اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - 20 June 2020
ابتکار:
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه نگاه ما نسبت به بحث زنان، اسلامی و بر مبنای شرع است، گفت: با استقرار این نگاه در سراسر کشور، دیگر زنان شهروندان درجه دو و وابسته به پدران و همسران قلمداد نمی‌شوند.
زنان ایران شهروندان درجه دو نیستندبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، معصومه ابتکار روز شنبه در نشست با مدیران کل امور زنان و خانواده استان های سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک نزدیک شدن به تولد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر افزود: حضرت معصومه(س)، زنی فاضله و دارای شخصت والایی در دوران خود بود تا آنجا که در حمایت از برادر خود، حرکتی اعتراضی انجام می دهند از این منظر قطب توجهات در شهر قم شدند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایشان هرگز ازدواج نکردند می‌توان گفت شخصیت حضرت معصومه(س) بواسطه شخصت وجودی ایشان تجلی پیدا می کند. این شخصیت دست رد بر تفکری زده که ماهیت و موجودیت زن را وابسته به پدر یا همسر یا بطور کلی نیازمند سرپرست می داند.

ابتکار با تاکید بر اینکه حضرت معصومه (س) الگوی کامل دختری است که با وجود سختی ها چیزی از نظر علمی و اجتماعی کم نگذاشت، یادآور شد: امیدواریم با الگو قرار دادن این شخصیت های دینی، نگاه ما نسبت به بحث زنان اسلامی شود نه اینکه زنان را شهروندان دست دوم و وابسته به پدران و همسران قلمداد کنیم.

تحقق اهداف ارتقای وضعیت زنان ماموریت معاونت امور زنان
معاون رئیس جمهور در ادامه این نشست، ضمن تشریح عملکرد این معاونت در ۳۴ ماهی که از دولت دوازدهم می گذرد، خاطرنشان کرد: در این مدت توانستیم در ادامه مسیر معاونت امور زنان دولت یازدهم گام برداریم و شاخص های عدالت جنسیتی که ابلاغ شد امروز تبدیل به سندها و برنامه های عملیاتی در استان ها شده که بسیار برنامه‌های اجرایی و دقیقی است.

وی ادامه داد: سامانه رصد و پایش شاخص ها هم بزودی در هفته دولت راه اندازی می شود بحث مهمی که انتظار داریم با حمایت استانداران و پیگیری مدیران کل امور بانوان استان ها و همچنین روسای سازمان های برنامه و بودجه استان ها و هجده معاون زن در استانداری ها این سندها تحقق و اجرایی شود.

ابتکار تاکید کرد: هدف از این برنامه ها، انجام مطالعه نیست بلکه هدف اجرایی شدن است اینکه برای نخستین بار برنامه ریزی علمی مبتنی بر داده ها و اطلاعات آماری را در حوزه زنان داریم که امیدواریم با این برنامه ریزی ها بتوانیم در حوزه زنان دستاوردهای خوبی داشته باشیم.

اجرایی شدن سیاست های دوستدار خانواده، راهکار کاهش شکاف نسلی
معاون رئیس جمهور با یادآوری اینکه در مورد خانواده هم کارهای خوبی انجام شد تا آنجا که شاخص های خانواده در ستاد ملی زن و خانواده با حضور رییس جمهوری تصویب و ابلاغ شد، گفت: انتظار داریم در جهت تعالی خانواده شکوفا، متعالی، پایدار و سالم و اجرایی شدن شاخص ها، از حمایت و تشویق بخش خصوصی در تبلیغات دوستدار خانواده بهره ببریم. همچنین معاونت امور زنان در جهت اجرای سیاست های دوستدار خانواده، سال گذشته از سینمای دوستدار خانواده رونمایی کرد. امسال هم فراخوان جشنواره تیزرهای دوستدار خانواده را منتشر کرد.

وی ادامه داد: در بحث خشونت خانگی هم معاونت اقدام های زیادی داشته است. از جمله لایحه تامین امنیت ‌و صیانت از حقوق زنان که خوشبختانه در کمیسیون لوایح دولت در حال بررسی است و امیدواریم با تاکید رییس جمهوری زودتر به صحن علنی مجلس راه یابد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به همکاری این معاونت با اورژانس اجتماعی هم اشاره کرد و یادآور شد: در دولت دوازدهم، حمایت از اورژانس اجتماعی یکی از راهبردهای معاونت است و شاهد بودیم که دو پیامک مهم با حمایت معاونت در سطح ملی ارسال شد و همه دارندگان تلفن همراه دو  پیامک ۱۲۳ و ۱۴۸۰ را دریافت کردند. این دو پیامک آگاهی آحاد مردم را نسبت به خدمات پیشگیری از خشونت علیه زنان و کودکان افزایش داد که در استان‌ها هم باید پیگیری شود.
وی از انجام مکاتباتی درباره ساخت شهرهای دوستدار خانواده خبر داد و گفت: از مدیران استان ها درخواست داریم به این نکته توجه لازم مبذول دارند.

شناسنامه شاخص های عدالت جنسیتی امروز ابلاغ می شود
سوسن باستانی معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در ادامه این نشست، به طرح های اجرایی صورت گرفته در معاونت اشاره کرد و گفت: طرح توانمندسازی اقتصادی اجتماعی زنان ساکن در سکونتگاه های غیرخانگی با همکاری سازمان امور اجتماعی کشور و سازمان فنی حرفه ای انجام می شود که نظارت طرح را در استان ها، مدیران کل امور بانوان برعهده دارند و از طرف سازمان امور اجتماعی هم مدیران امور اجتماعی پیگیری می کنند. این طرح در سال نخست، در ۱۰ استان با ۵۷۰۰ نفر که باید از آموزش های اجتماعی، اقتصادی تا اتصال به بازار در مورد آنان اقدام شد.

وی ادامه داد: این ۵۷۰۰ نفر آموزش دیدند که در بررسی های صورت گرفته، آموزش ۳۰ درصد از این افراد ناکافی تشخیص داده شد که مجددا مورد آموزش قرار گرفتند ضمن اینکه برای این افراد اتصال به بازار هم در نظر گرفته شده است. در برخی استان ها میزان بیسوادی زنان سرپرست خانوار زیاد بود که توانستیم راه های دیگری را جایگزین امتحانات کتبی کنیم تا این عزیزان مدارک را بگیرند.
معاون بررسی های راهبردی با اشاره به اینکه طرح دیگر عبارت است از طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با تاکید بر مشاغل خانگی، یادآور شد: این طرح با همکاری جهاد دانشگاهی در ۲۴ استان در دست اجرا است و نظارت آن را وزارت کار برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل این طرح این است که حدود ۳۰ هزار اسم زن سرپرست خانوار به ما دادند که سه هزار نفر حایز شرایط بودند یعنی  تحت پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته امداد نبودند. غربالگری این زنان برای ما زمان برده و یکی از مواردی که باعث طولانی شدن روند کار است عدم داشتن ملاک ها است.

باستانی با تاکید بر اینکه از مدیران کل امور بانوان می خواهیم در تهیه بانک اطلاعاتی دقت بیش‌تری داشته باشند، درباره شناسنامع شاخص های عدالت جنسیتی هم تصریح کرد: شناسنامه شاخص های عدالت جنسیتی نهایی شده و تا آخر وقت امروز ابلاغ می شود.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: