اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۸ تير ۱۳۹۹ - 18 July 2020
اردكانيان در نشست با وزیر آموزش و پرورش:
وزير نيرو گفت: دستگاه آموزش و پرورش داراي بزرگترين حوزه تاثير است و ديگر دستگاه ها هم مي‌توانند ابزار، شيوه‌ها و امكانات ارتباطي خود را با سازمان آموزش و پرورش هماهنگ كرده، به مشاركت بگذارند تا در مجموع بيشترين استفاده را از اين امكان ارتباط برد و در خدمت توسعه كشور قرار داد.
آموزش و پرورش داراي بزرگترين حوزه تاثير استبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس ار پاون، رضا اردكانيان روز شنبه در نشستي با وزير آموزش و پرورش كه در محل اين وزارتخانه تشكيل شد، افزود: وزارت نيرو هم هر چند ارتباط معناداري با وزارت آموزش و پرورش ندارد اما مي‌شود از يك هم افزايي براي اين تاثيرگذاري بهره برد.
وي يادآوري كرد: 40 سال پيش وقتي كه ثمره خون شهدا به عنوان استقرار يك نظام جديد در كشور به امانت در اختيار ما قرار گرفت شايد ناگفته و نانوشته با اين مساله مواجه شديم كه بايد نشان دهيم كه ما ناتوان از اداره سازمان اداري كشور  نيستيم. در بدو امر، نه توان و نه اين آمادگي را داشتيم كه بخواهيم يك سازمان حكمراني متفاوتي را جايگزين سازمان موجود كنيم.

اردكانيان گفت: دو بيماري بزرگ و بر هم تاثيرگذار در اين سازمان حكمراني و اداري كشور وجود دارد كه در حال حاضر با  جمعيت حدود 2.3 تا 2.4 برابر چهار دهه پيش مي توان گفت كه اداره كردن به اين شكل سخت خواهد بود و اين سختي هر روز بيشتر، چالش‌ها پيچيده تر و گرفتاري‌ها مضاعف خواهد شد؛ يكي سيستم كاملا" تمركزگرا و دوم سيستم كاملا" بخشي شده ماست.

وي افزود: تمركزگرایی و بخشي نگری بر هم، اثر فزاينده و جهت منفي مي‌گذارد و توانايي‌هاي حكمراني را كاهش مي‌دهد.

اردكانيان اضافه كرد:  40 سال است كه هنوز  در حال تصويب برنامه آمايش سرزمين هستيم؛ جايي كه همه بخش‌ها ياد بگيرند با هم كار كنند و يك صورت مساله واحد وجود داشته باشد. چون سازماني كه قبل انقلاب و بعد انقلاب تحويل گرفتيم و كماكان يك سازمان بخشي شده و متمركز است ما را گرفتار كرده است.

وزير نيرو ادامه داد: بايد در ابتدا بخش‌هايي از اين سازمان را كه ذاتا" دستگاه‌هاي بين بخشي هستند از جمله آموزش و پرورش را تقويت كنيم و ساز و كارهاي بين بخشي را در داخل سازمان دولت تقويت كنيم كه پيش نياز آن درك صحيحي از تقويت است. این به معنی تقويت يك تفكر است و من به عنوان وزير نيرو توفيقم در انجام ماموريت‌ها و انجام وظيفه‌هايم منوط به موفقيت آموزش و پرورش است.

وي تاكيد كرد: لازم است ما هر دو بيماري را در جهت اصلاح در يك كار مشترك بين وزارت آموزش و پرورش و وزارت نيرو مورد خطاب قرار دهيم.

اردكانيان افزود: ما با همه آحاد مردم ايران سر و كار داريم و بايد بتوانيم از اين امكان ارتباط با همه استفاده كنيم. ما مي‌توانيم در هر قطره آب و هر ذره انرژي كه منتقل مي شود يك پيام و فرهنگي را سوار كرده و در مقام تمثيل انتقال دهيم و اثرگذار باشيم.

وزارت نيرو  نيازمند يك ارتباط سازمان يافته با همه مردم است
وي گفت: ما اگر در آب و برق مسرف باشيم اين در گرانبهاترين و تجديدناپذيرترين عنصر در اختيار خود يعني وقت و زمان، اثرگذار خواهد بود. بنابراين وزارت نيرو به عنوان دستگاه دست اندر كار آب و انرژي نيازمند يك ارتباط سازمان يافته با همه مردم است. شايد 10 تا 15 سال از شروع دوره اين مديريت كه از آن به عنوان مديريت توامان عرضه و تقاضا ياد مي شود دور هستيم.

اردكانيان گفت: اصل گفت و گو يك اصل كار ميان بخشي است. اين يعني به همديگر احساس نياز داشتن و اين احساس را ابراز كردن و كار را مشترك ديدن. مساله ما بزرگتر، وسيع تر و دامنه‌دارتر است. دستگاهي هستيم كه در كار نزديك با آموزش و پرورش در سطح كشور مي ‌توانيم نسل آينده مديران را سالم تر ، با اخلاق تر و كارآمدتر تربيت كرده و اينها به ضرورت كار بين بخشي آگاهي يابند.

وزير نيرو با اشاره به امكان توسعه چنين مدلي در استان‌ها توضيح داد: ما در هر استاني بين 5 تا 6 شركت اعم از آب منطقه‌اي، آب و فاضلاب استان كه پيشتر شهري و روستايي بود و از سال گذشته با مصوبه شوراي عالي اداري و هيات وزيران اين دو يكي شدند، شركت برق منطقه اي، توزيع برق و در خيلي از استان ها يك شركت نيروگاهي هم داريم كه مديريت نيروگاه ها و توليد در آنها را بر عهده دارند اما يك ساز و كاري در وزارت نيرو در استان‌ها، وجود  دارد كه هر  سال يكي از اين شركت‌ها مسئول انسجام بخشي بين شركت ها انتخاب مي شود. اگر بتوانيم اين مدل گفت و گو را به استان ها تسري دهيم يعني در استان‌ها دستگاه مسئول انسجام بخشي ما بتواند با همكاران شما در يك ساز و كار حداقلي اما مستمر به هم احساس نياز پيدا و با هم كار كنند و ما هم در ستاد اين كار مشترك را تسهيل كنيم.

وي گفت: قطعا" در نتیجه اين گفت‌وگوها ماهي يك بار يا دو بار و يا فصلي يك بار برخي مشكلات اداري هم رفع خواهد شد.

اردكانيان گفت: مساله مهمتر اين است كه يك تبادل دانش هم صورت مي‌گيرد. كسي كه تاثيرپذير نيست نمي‌تواند تاثيرگذار هم باشد. به همان نسبت تاثيرپذيري توانايي تاثيرگذاري را خواهيم داشت.

وي افزود: ‌ما در وزارت نيرو نيازمند اين هستيم كه با كساني كه در جامعه بيش از ما سر و كار دارند ارتباط داشته باشيم و از اين طريق با جامعه مصرف كننده در ارتباط نزديك‌تري باشيم و از سوي ديگر اطلاعات و دانشي هم در بخش هاي فني وجود دارد و فرصت هاي بي نظيري است.

وزير نيرو ادامه داد: مي‌توانيم به شكل وسيع وارد عرصه انرژي‌هاي تجديدپذير شويم و مدارس و موسسه‌هاي آموزش و پروش ما مي‌توانند به تجهیزات تولید این نوع انرژی مجهز شوند و يك مدل اقتصادي مي‌توان براي آنها طراحي كرد.

اردكانيان گفت: يكي از مشكلات بزرگ ما در سطح كشور پسماندها هستند و در خيلي از مناطق در حال دفن شدن زير زباله هستيم. مناطق شمالي كشور اين گونه است. اين ساده‌انگاري است است كه فكر مي‌كنيم اين مساله، مساله يك دستگاهي چون شهرداري است كه بايد حلش كنند. 
وي افزود: اين عرصه‌ها، عرصه‌هاي مهمي است و اگر پايه‌گذار يك ارتباط سازماني هدفمند و منظم بين دستگاه آب و انرژي كشور و آموزش و پرورش باشيم جزو باقيات  و صالحات خواهد بود.




نام:
ایمیل:
* نظر: