اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۷۸۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 04 May 2020
مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت اعلام کرد:
مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت اعلام کرد: سامانه 190 پاسخگوی کلیه سوالات و شکایات مردم در حوزه سلامت است اما در فواصل زمانی بیماری کرونا بیشترین تماس ها در خصوص بیماری کرونا بوده و مردم از نحوه درمان، بستری و پیشگیری این بیماری از طریق سامانه مطلع شده اند.

کرونا،بیشترین تماس ها با سامانه 190به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، محمدحسین حیدری مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شده، گفت:تماس های حوزه سلامت با سامانه 190 در رابطه با تعرفه ،بهداشت، اورژانس، و در حال حاضر نیز بیماری کرونا است که همکاران وزارت بهداشت پاسخگو هستند.

حیدری در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه بیشترین شکایت ها از چه استان هایی بوده و  در چه بازده زمانی رسیدگی می شود؟ گفت: بیشترین تماس های استانی از همان ابتدای شیوع کرونا در 6 تا 7 استان درگیر بودند به همین خاطر شرایطی را فراهم کردیم تا استانهای قم، گیلان، مازندران، مرکزی و تهران مستقیما به مرکز وصل شده و به محض تماس رسیدگی صورت می گرفت.

وی گفت: در فواصل زمانی کرونا نحوه تماس ها متفاوت بود بیشترین تماس ها در اسفند در خصوص ویروس کرونا، مانند نحوه درگیری، بستری بیماران و پیشگیری بوده است.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر این در حوزه بهداشت نیز شکایاتی در رابطه با مبالغ دریافتی بیمارستان های خصوصی بوده البته سوالاتی نیز درباره دفن متوفیان بیماری کرونا و  مسائل آرمستان‌ها و اماکنی که باید بسته باشند و باز هستند بوده از دیگر شکایات مردمی بوده است که پیگیری های لازم انجام شده است.

دریافت مبلغ اضافه در برخی بیمارستانها

وی درباره تخلفات بیمارستانها در ایام کرونا، گفت: گزارش هایی از برخی بیمارستانها دریافت کردیم که مبالغی از مردم دریافت می شد با هماهنگی وزارت بهداشت قرار شد که این مبالغ دریافت نشود. این نوع شکایت ها در بیمارستانهای خصوصی بیشتر بود.

حیدری گفت: از مردم می خواهیم اگر در جایی چنین تخلفاتی را مشاهده کردند به سامانه 190 اطلاع دهد.اکنون  این تخلفات کمتر شده است. بازرسانی هم در برخی بیمارستانها حضور دارند و تلاش می شود با هماهنگی ها، بیمارستانها ملزم شوند که  دستورالعمل هارا درباره بیماران و دریافتی های مالی انجام دهند.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت افزود: ستادهای تعزیراتی هم ملزم هستند، با این تخلفات برخورد کنند و اکنون که دستورالعمل های خاصی مطرح است باید به صورت اضطراری به این شکایات رسیدگی شود. همه پرونده ها با همکاران حوزه تعرفه معاونت های درمان دانشگاهها در کل کشور رسیدگی می شود. هر زمان که گزارشی دریافت کردیم همان روز تشکیل پرونده انجام شده و برخورد می شود.

وی گفت: در مورد تخلفات بیمارستانها نه اینکه همه بیمارستانهای خصوصی تخلف داشتند یکسری از آنها تخلفاتی داشتند. هنوز نمی توانیم همه آنها را بازرسی کنیم البته معاونت درمان هم نظارت می کند و یکسری گزارش ها به دست ما رسیده است که رسیدگی می شود.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت گفت: امیدواریم شرایطی باشد که بدانیم مشکلات بیمارستانها چه بوده است که مجبور شدند این تغییرات را درباره مبالغ دریافتی داشته باشند، اگر این مشکلات رفع شود این تخلفات هم به حداقل می رسد.

حیدری افزود: در سال ۹۸ شکایتها در حیطه های مختلف در سامانه 190 مطرح شد که به آنها رسیدگی شد. این شکایات دسته بندی شده اند. گزارش 9 ماه این شکایات را به وزیر بهداشت دادیم. بیشترین شکایت در سال 98 قبل از کرونا به ارتباطاتی که پزشکان و پرستاران با مردم داشتند و می گفتند درست رفتار نمی شود، مطرح بود.

وی ادامه داد: این شکایات ممکن است به خاطر زیاد بودن بیماران و کم بودن نیرو بوده باشد اما بعد از کرونا دیدیم که مردم حامی و قدردان زحمات پزشکان و پرستاران بودند.در حوزه بهداشت نیز بیشترین شکایت از عرضه غذا و بهداشت محیط وحرفه ای بود.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت گفت: درباره خریدها، کمیته خریدهای ضروری کرونا تشکیل شده است که معاونت درمان برای خریدهای اضطراری از جمله یکسری تخت های آی سی یو نیازهای را مطرح کرد که پیگیری می شود. این تجهیزات باید در یک زمان کوتاه تهیه شود که گاهی خیلی قوانین را تحت شعاع قرار می دهد، بنابراین تلاش می کنیم در اسرع وقت با حداقل بروکراسی این اقلام را فراهم کنیم.

حیدری درباره تخلفات در حوزه فروش ماسک و مواد ضدعفونی گفت: در ماسک و مواد ضدعفونی کننده تنها مرجع رسمی داروخانه هاست. محدودیت هایی برای توزیع این اقلام صورت گرفت و مردم از هر روشی برای تهیه این اقلام اقدام می کردند.  حتی در سطح شهر داروخانه ها نداشتند اما کنار داروخانه دستفروش داشت. نمی شود بر دستفروش نظارت کرد که از کجا تهیه کرده و با چه قیمتی می فروشد. اما داروخانه ها تحت نظارت هستند.

وی افزود: اکنون الان همه داروخانه ها وسایل حفاظت فردی را دارند و مردم باید از این مبادی رسمی تهیه کنند. اگر سوپر مارکتها هم داشته باشند نوع کالا و قیمت آن از طرف وزارت بهداشت قابل نظارت و کنترل نیست اما همه آنهایی که در داروخانه هاستند تایید شده و برندهای معتبر هستند.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت درباره توزیع ماسک از طریق شهرداری ها، گفت: یکسری اقلام بهداشتی را شهرداری ها و استانداری ها درخواست کرده اند که از طریق وزارت بهداشت در اختیار آنها قرار می گیرد. اقلام اهدایی خارج از کشور هم بوده است که به نام هر ارگانی از جمله شهرداری بود در اختیار این دستگاهها قرار گرفته است. توزیع آن هم با خود شهرداری یا دستگاه مربوطه است و خودشان نظارت می کنند.

کاسبان کرونا

مدیر کل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، گفت: از زمان شروع اپیدمی بیماری کووید۱۹ عده ای که می توان آنها را کاسبان کرونا نامید برای سوء استفاده از این وضعیت با احتکار و گرانفروشی ماسک یا محلولهای ضدعفونی فعال شدند که با آنان برخورد شد.

وی ادامه داد: این اقدامات در اوایل اپیدمی کرونا مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد. بازرسی وزارت بهداشت از همان اوایل به این موضوع ورود کرد و با همکاری نیروی انتظامی و تعزیرات با این افراد برخورد شد و وضعیتی ایجاد کردیم که اقلام احتکار شده در اختیار هیات امنای ارزی یا دانشگاههای علوم پزشکی هر  استان قرار بگیرد و در اختیار مردم و کادر بهداشتی و درمانی قرار گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ترک کار پرستاران و پزشکان، گفت: در مورد پرستاران نیازی به برخورد نیست. برای پرستاران یا پزشکان خاصی یا کسانی که ترک کار کردند لفظ برخورد را به کار نمی بریم. باید دلایل آنها را بشنویم. گزارش این موارد در دانشگاهها توسط رئیس دانشگاه رسیدگی می شود و تا حالا گزارشی در این زمینه به دفتر بازرسی وزارت بهداشت نرسیده است.

ممنوعیت برخی خریدهای خارجی

حیدری در پاسخ به پرسشی درباره تخلف در حوزه کیت ای تشخیص کرونا، گفت: کیت های تشخیصی آمار خاصی دارند که شامل کیت های مولکولی و سرولوژیک می شود. یک خبر خوبی شنیدیم که کیت های تشخیصی و سرولویک ایرانی به خارج صادر می شود، این اتفاق را به قال نیک می گیریم.

وی درباره خریدهای خارجی گفت: بنده با ابلاغ وزیر بهداشت دبیر کمیته خریدهای ضروری کرونا هستم. هر گونه خریدی که هیات امنای ارزی و هر دانشگاهی درخواست می دهد بلافاصله بررسی می شود با حوزه مربوطه در سازمان غذا و دارو و تجهیزات کنترل می شود اگر نمونه داخلی تایید شده باشد واردات خارجی ممنوعیت دارد.

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت در مورد تاییده شرکت های دانش بنیان، گفت: اگر یک شرکت دانش بنیان هنوز کد IRC را دریافت نکرده و شروع به تولید کرده باشد مورد بررسی قرار می گیرد و قطعا تا زمانی که کد و تاییدیه رسمی نگرفته باشد  محصولات آن اجازه ورود به بازار را نخواهد داشت.

بازدید سرزده از فرودگاه های کشور

مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت گفت: حمل و نقل عمومی شهری و بین شهری به شهرداری ها به وزارت راه مربوط است اما با بازرسی این ارگانها ارتباط می گیریم و این مسائل را پیگیری می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در برخی پروازها،گفت: یک ماه پیش به سازمان هواپیمایی این مساله را منتقل کردیم و تذکر دادم و به زودی به صورت سرزده به فرودگاه می رویم و داخل کابین پرواز بررسی و گزارش آن را به وزیر می دهم.

موج دوم کرونا

وی درباره موج دوم کرونا در پاییز گفت: درباره موج دوم تمهیداتی اندیشیده شده است که در حوزه بهداشت و درمان وارد شده اند، لازم نیست بازرسی ورود کند، آبان احتمالا کرونا بر آنفلوانزا سوار می شود و پیک داشته باشیم. در آن موج با توجه به آموزش و آمادگی بیشتر، مردم حتما بهتر برخورد می کنند و با رعایت مردم امیدواریم این موج را هم به خوبی بگذرانیم.

قیمت گذاری ماسک و لوازم محافظتی

حیدری درباره قیمت ماسک و مواد ضدعفونی، گفت: لوازم محافظتی مثل ماسک و مواد ضدعفونی (به ازای هر سی سی) قیمت گذاری شده است. بیشتر نبود ماسک مورد شکایت مردم است البته لازم نیست همه مردم ماسک N95 بزنند، نحوی استفاده از ماسک مهم است و یک ماسک  N95 برای یک پرستار مهم است که می تواند جان او را نجات دهد.

بازگشایی اماکن باید بر اساس QR

وی در مورد بازگشایی اماکن نیز گفت: بازگشایی اماکن باید بر اساس QR که جلوی در نصب شده، نظارت شود و جاهایی که پروتکل وزارت بهداشت را رعایت کرده اند این کد را دریافت کرده و اگر جایی این کد را ندارد خود اصناف باید نظارت کنند.

حیدری تاکید کرد: مردم با آرامش کامل به توصیه ها عمل کنند. اگر در خانه ماندن به آنها توصیه می شود در خانه بمانند. با حفظ فاصله اجتماعی و بهداشت عمومی و فردی می توانیم روز به روزمیزان مبتلایان را به سمت روند رو به کاهش برده و در نهایت فوتی نداشته باشیم.

 

 

 

 

خبرنگار: پروین مرادی

دبیر: وجیهه مرادی


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
0
در مدارس منطقه 13کلا ظاهر سازی می کنند وپروتکلهای بهداشتی فقط عکس گرفتن و....است نه کلاسی ضد عفونی میشه ونه فاصله گذاری اجتماعی مد نظر است ومعلمان در زمان استراحت تنگاتنگ همدیگه می نشینن ودانش آموزان هم در حیاط مدرسه باهم هستند بدون نظارت بر فاصله گذاری اجتماعی وبعضی مدارس جارو هم نمیشه چه برسه به ضدعفونی روزانه.سالانه هم ضد عفونی نمیشه
محمدجواد صابری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
0
0
در عصر روز یکشنبه ۴ ابان ۹۹ ساعت حدود ۱۹ نانوایی نان لواش واقع در خیابان ۱۷ شهریور کارگری که نان بدست مشتری میداد بدون ماسک و کارگر نانوا هم ماسک را نیمه زده بود با اسرار اینجانب اصلا منکر کرونا شدند و من را مورد تمسخر قرار دادند لطفا اقدام فرمایید
سپیده صبح گل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
در وزارت علوم مرتب جلسات و همایش و کنفرانس برگزار می شود در ظاهر می گویند ویدیو کنفرانس است ولی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم هر بار حداقل 20 الی 30 نفر جمع می شوند لطفا بخواهید از انجام این نشست های غیر ضروری در وزارت علوم جلوگیری شود
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
بانکهای استان گیلان اصلا پروتکلها را رعایت نمیکنند و می گویند همه کارمند ها باید سر کار بیایند در حال که وضعیت قرمز هست هر چه سریع پیگیری نمایید
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
با وجود تعطیلی دو هفته ای، مدرسه ای به نام پویندگان رسالت در مشهد واقع در سجاد باز می باشد و جالبه تمام کارکنان داخل کار می کنند و در مدرسه را بسته اند و تلفن ها رو جواب نمی دهند ولی داخل رو برین نگاه کنین حداقل ۵ تا ۶ نفر تو واحدها هستند
نام:
ایمیل:
* نظر: