اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۱۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۵ - 27 December 2016
با ثبت کویر لوت و قنات ایرانی در یونسکو، شمار آثار ثبت شده ایران به 21 مورد رسید. پلان مديريتی بیابان لوت در 32 صفحه از سوی ايران به اتحاديه جهانی حفاظت از طبيعت تحویل داده شد.
اصل لوح ثبت جهانی بیابان لوت و قنات ایرانی به ایران رسید

عصرپرس: در مراسمی با حضور سفیر ایران در یونسکو و رئیس سازمان میراث فرهنگی، اصل لوح ثبت جهانی بیابان لوت و قنات ایرانی باه سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد.

احمد جلالی، سفیر ایران در یونسکو، در دیدار با رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، اصل این دو لوح  را که در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در استانبول ثبت شده بود به زهرا احمدی، رئیس این سازمان تسلیم کرد.

با ثبت کویر لوت و قنات ایرانی در یونسکو، شمار آثار ثبت شده جهانی ایران به 21 مورد رسید.

اصل لوح ثبت جهانی بیابان لوت و قنات ایرانی به ایران رسید

یادآور می‌شود، ۲۷ تیر درحالی‌که نشست یونسکو آخرین ساعات چهلمین اجلاس تعلیق شده خود در استانبول را پشت سر می‌گذاشت بیابان لوت ایران با موافقت بیشتر کشورهایی که در وصف لوت در یونسکو سخن گفتند به ثبت جهانی رسید و بدین‌ترتیب طی ۲ روز قنات‌های ایران و بیابان لوت در فهرست میراث تاریخی و طبیعی جهان قرار گرفتند.

نماينده اتحاديه جهانی حفاظت از طبيعت در اين نشست با دفاع از پرونده لوت براي ثبت جهاني از تلاش‌های ايران براي حفاظت از اين بيابان منحصربه‌فرد جهان خبر داد و گفت كه پلان مديريتی لوت در 32صفحه از سوی ايران به اتحاديه جهانی حفاظت از طبيعت تقديم شده است.

او با اشاره به‌وجود 28 روستا در داخل بيابان لوت و 15روستای خارج از اين بيابان به ويژگي‌هاي منحصر به فرد طبيعي كوير لوت ايران اشاره كرد و افزود: اين نخستين پرونده ميراث طبيعي ايران است كه برای ثبت در فهرست ميراث جهاني به يونسكو ارسال شده است.

پس از سخنان نماينده اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت، نماينده 16كشور در چهلمين نشست يونسكو در استانبول به بحث در مورد بيابان لوت و ارائه پيشنهادات خود پرداختند و بيشتر آنها موافقت خود را با ثبت جهاني بيابان لوت اعلام كردند. نمايندگان فيليپين، پرتغال، اندونزي، قزاقستان، تركيه، تونس، كويت، جامائيكا، كره‌جنوبی، تانزانيا، آذربايجان، لهستان، زيمبابوه، ويتنام، بوركينافاسو و كرواسي به اظهارنظر درخصوص بيابان لوت پرداختند و حمايت خود را از ثبت جهانی اين اثر طبيعي منحصربه‌فرد ايران اعلام كردند.

پس از ثبت جهانی بيابان لوت به‌عنوان نخستين اثر طبيعي جهانی شده ايران در يونسكو، دكتر احمد جلالي سفير ايران در يونسكو با بيان اشعاری از عمر خيام در وصف بيابان لوت از كشورهای عضو شوراي ثبت جهانی يونسكو به‌منظور حمايت از ثبت جهاني بيابان لوت تشكر كرد.

او گفت: ثبت جهانی بيابان لوت از سوي يونسكو پيامي بود به 5هزار سال تمدن در لوت و از اين بابت متشكريم.


پایان/
نام:
ایمیل:
* نظر: