اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - 19 August 2015
با خشک شدن 70 درصدی تالاب بزرگ هویزه
مدیر کل اداره حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان گفت: وضع تالاب هورالعظیم به دلیل کم‌آبی زیاد رودخانه کرخه در دو ماه اخیر بسیار حاد شده و هم اکنون تنها ۳۰ درصد آب این تالاب باقی مانده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده گفت: بخش عظیمی از آب تالاب هورالعظیم از طریق رودخانه کرخه تامین می‌شود و هم اکنون حوزه آبریز کرخه بحرانی‌ترین وضعیت را در میان سایر بخش های زیست محیطی استان خوزستان به لحاظ کم‌آبی دارد.

لاهیجان‌زاده گفت: در حاشیه تالاب هورالعظیم، حاصلخیزترین دشت های استان قرار گرفته است و کم آبی رودخانه کرخه به حدی است که آبی از این رودخانه وارد تالاب هورالعظیم نمی‌شود.

به گفته لاهیجان زاده، در دو ماه گذشته وضعیت تالاب هورالعظیم بسیار حاد شده است و این تالاب به سمت خشکی کامل پیش می رود.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان اظهار داشت : به منظور کنترل این بحران بزرگ در تالاب هورالعظیم هم اکنون سازمان آب و برق استان خوزستان، کشت تابستانه در دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه را ممنوع اعلام کرده است.

وی گفت : آب ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی واقع در دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه از رودخانه کرخه تامین می شود.

این مقام مسئول در استان خوزستان تاکید کرد: آب موجود در تالاب هورالعظیم به ۳۰ درصد مقدار اولیه آن رسیده که بی‌سابقه است.

وی با اشاره به وجود کانالی که از اهواز به سمت هورالعظیم می‌رود، خاطرنشان کرد: در سازمان آب و برق استان خوزستان مطالعات به منظور انتقال آب کارون به تالاب هورالعظیم در حال انجام است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: طول این کانال حدود ۹۰ کیلومتر است که در صورت امکان می تواند مقدار زیادی آب از کارون را به هورالعظیم انتقال دهد و در نهایت در راستای احیای تالاب نقش مهمی را ایفا کند.

لاهیجان‌زاده افزود : بخشی از این کانال در زمان جنگ احداث شده و بخشی از آن را شرکت توسعه نیشکر استان ایجاد کرده است.

هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران است. این تالاب در مرز ایران و عراق واقع شده و حدود یک سوم این تالاب در ایران و بقیه آن در عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده اما با نابودی روبروست.

نام:
ایمیل:
* نظر: