اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - 30 November 2019
وزیر آموزش‌وپرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه؛
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه یکی از پیش نیازهای کیفیت، در نظر گرفتن پاداش برای کارهای باکیفیت است گفت: متناسب با صلاحیت حرفه ای و تخصصی معلمان، دریافتی آنها متفاوت است. منطق اصلی رتبه بندی ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه معلمان است. برای این طرح ۲۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده است.

تصویب آئین‌نامه رتبه‌بندی درجهت رشد کیفیت و ارتقای انگیزه معلمان

به گزارش عصرپرس، محسن حاجی میرزایی در دومین نشست خبری که طی ۹۰روز تصدی وزارت آموزش‌وپرورش و با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجائی برگزار شد با تبریک هفته بسیج اظهار کرد: تصویب آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی در هیات دولت از مهم‌ترین رویدادهایی است که باهدف دخالت دادن دانش و تجربه در دریافت‌های معلمان در هفته گذشته صورت گرفت.

2 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان تخصیص داده‌شده است

وی افزود: برای رشد کیفیت و ارتقای انگیزه معلمان باید کسانی که کار بهتر و باکیفیتی را انجام می‌دهند دریافت‌های متفاوتی داشته باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش ارتقای کیفیت و انگیزه معلمان را از اهداف اصلی اجرای طرح رتبه‌بندی عنوان و تصریح کرد: در سال جاری اعتباری به میزان ۲هزار میلیارد تومان برای اجرای نظام رتبه‌بندی پیش‌بینی‌شده لذا با این اعتبار اجرای طرح در نیمه دوم سال میسر شده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح هیات هایی در استان‌ها تشکیل و عملکرد همکاران را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و فرهنگیان در گروه‌های ۱تا ۵دسته‌بندی می‌شوند.

حاجی میرزایی حداقل داشتن دو سال سابقه را از شرایط این طرح دانست و خاطرنشان کرد: چنین نیست که تنها سابقه افراد باعث اعمال مزایای طرح برای او باشد بلکه افراد باید در برسی هیات ها صلاحیت علمی‌شان نیز احراز شود.

وی آموزگاران، دبیران، مشاوران، مربیان، مدیران و معاونان را ازجمله فرهنگیانی دانست که در طرح نظام رتبه‌بندی قرار می‌گیرند و افزود: همکارانی که در قسمت‌های اداری شاغل هستند بین اینکه مانند نیروهای آموزشی از مزایای این طرح استفاده کنند یا از سایر مزایای ویژه همکاران اداری استفاده کنند، مخیر هستند.

رتبه‌بندی گام‌های مهم برای ارتقا کیفیت آموزش‌وپرورش و معیشت فرهنگیان است

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه رتبه‌بندی یکی از گام‌های مهمی است که برای ارتقا کیفیت و هم برای ارتقای معیشت فرهنگیان برداشته‌شده است، اظهار کرد: تلاش‌های ما در جهت بهبود وضعیت معیشت معلمان ادامه خواهد یافت بنابراین خروج معلمان از قانون مدیریت خدمات کشوری و نوشتن قوانین ویژه معلمان موضوعاتی در دست مطالعه است.

امضای توافق‌نامه با وزارت راه و شهرسازی در راستای تأمین مسکن ۱۷۰ هزار فرهنگی طی 3 سال

وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: گام دیگری که در راستای بهبود معیشت معلمان برداشته‌شده است توافق برای تأمین مسکن ۱۷۰هزار فرهنگی با وزارت راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: در این طرح و در چارچوب این توافق در هر مکانی که زمین کافی برای احداث مسکن فرهنگیان وجود نداشته باشد بنیاد مسکن زمین موردنیاز را تأمین خواهد کرد و همچنین وزارت راه و شهرسازی با ارائه تسهیلات و رفع موانع با اجرای طرح مسکن فرهنگیان مساعدت و همکاری می‌کند.

حاجی میرزایی طرح مسکن فرهنگیان را سه‌ساله اعلام و عنوان کرد: فرهنگیان فاقد مسکن که تاکنون از امکانات دولتی و تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشند و همچنین زنان سرپرست خانوار فرهنگی، فرهنگیان با سن ۳۵سال و بازنشستگان فرهنگی نیز می‌توانند از این طرح استفاده کنند و این طرح شامل همه کارکنان رسمی پیمانی و قراردادی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه احداث مسکن در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود و وزارت مسکن باید تسهیل‌کننده این مسیر باشد، اظهار کرد: کسانی که طرح مسکن فرهنگیان شاملشان می‌شود اسامی آن‌ها در اختیار ادارات است و اولویت برخورداری فرهنگیان در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر جمعیت نیز کسانی است که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند لذا آن‌ها می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

ابلاغ شیوه‌نامه استخدام نیروهای حق‌التدریس، پیش‌دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود به تعیین تکلیف برخی نیروها در آموزش‌وپرورش اشاره و اظهار کرد: اعلام شیوه‌نامه مربوط به تبدیل وضعیت معلمان پیش‌دبستانی، نهضتی‌ها و حق‌التدریس‌ها از دیگر موارد مهم است که در هفته گذشته صورت گرفت.

توزیع شیر رایگان در استانهای محروم

وی همچنین از توزیع شیر رایگان در تمام مدارس با اولویت هشت استان محروم کشور خبر داد و گفت: عملیات توزیع شیر در استانهای ایلام، بوشهر، خوزستان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان آغاز شده است، اگر اعتبارات افزایش یابد استانهای بیشتری مشمول می‌شوند.

تسویه پاداش پایان خدمت به تاخیر افتاده بازنشستگان سال ۹۷

حاجی میرزایی همچنین به تسویه پاداش پایان خدمت به تاخیر افتاده بازنشستگان سال ۹۷ و بخش عمده معوقات حق التدریس سال ۹۷ در هفته‌های گذشته اشاره و عنوان کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که به تدریج از انباشته شدن معوقات جلوگیری و هرکسی خدمتی ارائه می دهد سرماه دریافتی داشته باشد.

تامین ارز کافی برای پرداخت حقوق و معوقات فرهنگیان خارج از کشور

وی ادامه داد: دریافتی معلمان خارج از کشور نیز به دلایلی چون مشکلات ارزی و ... به تاخیر افتاده بود. با تامین ارز کافی، پرداخت حقوق کلیه همکاران خارج از کشور را تا پایان سال تامین کردیم و نگرانی بابت پرداخت حقوق معلمان شاغل در خارج از کشور وجود ندارد و تلاش می کنیم تسویه معوقات آنها را نیز انجام دهیم.

انتقاد وزیر از نحوه رفع کمبود نیروی انسانی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۸ هزار معلم در ابتدای سال تحصیلی گفت: با راهکارهای مختلفی چون استمرار خدمت، افزایش ساعات حق التدریس و.... نیروی انسانی مورد نیاز فراهم شد، اما آیا این روشها مناسب و کیفی هستند؟ باید ارزیابی دقیقتری به عمل بیاوریم که این راهکارها تا چه اندازه موجب افزایش کیفیت می‌شود. اینها روش‌های قابل قبول ما نیست و ناگزیر بودیم از این روش ها استفاده کنیم. امیدواریم سال آینده ساماندهی مناسبتری داشته باشیم.

بودجه آموزش‌وپرورش حال خوبی ندارد

حاجی میرزایی با اشاره به فصل بودجه‌ریزی و تخصیص بودجه آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: بودجه آموزش‌وپرورش وضع خوبی ندارد و طی سال‌های گذشته همگام با سایر افزایش‌های بودجه که دولت در سایر بخش‌ها اختصاص داده است بودجه آموزش‌وپرورش افزایش پیداکرده است و نسبت به گذشته، آموزش‌وپرورش در تخصیص اعتبار موقعیت بهتری داشته است اما این بودجه توان حمایت از آموزش مناسب را ندارد زیرا بخش بزرگی از بودجه صرف حقوق و مزایا می‌شود.

وی افزود: طی دهه‌های گذشته به دلیل کمبود بودجه،آموزش‌وپرورش کیفیت مناسبی نداشته است بنابراین نیازمند توجه عمیق‌تر هستیم هرچند تنگناهای بودجه سال آینده را می‌دانم اما پیش‌بینی ما برای بودجه سال 99 آموزش‌وپرورش ۷۳هزار میلیارد است و در حال حاضر رقم بودجه ۵۴هزار میلیارد مصوب شده است که با تلاش همکاران این میزان بودجه افزایش پیدا می‌کند.

افزایش جمعیت دانش‌آموزی و نرخ بازنشستگی؛ توجه جدی به وضعیت نیروی انسانی آموزش‌وپرورش را می‌طلبد

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به وضعیت نیروی انسانی، اظهار کرد ‌: کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش پیش‌بینی‌شده است و امیدواریم برای تأمین آن تمهیداتی صورت بگیرد چراکه تعداد بازنشستگان در حال افزایش است و از طرف دیگر جمعیت دانش‌آموزی نیز رو به افزایش است.

تصمیم گیران بودجه باید به درک روشنی از مقدار بودجه بر عملکرد آموزش‌وپرورش برسند

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: معوقات آموزش‌وپرورش مربوط به حقوق آموزشیاران و حق‌التدریسی‌ها بوده که تأمین‌شده است و بخشی از آن برای ماه‌های ابتدایی سال ۹۸تا خردادماه است که به‌تدریج پرداخت می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بودجه هنوز در دولت نهایی نشده است و در دولت ارقام را واقعی‌تر خواهیم کرد و باید برای این منظور آثار بودجه را در تمام بخش‌های آموزش‌وپرورش مشخص کنیم. همچنین تصمیم گیران بودجه باید با درک روشنی این تصمیمات را بگیرند و در تلاش هستیم این درک روشن را به تصمیم گیران برسانیم.

اساس رتبه‌بندی فرهنگیان ایجاد انگیزه برای کیفیت‌های کاری متنوع است

وی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: اساس رتبه‌بندی این است که برای کیفیت‌های مختلف انگیزه ایجاد کنیم تا افراد باانگیزه برای کیفیت بهتر تلاش کنند و تناسب با بودجه سال ۹۸این رتبه‌بندی تدوین‌شده است.

حاجی میرزایی بابیان اینکه در این مدت، رصد رسانه‌ای انجام شده و انتقادها و پیشنهادهای رسانه‌ها بررسی می‌شود، گفت: نشست‌های مختلفی با مدیران و کارشناسان داشته‌ایم تا از نظرات و پیشنهاد‌های آنان استفاده کنیم و در ادامه مسیر معینی مشخص می‌کنیم تا اگر کسی علاقه‌مند به طرح مسائل آموزش‌وپرورش است بتواند به این مهم دست پیدا کند.

تعدد سیاست‌گذاران در آموزش‌وپرورش آشفتگی ایجاد می‌کند

وی تأکید کرد: دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور آموزش‌وپرورش غیرتخصصی نمی‌دانم اما تعدد سیاست‌گذاران در آموزش‌وپرورش آشفتگی ایجاد می‌کند.

حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره تنوع مدارس، گفت: مأموریت ما ارائه آموزش باکیفیت است و برخی مدارس مانند مدارس عشایری و استعدادهای درخشان در طول زمان شکل‌گرفته‌اند که اقتضائات خاص خودشان رادارند.

وی افزود: گرایش اصلی ما بر دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی است و اگر تنوعی در برخی از سطوح ملاحظه می‌شود به خاطر اقتضائاتی است که تاکنون باقی‌مانده و نیازمند بررسی بیشتری است.

وی بابیان اینکه حال آموزش‌وپرورش خیلی خوب نیست، گفت: باید همه جریان‌هایی که به آموزش‌وپرورش فکر می‌کنند، جدی‌تر وارد این حوزه شوند لذا باید عرصه آموزش‌وپرورش را از سؤالاتی که در راستای ارتقای آموزش‌وپرورش و کیفیت نیست دور کرد تا مجال توجه به مأموریت‌های اصلی آموزش‌وپرورش بیشتر شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به نظارت بر مدارس دولتی و غیردولتی، اظهار کرد: اگر به نسبت مدارس دولتی و غیردولتی توجه شود این مشخص می‌شود که ۸۹درصد مدارس دولتی هستند و مامتعهد هستیم تا به مدارس دولتی خدمات ارائه دهیم و خوشبختانه بررسی نتایج، نشان می‌دهد که تفاوت معنی‌داری بین مدارس دولتی و غیردولتی نیست، البته نظارت و کنترل‌های لازم را بر مدارس غیردولتی اعمال می کنیم.

قانون تعارض منافع در آموزش‌وپرورش را پیگیری خواهیم کرد

حاجی میرزایی با اشاره به قانون تعارض منافع در مورد برخی مسئولان آموزش‌وپرورش گفت: تمام کسانی که مشمول این قانون خواهند شد را در نظرخواهیم گرفت و اگر مسئولی مصداق تعارض منافع باشد با وی برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به عدم برگزاری مسابقات ورزشی در روزهای آلوده گفت: طبق دستورالعمل‌ها، فعالیت‌های ورزش درزمانی که استان‌ها در شرایط آلودگی هوا هستند ممنوع است و اگر درجایی اتفاق افتاده گزارش داده شود تا پیگیری صورت بگیرد.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به فعالیت کارگروه اقتصادی آموزش‌وپرورش بیان کرد: فعالیت این کارگروه از همان هفته‌های اول کارم شروع‌شده و جلسات متعددی داشته است و برای تأمین سند مناسب املاک آموزش‌وپرورش در سراسر کشور که ۱۱۰هزار ملک است، اقدام شده است.

اجرای طرح بوم گردی با همکاری سازمان میراث فرهنگی

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: گفت‌وگوهایی با میراث فرهنگی درباره طرح بوم گردی برای تبدیل مدارس در مناطقی که دانش آموز ندارند انجام‌شده است.

وی با اشاره به توزیع و تراکم دانش آموزان گفت: توزیع دانش‌آموز در مناطق مختلف متفاوت است به‌طوری‌که ۲۰ هزار واحد آموزشی کمتر از ۲۰دانش‌آموز داریم درحالی‌که در برخی مناطق تعداد دانش آموزان در هر کلاس درس ۴۰نفر است لذا باید نهضت مدرسه‌سازی را گسترش دهیم تا کلاس‌های باکیفیت‌تری داشته باشیم.

حق تقدم استفاده از سالن‌های ورزشی آموزش‌وپرورش در مواقع آلودگی هوا با دانش آموزان است

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به آلودگی هوا در شهرهای بزرگ گفت: آلودگی هوا در این فصل سال پیش می‌آید و تمام سالن‌های آموزش‌وپرورش به دانش آموزان اختصاص دارد و تقدم استفاده با آنان است تا زمانی که دانش آموزان به خدمات سالن‌ها نیاز دارند این موضوع مورد تأکید مسئولان است.

حاجی میرزایی گفت: فعالیت‌های کمک‌آموزشی بیش از هر چیز محصول تنظیماتی است که ما در آموزش و پروش ایجاد کردیم هرچند جهت‌گیری درست‌تر باشد مسائل پیرامون آن‌هم سنجیده‌تر خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر برای پایان ۱۲سال تحصیل، کنکور پیش‌بینی‌شده است که صلاحیت‌های خاصی را موردسنجش قرار می‌دهد و فعالیت‌های اقتصادی خارج از آموزش‌وپرورش به‌گونه‌ای است که این صلاحیت‌ها را پوشش دهد.

تربیت دانش آموزان را باید کانون توجه قرار دهیم

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در آموزش‌وپرورش از کرامت، مهارت و فضیلت صحبت می‌کنیم اما مجموعه را طوری تنظیم کردیم که روی ابعاد دیگری تأکید دارد و آموزش‌وپرورش باید به سمتی برود که این فضیلت‌ها را تقویت کند و باید این فاصله پیموده شود و معتقدم که تا وقتی جهت‌گیری‌ها اصلاح نشود حذف کنکور به این مسئله کمک کمی کند، بنابراین آموزش‌وپرورش باید تربیت را کانون توجه قرار دهد.

وی افزود: دغدغه جدی‌ام این است که چگونه مفاهیم متعالی را اجرایی کنیم و اگر بخواهیم مفهوم موردتوجه ما تقویت شود باید زمینه‌های لازم را فراهم کنیم و آموزش‌وپرورش باید به سمتی سوق پیدا کند که افراد برای مسئولیت‌های اجتماعی آماده شوند.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان این پرسش که آیا اگر اعتبارات پرورشی دو برابر شود اتفاق خاصی می‌افتد؟ گفت: جهت‌گیری در مسائل پرورشی و تربیتی نیازمند برنامه‌ریزی جدی‌تری است و باید در همان مدت‌زمانی که دانش آموزان در مدرسه هستند، این آمادگی را برای آنان فراهم کنیم تا شناخت بهتری از خودشان پیدا کنند و اگر تربیت درست انجام شود آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه کاهش پیدا می‌کند، هرچند که تلاش می‌کنیم بودجه امور پرورشی نیز اصلاح شود.

حاجی میرزایی اظهار کرد: آموزش از مأموریت‌های اصلی حاکمیتی است و برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی واگذاری نمی‌شود اما با حفظ استانداردها می‌توان بخشی از مأموریت‌ها را واگذار کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: در سال‌های گذشته روش خرید خدمات آموزشی بر اساس مجوز مجلس شورای اسلامی جریان داشته است که برخی آن را موفق و برخی آن را با کاستی می‌دانند و به دلیل تردیدهایی که وجود داشت امسال آن را افزایش ندادیم.

از مهمترین مأموریت‌های آموزش‌وپرورش آماده ساختن دانش آموزان در مواجه با تغییرات است

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: اعتقادداریم جامعه ما در معرض تغییرات سنگین و پرشتاب است و این تغییرات روح و ذهن نسل جوان را متأثر می‌کند و یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های آموزش‌وپرورش تجهیز دانش آموزان به توانمندی‌هایی است که آمادگی مواجه با تغییرات را داشته باشند تا کنش مؤثر داشته باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: منحصراً جایی را به نام مدرسه می‌شناسیم که فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در آن انجام می‌گیرد و هرجایی خارج از این چارچوب کار انجام بدهد غیرقانونی است چراکه آموزش امری حاکمیتی است و هرکس می‌خواهد که مشارکت کند می‌تواند برای بررسی شرایط احراز و تأسیس مدرسه غیردولتی رجوع کند.

به‌زودی جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی برگزار می‌شود

وی در ادامه اضافه کرد: اجازه تأسیس مدارس غیردولتی، قانون دارد و هرکس مجوز لازم را داشته باشد می‌تواند مدرسه را تأسیس کندو البته با قانون تعارض منافع هر جا مصداقی وجود داشته باشد حتماً برخورد خواهد شد.

حاجی میرزایی با اشاره به شهریه مدارس غیردولتی اظهار کرد: سازمان مدارس غیر دولتی استاندارد میزان شهریه را تعیین کرده است و اگر مدرسه‌ای غیرازاین عمل کند، توبیخ خواهد شد و تذکر می‌گیرد یا لغو مجوز می‌شود.

براساس گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش، وزیر آموزش‌وپرورش در پایان گفت: برای حذف مدارس خشتی و گلی تعهد کردیم و استان سیستان و بلوچستان روزهای پایانی این تعهد را می‌گذراند و به‌زودی جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی را برگزار می‌کنیم و البته در هر منطقه که گازرسانی انجام‌شده بخاری‌های نفتی جمع‌آوری‌شده است.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: