اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - 30 July 2015
به مناسبت 8 مرداد روز حفاظت از جنگل؛
شبکه‌های یک و دو سیما به مناسبت 8 مرداد روز حفاظت از جنگل با شعار «جنگل رمز حیات» ویژه برنامه‌هایی را روی آنتن خواهند برد.
پنجشنبه و جمعه بوی جنگل در تلویزیون می‌پیچد

به گزارش زیست بوم؛ دو شبکه پرمخاطب یک و دو برای نخستین بار به صورت هماهنگ برنامه‌های متعدد و متنوعی را به مناسبت 8 مرداد روز حفاظت از جنگل اختصاص داده‌اند.
بر این اساس برنامه‌های زیر در این دو شبکه پخش می‌شوند؛

شبکه 1
 
- فیلم مستند «پدر بلوط» پنجشنبه 8 مرداد ساعت 19:30 دقیقه
- فیلم سینمایی برگ و باد جمعه 9 مرداد ساع 16
 
شبکه 2
- ویژه برنامه طبیعت 360درجه پنجشنبه 8 مرداد ساعت 13:15 دقیقه
- مستند اینجا روزی شهری بود پنجشنبه 8 مرداد ساعت 14
- فیلم سینمایی بیرون از بهشت پنجشنبه 8 مرداد ساعت 23
- وِیژه برنامه نما دو با موضوع جنگل به صورت میان برنامه روزهای 8 و 9 مرداد ساعت 9 صبح
- فیلم انیمیشن لوراکس جمعه 9 مرداد ساعت 9 صبح
- فیلم سینمایی دم زری جمعه 9 مرداد ساعت 23
 
گفتنی است این دو شبکه علاوه بر برنامه‌های اعلام شده فوق، کلیپ‌ها، موسیقی تصویری و میان برنامه‌های متعددی با موضوع جنگل و محیط زیست را در روزهای پنجشنبه و جمعه 8 و 9 مردادماه در دستور پخش دارند.
در نشست کارگروه مشترک رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها مقرر شد با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی و به منظور اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای ارتقای حفاظت از جنگل ها، هشتم مرداد با عنوان روز جنگل رمز حیات ، تعیین و برنامه های ویژه ای در شبکه های ملی و استانی صدا و سیما پخش شود.

در این رابطه بیشتر بخوانید: https://www.tabnak.ir/fa/news/519362/8-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%AF © www.tabnak.ir

لازم به ذکر است در نشست کارگروه مشترک رسانه ملی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها مقرر شد با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی و به منظور اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای ارتقای حفاظت از جنگل ها، هشتم مرداد با عنوان روز جنگل رمز حیات ، تعیین و برنامه های ویژه ای در شبکه های ملی و استانی صدا و سیما پخش شود.
همچنین به گزارش اتحاد پرس؛ بررسی عکس‌های هوایی دوره ۵۰ ساله ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۶ توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نشان می‌دهد که به طور متوسط سالانه ۲۸۶۷ هکتار از جنگل‌های شمال ایران تخریب شده است. این رویه ادامه پیدا کند تا پنجاه سال آینده در بسیاری از نقاط شمال ایران آثاری از جنگل‌های بازمانده از دوران سوم زمین شناسی نخواهیم داشت.

این گزارش می‌افزاید که علاوه بر ضرورت اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ریزی های مناسب در دستگاه‌های دولتی که در این زمینه نقش مهمی دارند، اصلاح رفتارهای نادرست ناشی از عدم آگاهی و آموزش نیز اهمیت حیاتی داشته، چرا که ناآگاهی، تیشه ای است که متاسفانه به جان جنگل های کشور افتاده است.

مثلا آمارها نشان می دهد که آتش سوزی در جنگل ها حدود ۹۵ درصد ریشه در خطای انسانی دارد. نه فقط روشن کردن آتش برای گرم شدن یا پخت و پز بلکه پرتاب ته سیگاری از درون اتومبیل یا جا گذاشتن شیشه نوشابه ای که در اثر تابش خورشید جنگلی را به آتش کشیده است. گاه البته فاجعه عمیق تر است. مانند اختلافات خانوادگی بین دو نفر از اهالی دو روستای منطقه «دَروَن کُفره» سیروان که به قتل می رسد و قاتل خرمن او را نیز به آتش می کشد و این آتش به جنگل سرایت می کند.

برای مقابله با چنین وضعیتی بی‌شک نیازمند حرکت جدی و پویشی اجتماعی هستیم. /

نام:
ایمیل:
* نظر: