اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید
به روز شده در: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵
کد خبر: ۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 13 December 2016
دانشمندان محیط زیست تاکید کردند برای کاهش میزان تولید گاز متان و رها شدن آن در محیط زیست، توجه مضاعفی باید صرف شود.

سرویس اجتماعی عصرپرس:پژوهشگران محیط زیست طی هشداری اعلام کردند افزایش میزان گاز گلخانه ای متان در جو زمین طی یک دهه گذشته، باعث شده است تلاش ها برای مقابله با پدیده گرم شدن جهانی دشوارتر شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، بر اساس نتایج یک پژوهش اخیر که در مجله «پژوهش های زیست محیطی» منتشر شده است، "برای کاهش میزان تولید متان و رها شدن آن در محیط زیست، توجه مضاعفی باید صرف شود."

این پژوهش بر اساس یافته های تحقیقات یک گروه 81 نفره از دانشمندان محیط زیست شکل گرفته است.

هشدار محققان به افزایش گاز متان در جو زمین

افزایش 10 برابری تراکم گاز متان

نتایج این پژوهش که به صورت مشترک با همکاری موسسه «داده های علمی سامانه زمین» صورت گرفت نشان می دهد تراکم گاز متان در جو زمین در فاصله سال های 2000 تا 2006 آرام آرام افزایش یافت، سپس در دوره 10 ساله بعد، شتاب افزایش آن 10 برابر شد. همچنین بر اساس این آمارها، افزایش پیش بینی نشده و بدون توضیح تراکم گاز متان، در سال های 2014 و 2015 بسیار شدید بود.

پژوهشگران در این باره اعلام کردند تحقق توافق نشست آب و هوای پاریس مبنی بر جلوگیری از افزایش بیش از دو درجه سلسیوس دمای زمین، در حال حاضر هدفی بسیار چالش برانگیز شمرده می شود، و در صورتی که میزان تولید گاز متان کاهش پیدا نکند، تحقق این هدف بسیار دشوارتر خواهد شد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، افزایش یک درجه سلسیوسی دمای زمین در مقایسه با دوران قبل از صنعتی شدن، در حال حاضر باعث شکل گیری تغییرات شدید در آب و هوا، وقوع خشک سالی های گسترده، طوفان های عظیم، موج های گرما و افزایش سطح آب دریاها شده است.

نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که در صورت ادامه روندهای کنونی، متوسط دمای هوای جهان تا سال 2100 بیش از سه درجه سلسیوس (برابر با پنج و چهار دهم درجه فارنهایت) افزایش خواهد یافت، حتی در صورتی که اهداف مشخص شده درباره تولید گازهای گلخانه ای در توافق پاریس محقق شود. در صورتی که کشورهای جهان نتوانند به اهداف توافق پاریس دست پیدا کنند، افزایش دمای جهان بسیار بیشتر از این رقم خواهد بود.

دی اکسید کربن مهمترین گاز گلخانه ای و یکی از عوامل اصلی افزایش دمای کره زمین است. این گاز، یکی از محصولات فرعی ناشی از سوزاندن سوخت های فسیلی است که کشورهای جهان، 70 درصد از نیاز خود را به گرمایش، از سوزاندن این نوع سوخت تامین می کنند.

پایان خبر/