در صنعت برق است.
عصر پرس: سید زمان حسینی، مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پست 400 کیلووات فیروزکوه به دست وزیر نیرو، به عصر پرس گفت: در سال‌های اخیر از یک سو، محدودیت‌های بین‌المللی و از دیگر سو، مشکلات اقتصادی، جد از اینکه امور کشور را تحت تاثیر خود قرار داده در بحث تولید نیز اثرگذار بود.

وی افزود: با توجه به این محدود‌‍‎‌‌یت‌ها مشکلاتی در بخش تولید ایجاد شده است. اما با بهبود شرایط تولید، مصرف برق افزایش خواهد یافت. با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و به دلیل برداشتن محدودیت‌ها و بهبود شرایط درتابستان امسال با توجه به نگرانی‌های موجود در مورد قطعی برق خوشبختانه با همکاری مردم با کمترین مشکل مواجه بودیم.

وی در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های موجود در بخش انرژی گفت: در دولت یازدهم به ویژه در وزارت نیرو و صنعت برق، انرژی‌های نو مورد تاکید قرار گرفته است چراکه کشور ما در بحث انرژی‌های بادی و خورشیدی از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است.

وی گفت: با هماهنگی‌های مختلف در بخش خصوصی و هیات‌هایی که از کشورهای آلمان و کره جنوبی در ایران حضور داشتند موضوع انرژی‌های نو مورد تاکید قرارگرفت.

حسینی در ادامه تصریح کرد: به منظور پرهیز از از احداث نیروگاه‌های بزرگ در بخش تولید برق، نیروگاه‌های کوچکی در مناطق مختلف کشور نصب خواهد شد تا فاصله تولید تا مصرف کم شود. با اجرای این کار از اتلاف انرژی جلوگیری خواهد شد و اتلاف انرژی به زیر 10% خواهد رسید.

وی تاکید کرد: تاکنون با اجرای این طرح، اتلاف انرژی از 15% به 12% رسیده و میلیاردها تومان صرفه‌جویی اقتصادی صورت گرفته است.

مدیرعامل برق منطقه ای تهران در ادامه افزود: درآمدهای برق با هزینه‌های آن همخوانی ندارد. دو هزینه جاری و هزینه سرمایه‌ای مانند نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع برق را داریم که درآمدها، 50% آنها را پوشش نمی‌دهد.

حسینی با اشاره به اینکه دولت یازدهم درصدد است مشکلات اقتصادی برق را حل کند افزود: دولت می‌خواهد از پتانسیل‌های بخش خصوصی در جهت بهبود وضعیت صنعت برق استفاده کند. به همین منظور در قانون پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت برق در آینده وضعیت خوبی داشته باشد. اما این مستلزم انجام اقدامات لازم بخصوص در سال 1395 و استفاده از انرژی‌های نو در صنعت برق است.

حسینی با اشاره به بدهی پانزده و نیم میلیاردی گفت: درآمدهای موجود براساس مصوبات قانونی، زیر 50% کارهای ما را پوشش می‌دهد.

وی گفت: در حال حاضر ما در صنعت برق با دو هزینه مواجه هستیم. یکی هزینه سوخت و دیگری هزینه تبدیل انرژی. این بخش شامل احداث نیروگاه‌ها، هزینه شبکه‌های توزیع، هزینه بهره‌برداری، هزینه انتقال و هزینه‌های تبدیل انرژی هشتاد و پنج کیلو وات ساعت برق می‌باشد که ما در اینجا پول سوخت را از مردم نمی گیریم و بطور متوسط پنجاه تومان هزینه از مردم دریافت می‌کنیم.

وی گفت: ما در حال حاضر در بیش از بیست کشور کارهای خدمات برق را انجام می‌دهیم و درحال تبادل برق با کشورهای دیگر هستیم. چراکه خودکفایی ما در صنعت برق به 90 درصد رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به فرهنگ‌سازی از طریق صدا وسیما و مطبوعات در بخش مصرف انرژی گفت: ما در برق منطقه‌ای برای مشترکین صنعتی از ممیزی انرژی استفاده کرده‌ایم تا از برق به صورت بهینه استفاده کنند و راندمان کاری‌‌شان بالا برود.

حسینی گفت: با هماهنگی‌های سه استانداری و ستاد اجرایی استان به تمامی بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها اقلام اطلاع‌رسانی از قبیل بروشور، لمینت، بنر ارسال کردیم و راه کارهای مدیریت مصرف در ادارات که مهمترین بخش است را آموزش دادیم. لازم به ذکر است دو هزار ساختمان اداری در استان وجود دارد که 30% مصرف برق را دارند.

وی گفت: در راستای اطلاع‌رسانی، اقدام برگزاری همایش مدیریت مصرف مشترکینی که بالای 7 مگاوات مصرف برق دارند کردیم. طرح تعمیرات و تعطیلات را نیز در شرکت‌ها در فصل تابستان اجرا کردیم. در این رابطه هر شرکتی که تعمیرات و تعطیلات خود را در فصل تابستان انجام می‌داد جایزه‌های مادی به آنها تعلق می‌گرفت. این امر به پایداری شبکه کمک کرد‌.

حسینی در مورد طرح‌های تولید پراکنده DG گفت: در این بخش هماهنگی و همکاری در صدور موافقتنامه احداث مولد در محدوده برق تهران به ظرفیت 5900 مگاوات، هماهنگی و همکاری در صدور پروانه احداث مولد به ظرفیت 1000 مگاوات بوده است.

وی افزود: تعداد 23 قطعه زمین اجاره‌ای نیز به سرمایه‌گذاران در پست‌های فوق توزیع برق تهران جهت احداث مولد واگذار شد.

حسینی تعداد نیروگاه‌های در حال بهره‌برداری را 10 مورد به ظرفیت 100 مگاوات و نیروگاه‌های در حال توسعه و احداث را 15 مرد به ظرفیت 280 مگاوات برشمرد.

حسینی با بیان اینکه پیک بار سال 1393 با رشد 37/5 درصدی نسبت به سال 1392 به 8962 مگاوات رسیده بود، پیش‌بینی کرد که پیک بار امسال نسبت به سال 1393 رشدی 24/6 درصدی داشته باشد و به 9521 مگاوات بالغ شود.

مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران با اشاره به کنترل هوشمند به منظور پیشگیری از Black Out در شبکه برق تهران افزود: حذف بار خودکار با اندازه‌گیری پارامترهای اصلی شبکه صورت می‌گیرد که شامل ستینگ‌گذاری رله‌های فرکانسی در چهار مرحله جمعا به میزان 2202 مگاوات، استفاده از رله‌های جریانی در پست‌ها در سه مرحله جمعا به میزان 1205 مگاوات، نصب و تنظیمان رله‌های ولتاژی در پست‌ها در دو مرحله جمعه به میزان 432 مگاوات، نصب رله حذف جریان در نیروگاه سیه‌بیشه و نصب رله حذف افت ولتاژ در این نیروگاه بوده است.

حسینی همچنین از برنامه‌های آمادگی شبکه تولید انتقال و فوق توزیع در این شرکت خبر داد و گفت: در این برنامه‌ها، جدا از برنامه‎‌ریزی و انجام برنامه‌های PM در شبکه انتقال و فوق توزیع، پروژه‌های تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها و اجرای برنامه‌های تعمیرات دوره‌ای واحدهای نیروگاهی انجام شده است.

سید زمان حسینی، با اشاره به برنامه‌های این شرکت با هدف توسعه مدیریت مصرف گفت: برنامه‌های ما در این زمینه متنوع است و از فرهنگ‌سازی، دوره‌های آموزشی مدیریت انرژی برای کارشناسان برق و جلب مشارکت مردمی تا برنامه‌هایی که صنایع بزرگ تدارک دیده شده‌اند را دربر می‌گیرند.

حسینی برنامه‌های ویژه صنایع بزرگ را برنامه‌های تابستانی، برگزاری همایش مدیریت مصرف و بهره‌گیری از چراغ‌های کم‌مصرف و پنجره‌های دو جداره، بکارگیری استاندارد نظام مهندسی ساختمان و رعایت مبحث 19 برشمرد.

حسینی همچنین انجام پروژه ممیزی انرژی در حوزه 4 مشترک برق منطقه‌ای و نصب سیستم سرمایشی- گرمایشی پمپ حرارتی زمین گرمایی در پست 230 کیلوولت وردآورد را در همین راستا ارزیابی کرد.

مدیر عامل برق منطقه‌ای تهران همچنین از افتتاح و بهر‌ه‌برداری 68 پروژه‌های احداث، توسعه و بهینه‌سازی انتقال و فوق توزیع با هزینه 2.181.961 میلیون ریال خبر داد.

پست 400 کیلوواتی فیروزکوه به بهره‌برداری رسید

پست 400 کیلوواتی فیروزکوه به همراه 61 پروژه دیگر با حضور وزیر نیرو و مسئولان برق منطقه‌ای به بهره‌برداری رسید.

در آخرین روز هفته دولت با حضور حمید چیت‌چیان، پست 400.63 کیلوولت فیروزکوه و خطوط ارتباطی با اعتباری معادل 345 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

مدیر منطقه برق شهرستان فیروزکوه در حاشیه بهره‌برداری از این پروژه با اشاره به اینکه طرح پست 400 به 63 کیلوولت فیروزکوه در چهار مرحله اجرایی شده است گفت: این طرح با اعتباری حدود 345 میلیارد ریال به مرحله اجرا رسیده و امروز با حضور وزیر نیرو مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

علی‌اکرم منصورکراتی مدیر منطقه برق شهرستان فیروزکوه اضافه کرد: پست 400 به 63 کیلوولت فیروزکوه در مرحله نخست آن، دارای چهار فیدر خروجی و یک ترانس بوده که با هدف تأمین برق مشترکان صنعتی و مسکونی منطقه به بهره‌برداری رسیده است.

منصورکراتی ادامه داد: تکمیل رینگ 400 منطقه نیز با این اقدام انجام می‌گیرد و تقویت پست 400 به 63 کیلوولت فیروزکوه با هدف افزایش ظرفیت‌سازی و قابلیت اطمینان شبکه، خطوط 400 کیلوولت فیروزکوه با هدف تغذیه پست فیروزکوه و رینگ شبکه و تغییر ارتباطات در پست فیروزکوه (مرحله نخست) با هدف تغذیه پست کابل منطقه از پست 400 فیروزکوه در دستور کار است.

گفتنی است پروژه‌های فاز نخست پست 400.63 کیلوولت فیروزکوه با چهار فیدر خروجی با یک ترانس با اعتبار 41 میلیارد ریال با هدف تامین برق مشترکین صنعتی و مسکونی منطقه و تکمیل رینگ 400 منطقه، پروژه تقویت پست 63.20 کیلوولت فیروزکوه با اعتبار 16 میلیارد ریال با هدف افزایش ظرفیت سازی و قابلیت اطمینان شبکه، پروژه خطوط چهارصد کیلوولت فیروزکوه با اعتباری افزون بر 154 میلیارد ریال با هدف تغذیه پست فیروزکوه و رینگ شبکه و پروژه تغییر ارتباطات در پست فیروزکوه (فاز نخست) با اعتبار 20 میلیارد ریالی با هدف تغذیه پست کابل منطقه از پست 400 فیروزکوه در این برنامه افتتاحیه تعریف شده و به بهره‌برداری رسیده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: