اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۱۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 03 December 2019
علیپور مطرح کرد :
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اجرای طرح «کاپ» را در راستای کاهش تولید پسماند در پایتخت دانست. 
اجرای طرح «کاپ» در راستای کاهش تولید پسماند
به گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از شهرنوشت، صدرالدین علیپور با اشاره به جزئیات اجرای طرح «کاپ» (بسته اجرایی کاهش پسماند) گفت: در بعد جهانی اصولی ترین سیاست در حوزه پسماند سیاست کاهش پسماند است؛ یعنی به جای برنامه ریزی برای بازیافت و پردازش و تفکیک پسماند کاری کنیم که پسماند کمتری تولید شود و اگر پسماندی هم بود آن را بازیافت کنیم تا میزان زباله هایی که مجبور به دفن آن هستیم به تدریج به صفر برسد. 

وی افزود: این برنامه با یک بسته اجرایی مشخص در بعد فرهنگ سازی عمومی، آموزش عوامل اجرایی، تغییر شکل مخازن به رویه قابل تفکیک، درگیر کردن ساختمان های اداری و تجاری و برج ها به سیستم تفکیک پسماند از مبدا و انتقال پسماند، گرفتن شیرآبه و تبدیل زباله تر به کمپوست و در نهایت فرستادن پسماند غیرقابل استفاده به زباله سوز عمل می کند.

علیپور با اعلام این که بخش هایی از این طرح هم اکنون در مناطقی از شهر در حال اجراست، گفت: این برنامه هم اکنون هم در بخش هایی در حال انجام است و در همین راستا در برخی از شهرک ها و ساختمان های اداری اقداماتی انجام شده است و نتیجه اقدامات هم این شده که میزان پسماند روزانه تهران از بالای 7 هزار تن در سال های قبل هم اکنون به حدود 5 هزار و 600 تن رسیده است. این روند ادامه دارد و امیدواریم در چند ماه آینده بتوانیم این میزان را به کم تر از 5 هزار تن برسانیم. 

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه در این بسته به جدیدترین شیوه های مدیریت پسماند در جهان توجه شده است، تصریح کرد: سیاست اصلی دنیا درراستای کاهش پسماند است تا جایی که هیچ پسماندی برای دفن نماند و تجربه های کشورهای مشابه هم به این شکل است. سیاست اصلی ما نیز این است و تلاش می کنیم تفکیک زباله و مدیریت پسماند از کوچک ترین واحدهای اجتماعی آغاز شود. حتی تلاش می کنیم در ارائه کالا هم شیوه ای مورد توجه قرار بگیرد که پسماند کمتری تولید شود.

علیپور با اشاره به برنامه های شهرداری تهران برای پسماندهای حجیم نیز گفت: در این مورد به طور مثال، شیشه های ساختمان های در حال تخریب به صورت جدا جمع آوری می شود، لاستیک های مستعمل به آرادکوه نمی روند و شاخه های درختانی که هرس می شوند هم برای تبدیل به چوب به کارخانه ارسال می شود. بر همین اساس 200 ایستگاه مخزن چندگانه در اماکن پرتردد نصب خواهد شد تا فرآیند تفکیک پسماند از همان ابتدا انجام شود. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا تهران با سطل های بزرگ زباله خداحافظی خواهد کرد، بیان کرد: به تدریج سطل های جدیدی جایگزین می شوند، به طور مثال طی زمان بندی چند ساله مخازن تفکیکی را در داخل ساختمان ها قرار می دهیم و به ازای مخازنی که داخل ساختمان ها می بریم کم کم سطل های بزرگ زباله را کم می کنیم. ممکن است در اماکنی به صورت پایلوت سطل های بزرگ را به صورت تفکیک شده قرار دهیم. 

وی در پایان ضمن درخواست از فعالان زیست محیطی و رسانه ها برای اصلاح شرایط مدیریت پسماند در شهر تهران گفت: رسانه ها می توانند فواید فرهنگی و اقتصادی این طرح و تاثیرات مثبت آن در بهبود زندگی مردم و محیط زیست پایتخت را تشریح کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: