اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 30 July 2015
در دیدار فابیوس و ابتکار مطرح شد؛
لوران فابیوس در دیدار امروز با معصومه ابتکار گفت: این اولین سفر وزیر خارجه فرانسه بعد از 17 سال به ایران است و نشان می دهد که سفر بسیار مهمی است و معنای این سفر را در دو کلمه 'احترام' و 'از سر گیری' خلاصه می‌کنم.
همکاریهای مشترک زیست محیطی ایران و فرانسه
به گزارش پایگاه خبری زیست بوم، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در محل سازمان حفاظت محیط زیست با معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس این سازمان دیدار کرد. در این دیدار دو طرف در مورد مسائل محیط زیستی دو کشور بحث و گفت وگو کردند.
آذرماه سال جاری قرار است اجلاس جهانی تغییرات آب و هوا در پاریس برگزار شود که دو طرف در این زمینه نیز گفت وگو کردند.

ابتکار پس از دیدار با فابیوس باوی که عصر روز چهارشنبه انجام شد با حضور در جمع خبرنگاران در مورد نتایج مذاکرات دوجانبه گفت: امروز نشست دوجانبه درخصوص همکاری های دو کشور در زمینه مسائل محیط زیست و مذاکرات مربوط به تغییرات آب و هوایی بود.

ابتکار افزود: قرار است اجلاس بین المللی تغییرات آب و هوایی کپ 21 آذرماه سال جاری در فرانسه برگزار شود که ریاست آن بر عهده وزیر خارجه فرانسه است.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: مسوولیت رسیدن به یک توافق جدید درخصوص تغییرات آب و هوایی به انجام مذاکرات با کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه ای با هدف کاهش آنها از دیگر مسوولیت های این اجلاس است.
ابتکار افزود: همچنین رسیدن به یک توافق جدید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و خسارات ناشی از آن نیز در این اجلاس انجام می شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران آسیب زیادی از تغییرات آب و هوایی را دیده و خسارات زیادی را از کاهش منابع آبی، افزایش دما و گردو غبار تحمل کرده است که قرار است در این اجلاس این موضوعات نیز مورد بررسی قرار گیرد.
ابتکار گفت: همچنین با وزیر امور خارجه فرانسه به این نتیجه رسیدیم که دو کشور در زمینه فناوری های سبز به ویژه موضوع آب همکاری مشترک داشته باشند.

لوران فابیوس در این دیدار  افزود: ایران و فرانسه در زمینه های مختلف حوزه محیط زیست می توانند همکاری کنند.
فابیوس از حسن استقبال رییس سازمان حفاظت محیط زیست قدردانی کرد و گفت: چند هفته قبل در فرانسه ملاقاتی با وی داشتم. ما درباره محیط زیست گفت و گو کردیم که هم مربوط به ایران، هم مربوط به فرانسه و هم کل جهان می شود.
وی ادامه داد: اهمیت ماجرا زمانی روشن تر می شود که در نظر داشته باشیم قرار است در دسامبر و پایان سال میلادی جاری، فرانسه میزبانی کنفرانس بین المللی تغییرات آب و هوایی (کاپ 21) برای توافق جهانی جهت جلوگیری از افزایش دمای زمین باشد.
وی با یادآوری آثار شوم و مخرب گازهای گلخانه ای بر زندگی انسان، مواد غذایی، سلامت و تنوع زیستی گفت: این گازها حتی بر مهاجرت تاثیر دارد و مشکلی است که سعی داریم با همفکری، راه حل هایی برای آن بیابیم.

وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: قرار است یک کنفرانس تدارکاتی زودتر از کنفرانس کاپ 21 در سطح وزرا از 50 کشور با موضوع محیط زیست برگزار شود و به همین مناسبت از خانم ابتکار دعوت کرده ایم که به پاریس بیایند تا راجع به موضوع مهمتری درباره چگونگی انطباق خودمان با افزایش دمای زمین گفت و گو کنیم.
فابیوس اضافه کرد: این موضوع بحث گسترده ای است و ما باید به بسیاری مسائل توجه کنیم؛ چرا که موقعیت کشورها یکسان نیست؛ به همین دلیل به معاونت محیط زیست ایران پیشنهاد کردم گذشته از کار مشترک، ایران و فرانسه هم کار خاص خودشان را برای تدارک اجلاس کاپ 21 انجام دهند.

وی اضافه کرد: این اولین سفر وزیر خارجه فرانسه بعد از 17 سال به ایران است و نشان می دهد که سفر بسیار مهمی است و  معنای این سفر را در دو کلمه 'احترام' و 'از سر گیری' خلاصه می کنم
فابیوس ادامه داد: اگر قرار باشد معنای این سفر را خلاصه کنم ، در دو کلمه می توانم به آن اشاره کنم؛ کلمه اول احترام است احترامی که مردم فرانسه به مردم و فرهنگ ایران دارند و همچنین احترامی که تصور می کنم مردم ایران به مردم و فرهنگ فرانسه دارند.
وی افزود : «از سرگیری» کلمه دیگری است که می توان بر این سفر اطلاق کرد و این سفر از سرگیری روابط در همه زمینه های اقتصادی، فرهنگی، محیط زیست و سیاسی است.
وی ادامه داد: بهترین تصویرگر این «احترام متقابل» و «از سرگیری» دعوت رسمی رییس جمهور فرانسه از آقای روحانی است که برای اواسط نوامبر به فرانسه تشریف بیاورند.

فابیوس در پایان بار دیگر گفت: از حسن استقبال خانم ابتکار و همه شما قدردانی می کنم.
نام:
ایمیل:
* نظر: