اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - 29 August 2015
شهربانو امانی: زنان ایرانی به دنبال پست‌ها و مقام‌های کلان مدیریتی هستند
امیدوارم یک گفتمان داخلی با جریانات سیاسی، اجتماعی، بخش‌های مهم کشور و آحاد مردم برای محقق کردن مطالبات زنان، جوانان و همه اقشار جامعه رخ دهد.
به زنان اجازه تجربه مدیریت بدهید

شهربانو امانی

خانواده در تمام ادیان جزو رکن اصلی اجتماع محسوب می‌شود

خانواده در تمام ادیان جزو رکن اصلی اجتماع محسوب می‌شود. بنابراین مکمل خانواده هسته‌ای، نهادهای اجتماعی و سیاسی است در حال حاضر ازدواج‌های فامیلی در جامعه به حداقل رسیده زیرا تعریف کارکردهای نهادهای اجتماعی تغییر کرده است. من با مقدمه‌ای از تعریف خانواده آغاز کردم که بگویم وظایف تربیتی فقط بر عهده خانواده نیست و ورزشگاه هم یکی از نهادهای اجتماعی و فرهنگی است.

به هر حال در هر رفتاری ممکن است عده‌ای هنجار شکن وجود داشته باشد و باعث هنجارشکنی در جامعه شوند. برای زنان ایرانی ورود به اماکن مذهبی و زیارتگاهی پوشش چادر اجباری است زیرا این پوشش تبدیل به یک فرهنگ ملی و اجتماعی کشور شده در حالی‌که در دیگر کشورهای اسلامی این چنین نیست؛ به‌طور مثال زنان با پوشش مذهبی، کامل و بدون چادر می توانند در مسجد الحرام وارد شوند و زیارت کنند بدین معنا که اجباری برای پوشش چادر وجود ندارد.

حضور اجتماعی زنان باعث ایجاد آرامش و تعادل می‌شود

امیدوارم یک گفتمان داخلی با جریانات سیاسی، اجتماعی، بخش‌های مهم کشور و آحاد مردم برای محقق کردن مطالبات زنان، جوانان و همه اقشار جامعه رخ دهد ضمن اینکه مردم کشورمان تاکنون حوصله و صبر داشته و به دولت روحانی فرصت داده اند همان طور که دو سال گذشته به حجت الاسلام روحانی اعتماد و به او رای دادن. بعد از این رویداد تاریخی انتظارات مردم از رئیس جمهور برای محقق کردن مطالبات‌شان بیشتر شده است و من امیدوارم در تهیه، تدوین و عمل کردن به برنامه ششم این موضوع جزو دغدغه های دولت باشد و با گفت‌وگو و مذاکره بتواند حداقل حقوق و مطالبات زنان ایرانی را حل کند تا بانوان ایرانی بتوانند در اماکن های اجتماعی مانند ورزشگاه ها حضور داشته باشند. حضور زنان در اماکن و نهادهای اجتماعی به اخلاق، ایجاد آرامش و تعادل در جامعه کمک شایانی می کند و به نظر من تاثیر مثبت این قضیه بیشتر از اثرات منفی آن است.

ورزشگاه‌ها فقط جای تفریحی برای بانوان نیست

همان طور که دولت تدبیر و امید در رابطه با مسائل هسته ای توانست با جهان اعتماد سازی برقرار کند طبیعتا باید در داخل کشور در این رابطه اطمینان و اعتماد حاصل شود. بحث حضور زنان در مجامع و حوزه های اجتماعی که ورزشگاه یکی از این نهادهاست باید مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه نباید فراموش کرد ورزشگاه ها فقط جای تفریحی برای بانوان نیست.

در کشورهای توسعه یافته این فرآیند رخ داده و مشکلی هم اتفاق نیفتاده است اما توسعه پایدار زمانی در یک جامعه شکل می گیرد که همه چیز به تعادل رسیده باشد بدین معنا که باید بین زن و مرد در جامعه برابری به وجود آید. فرهنگ جامعه کشورمان ایرانی و اسلامی است و اگر جامعه این مسیر را سپری کند قطعا خانواده سنتی و گسترده تبدیل به خانواده ای هسته‌ای خواهد شد.

مردم بر عملکردها نظارت دارند

من یک سوال از مخالفان دولت تدبیر و امید و افرادی که منتقد ورود زنان ایرانی به نهادهای اجتماعی مانند ورزشگاه هستند دارم که چرا این موضوع را برای پسران خود مناسب و خوب می‌دانید اما برای دختران و زنان ایرانی بد و ناپسند قلمداد می‌کنید؟! جالب است بدانید در بحث اشتغال این اشخاص به دختران و بستگان خود بالاترین پست و سمت را در یک مجموعه و سازمان می دهند البته این موضوع کم و بیش در همه دولت ها رخ داده اما در دولت نهم و دهم این قضیه به اوج رسید و به بستگان خود پست و مقام های خوبی می دادند. متاسفانه در این زمینه اخبار موثقی دارم که یکی از مقامات دولت قبل مادر خود را در سازمانی که خود مسئول آن بوده مورد بیمه قرار داده و حقوق ماهانه نیز دریافت می‌کرده است و از آن طرف دختری را در آن سازمان به اسم و نام آن شخص (مادر) استخدام کرده بود.

بنابراین این اتفاقات خوشایند و خوب نیست و خوشبختانه هیچ چیزی در کشورمان پنهان نمی‌ماند زیرا مردم بر عملکردها نظارت دارند و به نظر من هیچ جریان سیاسی‌ای نباید اقدامات خلاف اخلاق انجام دهد برای اینکه خداوند ناظر بر اعمال بنده هایش است.

این موارد را گفتم تا به این نتیجه برسم که برخی افراد یکسری مطالبات را برای زنان جامعه نامناسب می‌دانند و کاری انجام نمی دهند اما برای دختران خود این گونه مطالبات را حق می دانند. باز هم تأکید می کنم بحث ورود زنان به ورزشگاه حداقل مطالبات بانوان ایرانی است.

بیش از 60 درصد از زنان کشورمان دانشگاهی و تحصیلکرده هستند و از جامعه سنتی دور شده‌اند. طبیعتا این طیف از جامعه دیگر سنتی نیست "که نانی بر سفره و سقفی بالای سرشان باشد" زیرا این اشخاص دوشادوش مردان جامعه می توانند به توسعه پایدار کشور کمک کنند. ضمن اینکه هر کجا که شرایط مساوی و برابربوده دختران از پسران جامعه پیشی و سبقت گرفته اند.

انگشت اتهام را به سمت زنان نشانه می‌روند

طبق اصل 62 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای زنان در بحث انتخابات و رکین ترین رکن اداره کشور وجود ندارد ضمن اینکه در بیانات حضرت امام خمینی (س) و رهبر معظم انقلاب تا به حال ندیده ام که محدودیتی برای خانم ها در بیانات این عزیزان وجود داشته باشد. متأسفانه افرادی که نمی توانند مشکلات اساسی و کلیدی کشور را حل کنند انگشت اتهام را به سمت زنان نشانه می روند. کما اینکه به رئیس جمهور، حجت الاسلام روحانی اتهام می‌زنند که در برج عاج تهران زندگی می‌کند نه اینکه دولت قبلی ده‌گردی می‌کرد؟! برخی از آقایان می‌گویند زنان در مدیریت تجربه کافی ندارند! اما در این جا از همین آقایان سوال مطرح می شود که آیا شما از همان روز اول از تجربه کافی برخوردار بودید؟! خیر. اما به شماها فرصت داده شد تا تجربه کسب کنید پس به زنان هم فرصت دهید تا خودشان را اثبات کنند.

پس به حقوق زنان احترام بگذارید؛ اگر به زنان اعتماد شود قطعا در سیستم اجرایی کشور رانت به وجود نمی آید و مانند دولت قبل این همه رانت و فساد اقتصادی رخ نمی دهد و احترام به حقوق زنان، بازدارندگی به وجود می‌آورد زیرا زنان زیر بار فساد اقتصادی و اداری نمی‌روند و قطعا این موارد را رسانه‌ای می‌کنند.

زنان ایرانی به دنبال پست‌ها و مقام‌های کلان مدیریتی هستند و همه مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند. برخی از افراد در دولت اصلاحات و تدبیر و امید با انتخاب وزرای زن مخالفت داشتند و متأسفانه مخالفت خودشان را نیز اجرایی کردند اما دولت تدبیر و امید قول داد تا این کمبود را جبران کند و به طور مثال در استان‌سیستان‌وبلوچستان 56 زن مدیر وجود دارد و تاکنون این افراد موفق بوده اند.

جامعه مسیر خودش را طی می‌کند

متأسفانه اگر کسی هم به فکر احقاق حقوق مردم باشد برخی صدای مخالفت‌شان بلند می‌شود؛ به طور مثال علی‌مطهری برای مطالبات حقوق جوانان و زندانیان سیاسی تلاش‌های زیادی کرده اما مشاهده کردید که چگونه در مجلس با او برخورد شد. چگونه انتظار دارید به حقوق زنان احترام گذاشته شود؟!

یعنی اگر مردی که در سن 40 سالگی بخواهد فرزندی را به عنوان فرزند خواندگی قبول کند باید به طور میانگین 5 سال در نوبت باشد و اگر موفق به گرفتن فرزند دختر شود در سن 60 سالگی می تواند با این دختر ازدواج کند در حالی‌که این موضوع باعث ناامنی در خانواده‌ها خواهد شد، ضمن اینکه این قضیه بین علما اختلاف ایجاد کرده و برخی می گویند اصل بر نیت است.

این اقدام مجلس باعث بروز اختلافات جبران ناپذیر در خانواده‌ها خواهد شد. قتی مجلس شورای اسلامی در طرح ها و لوایح، قوانین ناهماهنگ با حقوق زنان تصویب می‌کند طبیعی است که زنان ایرانی انگیزه خودشان را از دست بدهند، همان طور که گفتم جامعه مسیر خودش را طی می کند و به من و شما توجهی نخواهد کرد زیرا یک زمانی زنان را در خبرگزاری ها راه نمی دادند و... 

بعضی از آقایان فکر می‌کنند که اگر به زنان اجازه داده شود تا به ورزشگاه بروند ممکن است زنان ایرانی به حقوق های دیگرشان و آسیب های اجتماعی پافشاری کنند اما نباید فراموش کرد که مشکل دو تار موی بیرون‌زده زنان نیست، مشکل نبود احترام به حقوق زنان است. به نظر شما مشکلات، آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی حل خواهد شد.

دین اسلام نگفته است که یک زن نباید از حق و حقوقش دفاع کند. افرادی که با حقوق زنان مخالف هستند از صدای بلندی برخوردار هستند زیرا تریبون های زیادی مانند مجلس در اختیارشان است.

منبع: روزنامه قانون / 7 شهریور 94

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
0
احسنت
نام:
ایمیل:
* نظر: