به گزارش عصرپرس ازروابط عمومی آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در نهصد و شصت و هفتمین جلسه شورای عالی آموزشوپرورش که با حضور اعضای قدیم و جدید شورای عالی در سالن جلسات وزارت آموزشوپرورش تشکیل شد، اظهار کرد: به دلیل نقش و جایگاه شورای عالی و مسئولیت بسیار مهم آن در سیاستگذاری آموزشوپرورش، اعضای برجسته شورای عالی و جایگاه قانونی آن؛ یک فرصت مغتنم و بینظیر برای نظام تعلیم و تربیت کشور است که آموزشوپرورش باید بتواند بهخوبی از این فرصت استفاده نماید.
وی افزود: آموزشوپرورش برای اینکه بتواند در توسعه و پیشرفت کشور نقش مؤثر و اثربخش
خود را ایفا کند، نیازمند مشارکت و کمک سایر دستگاهها و نهادهای کشور است تا بتواند
از این مسئولیت خطیر، سربلند بیرون بیاید.
وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: شورای عالی یکنهاد سیاستگذاری است که به خاطر
آثار و تأثیراتی که تصمیمات آن در نظام تعلیم و تربیت دارد، دارای نقش ارزندهای در
توسعه و پیشرفت کشور است و بدون شک از اقتضائات یکنهاد سیاستگذار داشتن یک ساختار
منسجم و پژوهش محور است و این مهم باید بهخوبی در دبیرخانه این شورا موردتوجه قرار
گیرد.
حاجی میرزایی با اشاره به الزامات یکنهاد سیاستگذار، اظهار کرد: مبتنی بودن مصوبات
شورا به پیوست پژوهشی مورد تأکید است تا بتواند با تحولات محیطی و پیشرفتهای فنّاوری
روز دنیا پیش برود.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به لزوم آیندهنگری و توجه به تحولات روز دنیا، تصریح
کرد: آیندهنگری نیازمند یک برنامه پژوهشی دقیق، کارآمد و مبتنی بر آیندهپژوهی است
که باید از یک ظرفیت علمی و پژوهشی قوی برخوردار باشد تا بتواند به نیازهای جامعه بهموقع
واکنش نشان دهد.
حاجی میرزایی با تأکید بر توجه جدی شورای عالی به مأموریتهای خود، اضافه کرد:
آسیبشناسی سیستم آموزشوپرورش بر اساس یک برنامه مناسب و فهم دقیق از واقعیتهای موجود
جامعه از دیگر وظایف این شورا بوده و باید به این سؤال پاسخ دهیم که این نهاد سیاستگذار
که بالای سر آموزشوپرورش است این سیستم را میخواهد به کجا ببرد.
وزیر آموزشوپرورش اضافه کرد: مأموریت مهم و اصلی آموزشوپرورش آماده کردن افراد
برای پذیرفتن نقشهای مختلف، توانایی ایجاد ارتباط و تعامل مؤثر با جامعه و یادگیری
مهارتهای زندگی است.
حاجی میرزایی با اشاره به سند تحول بنیادین، گفت: سند تحول بنیادین، محصول تلاش
و کوشش علمی و پژوهشی یک مجموعه متخصص و منسجم از افراد صاحبنظر حوزه آموزشوپرورش
است که برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت طراحیشده است که باید سرعت اجرای آن
را بیشتر کنیم.
وزیر دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه شورای عالی آموزشوپرورش باید نقش مؤثر
و تأثیرگذار خود را بهخوبی انجام دهد، افزود: باید به جامعه اطمینان و آرامش دهیم
که کارها از مسیر کارشناسی، پژوهشی، درست و قانونی خود انجام میشود و نباید هیچگاه
از کیفیت و اثربخشی طرحها و موضوعات در دستور کار شورای عالی غافل شویم.
وی تأکید کرد: بهطورقطع عدالت آموزشی یک دغدغه مهم و اساسی آموزشوپرورش است که
مصوبات باکیفیت و اثربخش شورای عالی میتواند باعث اجرای عدالت آموزشی در کشور شود
و این شورا باید جلوی کارهای بیکیفیت در آموزشوپرورش را بگیرد.
حاجی میرزایی تصریح کرد: باید از تمامی ظرفیتها و فرصتهای موجود در سند تحول
بنیادین و سایر دستگاهها به نحو مطلوب و بهینه استفاده نموده و تلاش کنیم پیوند بین
آموزشوپرورش و جامعه مستحکمتر و پایدارتر شود.
وزیر آموزشوپرورش در پایان گفت: جامعه باید به این درک و باور برسد که آموزشوپرورش
محور توسعه و پیشرفت کشوراست تا بتوانیم با مشارکت و کمک آنان جایگاه آموزشوپرورش
را ارتقاء دهیم.
در نهصد و شصت و هفتمین جلسه شورای عالی آموزشوپرورش از خدمات ارزشمند اعضای قدیمی
شورای عالی در طول مدت عضویت در این شورا تقدیر و تشکر به عمل آمد و اعضای جدید هم
حکم انتصاب خود را برای عضویت در شورای عالی را دریافت کردند.
در ادامه این جلسه اعضای شورای عالی دیدگاهها و پیشنهادهای خود را درباره مسائل
مختلف آموزشوپرورش بیان کردند که مهمترین مباحث مطرحشده به شرح زیر است:
طرحهای مربوط به آموزشوپرورش قبل از طرح در مجلس و سایر مراجع باید در شورای
عالی بررسی و برای تصمیمگیری نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شود، تأکید بر حفظشان
و جایگاه و استقلال قانونی شورای عالی آموزشوپرورش،توجه به پژوهش محور بودن طرحها
و موضوعات در دستور کار شورای عالی، ورود شورای عالی به مسائل مختلف آموزشوپرورش ازجمله
منابع انسانی، بودجه، زیرساختها و... نظرات و پیشنهادهای کارشناسی خود را برای تأمین
نیازهای آموزشوپرورش به مجلس شورای اسلامی و دولت ارائه نماید، تأکید بر ارزشیابی
و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزشوپرورش، کلیت و اصلیت شورای عالی نباید
تحت تأثیر افراد قرار گیرد، توجه به تحولات روز و فناوریهای نوین در طرحها و موضوعات
در دستور کار شورای عالی، توجه به تأثیرات فضای مجازی بر آموزشوپرورش، استفاده از
ظرفیت پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در طراحی موضوعات و اولویتهای پژوهشی شورای عالی،
مطالبه سهم آموزشوپرورش از صندوق توسعه ملی کشور، تأکید بر داشتن درک درست و عمیق
از نقش و جایگاه فرهنگیان، تأکید بر تشکیل پرونده سلامت روان برای دانش آموزان از بدو
ورود به مدرسه، تأکید بر توجه به رشد اجتماعی و اخلاقی دانش آموزان.