اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 13 December 2016
با خارج شدن ویلای نمازی از فهرست آثار تاریخی و ملی کشور
جوپونتی معمار مشهور ایتالیایی این بنا را در سال 1339 به سفارش شفیع نمازی ساخت. او نام این اثر را «شادی زندگی» گذاشت. ویلای نمازی به همراه ساختمانی دولتی در بغداد تنها آثار جوپونتی در خاورمیانه هستند. قرار است در محل آن هتل پنج ستاره ساخته شود.
عصرپرس: کمیته مردم نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران اعلام کرد با خارج شدن ویلای نمازی از فهرست آثار تاریخی پروژه تخریب آن در دستور کار قرار گرفته است.

 به گزارش ایرنا، این بنا در سال 1339ه.ش(1960م) به سفارش شفیع نمازی بازرگان ثروتمند و فرزند مهدی نمازی نماینده مجلس شورای ملی و مجلس سنا توسط معمار معاصر ایتالیایی ساخته شد.

این بنا به مشورت محسن فروغی( معمارو استاد و رئیس دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران) توسط جوپونتی و با مفهوم «شادی زندگی» ساخته شده است.

دیوارهای پاسیوی ویلا با طرح های سرامیکی هنرمند ایتالیایی 'فائوستو ملوتی' تزئین شده که آثارش به شدت مدرن است.

ویلای نمازی از این حیث دارای اهمیت است که به همراه ساختمانی در بغداد(ساختمان شورای برنامه ریزی و توسعه عراق، تنها آثار جوپونتی در خاورمیانه به شمار می رود.

پروژه تخریب اثر جوپونتی در نیاوران کلید خورد

بنابراین گزارش اثر جوپونتی در بغداد در طول جنگ سال 2003م آسیب فراوانی دید که اکنون توسط یونسکو در حال مرمت است.

ویلای نمازی در سال 1391 از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درخواست هتل پنج ستاره در مجتمع چند منظوره با پلاک ثبتی 1/1218/121 و به آدرس خیابان باهنر، خیابان عمار از محمدحسین فرمهینی فراهانی مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان تهران را دریافت کرده، براساس مصوب بند یک صورتجلسه شماره هفت کمیسیون ماده پنج شهر تهران با این درخواست موافقت و نقشه های معماری فاز یک این هتل به یزدانی شهردار وقت منطقه یک اعلام می شود.

این درخواست شامل تخریب، نوسازی و ساخت 20 طبقه هتل در بنای ثبتی ویلای نمازی مورد تائید کارشناس فنی این اداره کل نیز قرار گرفته است.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی تهران همچنین طی مجوز شماره 23421/126/912 مورخ 07/11/1391 در پلاک فوق موافقت اصولی واحد گردشگری از نوع هتل با درجه پنج ستاره را صادر می کند.

در سال 91 و با تغییر مدیریتی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، مسعود نصرتی در تاریخ 24شهریور سال 92 نیز در نامه ای به شهردار وقت منطقه یک درخواست 'کان لم یکن شدن' عاجل مجوز فوق الذکر برای ویلا را صادر می کند. 

بنابراین گزارش در 25 بهمن 1394 پس از شکایت مالک به دیوان عدالت اداری رای به نفع مالک مبنی بر خروج اثر داده می شود و قاضی پرونده با توجه به قانون مصوب سال 1309شمسی مبنی بر ثبت بناهای تاریخی تا اختتام دوره زندیه، این بنا را خارج از شمول ماده یک این قانون عنوان کرده و رای اولیه را مبنی بر خروج اثر از فهرست آثار ملی کشور را تایید و صادر می کند.

پروژه تخریب اثر جوپونتی در نیاوران کلید خورد

در همین ارتباط، رجبعلی خسروآبادی مدیرکل کنونی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران براساس این دستور نیز نامه ای را در آخرین روزهای سال 94 به دیوان عدالت اداری ارسال کرده که تا درخواست تجدید نظر در مورد این حکم کند که در دادگاه بدوی به تاریخ 27 تیر 1395، شعبه اول تجدید نظر دیوان عدالت اداری به مستشاری 'محمد علی محمدی' و 'محمد کریمی'، رای قطعی به خروج ویلای نمازی از فهرست آثار ملی کشور می دهند.

ویلای نمازی در 22 آبان 1386 به شماره 20154 و با رضایت مالک بنا حاج احمد ابریشمچی در خیابان نیاوران، خیابان عمار در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

پایان خبر/

نام:
ایمیل:
* نظر: