اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۵ - 28 December 2016
ریحانه لطفی: کلاه قرمزی و پسرخاله به وضوح از جمله کودکان کارند. کودکی که باید بیاموزد شیوه‌ صحیح برخورد چیست. ولی در کنار آن نوعی سادگی و صمیمیت کودکانه دارند.
عروسک‌های محبوب دنیا فنی‌زاده

دنیا فنی‌زاده در سال 1346 دیده به جهان گشود. پدر او پرویز فنی از جمله هنرمندان سرشناس زمان خویش بود.

دنیا فنی‌زاده به دلیل شغل پدر از همان کودکی در مجامع هنری مختص کودکان حضور داشت و با آثار داخلی و خارجی در ژانر کودک آشنایی پیدا کرد، بعدها با حضور در کانون پرورش فکر کودکان ونوجوانان بیشتر با دنیای کودکان آشنا شد و در نهایت رشته ی عروسک گردانی را برگزید که تا پایان عمر به آن مشغول بود.

فنی زاده به عروسک های بسیاری جان بخشید که از جمله محبوب ترین آنها کلاه قرمزی ست. عروسک کلاه قرمزی که اولین بار در سقائک و شانه به سر دانا در سال شصت به ایفای نقش پرداخت. از سال هفتاد و یک با برنامه ی جغجغه و فرفره دیده شد و مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

به یقین نمی‌توان تکذیب کرد که محبوبیت شخصیتی چه عروسک و چه انسان در هر سنی از کودک تا بزرگسال دلایل خاص خود را دارد که باید این دلایل بررسی و ریشه یابی شود تا بتوان با بررسی دلایل محبوبیت به بخشی از نگرش مردم که مخاطبان آنند دست یافت. 

با بررسی شخصیت‌های کارتونی، عروسک ها و عناصری که با کودکان سر و کار دارند میتوان کمی به پشت ذهن کودکانی که مخاطب عناصرند و به نوعی به تاریخ کودک پی برد.

دلیل توجه مخاطبین به عروسک کلاه قرمزی را شاید بتوان در رفتار ساده و صمیمی و ایجاد حس مشترک و درک مقابل مخاطب از رفتارهای او دانست، عروسکی که وجهی از کودکان کار را به نمایش می گذاشت که نوعی حس همذات پنداری در مخاطب کودک خود ایجاد می کرد.

حضور این عروسک در عرصه ی سینما نیز همراه با همین احساس مشترک بود، کودکی از سطح پایین جامعه ی روستایی، مجذوب تلویزیون می شود و راهی تهران میگردد تا بنا به گفته ی خودش بشود «همکار مجری».

در باب شخصیت کلاه قرمزی و البته پسرخاله باید توجه کرد که این دو شخصیت به وضوح از جمله کودکان کارند. کودکانی که شاید مثل کلاه قرمزی سال هفتاد و یک بزرگتری نبوده که به آنها طرز درست صحبت کردن را بیاموزد، بیاموزد که چگونه صحبت کنند که آب دهانشان بیرون نیاید، چقدر فاصله با مخاطب داشته باشند و در کل شیوه ی صحیح برخورد چیست؛ ولی در کنار آن نوعی سادگی و صمیمیت کودکانه دارند که با تلاش و البته نیاز به راحتی همراه است. 

 باید توجه کرد تغییراتی که در این شخصیت ایجاد شده به یقین تلاش  سازندگان را نشان می دهد تا وجوه دیگر کودکان را به نمایش بگذارند و گاه به گاه به خواسته و نیازهای طبیعی کودکان که به دلایلی بدانها توجه نمی شود بپردازند.

البته نباید نادیده گرفت روند داستان فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله را؛ کودکی با دغدغه های کودکانه و دردسرهایی دارد که در تلاش برای رهایی از آن است __ به امید همکار مجری شدن __ راهی تهران می شود تا شرایط و زندگی بهتری را بیابد، تفکری که گاهی نه تنها در کودکان که در بزرگسالان دهه شصت وهفتاد می توان دید.

در نهایت باید توجه شود با اینکه این شخصیت در سال هفتاد و یک دیده شد مخاطبان آن به طور حتم کودکان دهه‌ی شصت نیز بوده‌اند دهه‌ای که دوران سختی جنگ و بعد جنگ و مشکلات اقتصادی آن را متحمل شد و شخصیت عروسکی سعی در بازنمایی این کودکان به خصوص کودکان کار آن دهه دارد.

منبع: mardomnameh@


نام:
ایمیل:
* نظر: