اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۰۴ دی ۱۳۹۵ - 24 December 2016
آخرین بازمانده هم رفت
استاد «علی محمد بلوچ» معروف به «علیوک» از بزرگ‌ترین نوازندگان قیچک بلوچستان و از مهم‌ترین راویان موسیقی بلوچستان که در طول زندگی هنری خود با شاعران بزرگی چون کمال‌خان و لعل بخش‌پیک همکاری داشته، روز گذشته به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان چابهار درگذشت.
استاد علی محمدبلوچ آخرین بازمانده ساز سروددرگذشت

سرویس فرهنگی عصرپرس: استاد «علی محمد بلوچ» معروف به «علیوک» از بزرگ‌ترین نوازندگان قیچک بلوچستان و از مهم‌ترین راویان موسیقی بلوچستان که در طول زندگی هنری خود با شاعران بزرگی چون کمال‌خان و لعل بخش‌پیک همکاری داشته، روز گذشته به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان چابهار درگذشت.

به گزارش وبسایت موسیقی ما، او در زمان حیات با حضور در جشنواره‌ها و فستیوال‌های مختلف هنری در داخل و خارج از کشور جهت معرفی موسیقی بلوچی و ساز «قیچک» فعالیت‌های بسیاری انجام داده بود. از آخرین اجراهای او می‌توان به برگزاری کنسرت در نخستین کنگره ملی شعر پیامبر مهربانی(ص) اشاره کرد که  22 و 23 آذرماه هم‌زمان با هفته وحدت در زاهدان برگزار شده بود.

آوازه‌ی نوازندگی او علاوه بر بلوچستان در پاکستان نیز وجود داشت و می‌توان او را از گنجینه‌های موسیقی پیچیده‌ی بلوچی دانست که تسلطش به موسیقی بلوچی در بالاترین سطح تکنیکی و هنری بود. «علیوک» را می‌توان از آخرین بازماندگانِ این ساز که با نام «سرود» نیز معروف است در ایران دانست. سرود یا سروذ از جمله سازهای زهی کمانی است که کمان روی آن کشیده می‌شود و باقی‌مانده، سیم‌های واخوان است که نسبت به سیم‌های اصلی کوک شده و سبب ازدیاد حجم و طنین اصوات حاصله می‌شوند.

«بلوچ» همچنین در زمینه‌ی موسیقی شائری، گواتی (موسیقی درمانی) و انواع رپرتوارهای سُوت و نازنیک نیز تبحر داشت.

علی محمد بلوچ در سال 92 در اولین فستیوال آینه دار به همراه خلیفه شهمیر بلوچ مالداری و برادران برمه ذکرهای گواتی را در حضور علاقه‌مندان که در سالن حضور داشت، اجرا کرد.

پایان/
نام:
ایمیل:
* نظر: