اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۵ - 25 December 2016
مرمتگران حین فعالیت برای رفع خطرات ناشی از رطوبت در مسجد امام، این راهرو را کشف کردند.
کشف راهروی تاریخی در مسجد امام اصفهان

عصرپرس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از کشف یک راهرو متعلق به دوران صفوی هنگام مرمت شبستان زمستانی مسجد امام (نقش جهان) اصفهان خبر داد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان روز شنبه به نقل از فریدون اله یاری افزود: مرمتگران حین فعالیت برای رفع خطرات ناشی از رطوبت در مسجد امام، این راهرو را کشف کردند. 

وی افزود: کارشناسان این اداره کل، هم اکنون در حال برداشتن موانع و آماده سازی این راهرو برای حضور باستان شناسان و انجام بررسی های بیشتر و شناسایی کامل کاربری این راهرو تاریخی هستند. 

مسجد امام واقع در مجموعه میدان امام(نقش جهان)اصفهان که پیش از این به نام های مسجد مهدی، مسجد جامع، مسجد سلطانی، مسجد شاهی، جامع کبیر عباسی و مسجد شاه معروف بود، امروزه 'مسجد امام' نامیده می شود. 

این مسجد بعنوان که یکی از زیباترین مساجد ایران و جهان متعلق به دوران صفوی از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌ شمار می‌رود و بدلیل تزئینات بسیار شگفت انگیزش، شهرت جهانی دارد. 

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی ‌قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه است.

علاوه بر این بناها، 200 حجره دو طبقه برای عرضهٔ صنایع دستی اصفهان نیز پیرامون این میدان واقع شده ‌است.

کشف راهروی تاریخی در مسجد امام اصفهان

میدان نقش جهان در تاریخ هشتم بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ جزو نخستین آثار ایرانی بود که بعنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

پایان/

نام:
ایمیل:
* نظر: