اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - 09 June 2019
لاریجانی در نطق پیش از دستور؛
رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه توجه به اولویت نخست کشور که موضوع اقتصادی است، تأکید کرد: اینکه ۵۰ تا ۸۰ درصد متوسط درآمد افراد برای مسکن هزینه می شود غیرمتعادل است.

مجلس تا حصول نتیجه موضوع مسکن را پیگیری می‌کند

به گزارش عصرپرس از خانه ملت، علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 19 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عید سعید فطر گفت: لازم می‌دانم از حرکت گسترده و هوشمندانه ملت عزیز ایران در روز قدس سپاسگزاری کنم که در مقابل دسیسه شیطانی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا نسبت به سرنوشت ملت فلسطین، غیرت دینی و انقلابی خود را نشان دادند و معامله بزرگ قلابی قرن را به معادله بی‌هویتی رژیم صهیونیستی بدل کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سا‌ل‌ها پیش رهبری معظم در مسئله فلسطین راه‌حل دقیقی را ارائه و چند روز پیش آن را مجدد طرح کردند و آن وجود آرای ملت فلسطین است که از چند جزء تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: اول در مسئله فلسطین تمام اطراف و سازمان ملل به راه‌حل دموکراتیک همه‌پرسی تن دردهند، دوم همه آوارگان فلسطین به وطن اصلی خود بازگردند، سوم در یک رفراندوم همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی نسبت به حکومت آتی خود اعلام نظر کنند و در آخر در حکومت مورد نظر ملت فلسطین که با آرای اکثریت آنها تشکیل می‌شود نسبت به یهودیان انتقال یافته به این سرزمین تصمیم‌گیری شود.

حل مسئله مزمن منطقه با راه حل دموکراتیک

لاریجانی تأکید کرد: آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی اگر به دنبال حل مسئله مزمن در منطقه هستند، راه‌حل دموکراتیک این است و اگر دنبال کلاهبرداری سیاسی هستند بدانند با مقاومت قوی در منطقه مواجه هستند، لازم است وزارت امور خارجه این نظریه را در مجامع بین‌المللی دنبال کند.

لاریجانی با یادآوری بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز 14 خرداد و به مناسبت سالروز رحلت پیشوای بزرگ انقلاب حضرت امام (ره) گفت: این سخنان عمیق، استوار و راهگشای حرکت بزرگ ملت در شرایط فعلی بود. ایستادگی و مقاومت هوشمندانه، عاقلانه و شجاعانه و مبتکرانه در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دیپلماتیک راهبرد دقیقی است که علاوه بر اینکه طراحی موذیانه دشمن را خنثی می‌کند، به افزایش قدرت ملی مدد می‌رساند.

وی اظهار داشت: توجه به اولویت نخست کشور که موضوع اقتصادی است و توجه جدی به استقلال اقتصادی، کارآفرینی ، تولید ملی و رفع موانع آن مهمترین وظیفه دولت و مجلس است. در این زمینه یکی از موضوعات مسئله مسکن در کشور است که در بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بین 50 تا 80 درصد متوسط درآمد افراد را در برمی گیرد که این رقم بسیار غیرمتعادل است.

لاریجانی بیان داشت: یکی از روش‌های کاهش قیمت مسکن بیرون کشیدن زمین از بورس‌بازی است و البته داشتن طرح فراگیر در ساخت و ساز مسکن نیز ضروری محسوب می‌شود. یکی از مسائل و چالش‌هایی که نمایندگان به آن می‌پرداختند همین موضوع بود.

وی افزود: کمیسیون عمران مجلس در این زمینه جلساتی را با مسئولین مربوطه برگزار کرده و نهایتاً در جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس بانک مرکزی، رئیس بنیاد مسکن، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و رئیس کمیسیون عمران ابعاد آن بررسی شد و تحقق ایده یک میلیون مسکن در هر سال از سطح روستا تا شهرهای کوچک، متوسط و بزرگ چگونه می‌تواند انجام پذیرد و نحوه پشتیبانی دولت و تسهیلات بانکی در سطوح مختلف و حجم کلان تسهیلات بانکی در این زمینه مشخص شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز ابعاد آن در این جلسه مطرح و از آرای نمایندگان محترم استفاده خواهد شد، به هر تقدیر این موضوع یکی از مسائل مهم جامعه مخصوصاً برای جوانان است که مجلس روی آن تمرکز کرده و قطعاً تا حصول نتیجه آن پیگیری و نظارت خواهد شد.

سخنان مکرون ناشیانه و تأسف آور بود

لاریجانی با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور فرانسه در دیدار با رئیس جمهور آمریکا گفت: این سخنان تأسف‌آور و ناشیانه بود، اینگونه مطالب از زبان آقای ترامپ بعید نیست و بر ایشان حرجی نیست اما این مطالب از زبان آقای مکرون هیچ سنخیتی با محتوای مطالبی که در مذاکرات متعدد حضوری و تلفنی با آقای روحانی رئیس جمهور ایران منتقل کردند نداشت، ظاهراً ایشان با هر کسی ملاقات یا مذاکره دارد مطابق میل او سخن می‌گوید.

وی تأکید کرد: اگر مکرون اینقدر در حل مسائل بین‌المللی و خط و نشان کشیدن برای سایر ملت‌ها متبحر است، بهتر نیست مشکلات داخلی خود را سر و سامان دهد که اینقدر کشته و زخمی روی دست ملت فرانسه نماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از رئیس جمهور محترم عراق که در کنفرانس اخیر در عربستان با درایت و فهم درست از شرایط منطقه از جایگاه رشید ملت عراق، پرده از مسئله‌سازی سعودی برداشت و از ملت ایران حمایت کرد تشکر می‌کنم همچنین از دولت محترم سوریه در این زمینه سپاسگزار هستم.

حل مشکل مسکن به شرط ساخت یک میلیون واحد در سال

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید حدود یک میلیون مسکن در سال در شهرها و روستاها ساخته شود، گفت: مشکل مسکن به شرط ساخت یک میلیون مسکن در سال حل می شود.

علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 19 خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارشی از طرح ملی مسکن با بیان اینکه مسکن یکی از مهمترین مسائلی است که دولت باید مورد توجه قرار دهد، گفت: در شرایط فعلی باید برای مردم برنامه روشنی در زمینه تهیه مسکن تدارک دید. در حال حاضر یکی از مسائل مهم در حوزه مسکن وجود مسکن های زائد است که براساس آمار مرکز پژوهش ها 500 هزار واحد مسکونی در تهران و 2 میلیون واحد مسکونی در کشور به صورت اضافه ساخته شده است. البته بخشی از این واحدهای مسکونی مساکن لوکس هستند که افراد بی بضاعت و متوسط جامعه توان خرید آن را ندارند که باید به این موضوع نیز توجه لازم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس برنامه ششم توسعه باید حدود 900 هزار واحد مسکن در سال ساخته شود ولی در سال های اخیر این مهم تحقق نیافت و یکی از مسائلی که به افزایش قیمت مسکن دامن زد، این بود که در سال های گذشته به این مهم توجه نشد.

وی ادامه داد: دولت در مقطع کنونی قصد اجرای قانون برنامه ششم را دارد، در این قانون برای شهر و روستا سقف در نظر گرفته شده که چقدر مسکن باید در شهرها و روستاها ساخته شود.

لاریجانی با یادآوری اینکه یکی از نکات مورد توجه مرکز پژوهش های مجلس ساخت مسکن در روستاها است، افزود: ازدیاد جمعیت در روستاها موجب شده زمین مورد نظر در روستاها برای ساخت مسکن محدود باشد که بنیاد مسکن باید در این زمینه بازنگری جدی صورت دهد و وزیر کشور نیز باید در این حوزه برای برداشتن محدوده روستاها به استانداران توصیه جدی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین این موضوع باید برای روستاییان حل شود تا مسکن موجب مهاجرت روستاییان به شهرها نشود.

لاریجانی ادامه داد: در شهرهای کوچک و متوسط نیز که بیش از هزار شهر را شامل می شود، زمین برای واگذاری وجود دارد و اگر زمین هم وجود نداشته باشد، محدوده شهرها به کمک این شهرهای کوچک بیاید تا در این زمینه وزارت کشور می تواند کمک های مثمرثمری داشته باشد تا این مشکل از سر راه مردم برداشته شود.

وی تاکید کرد: در شهرهای بزرگ و کلانشهرها نیز نیاز به شهرک های اقماری داریم که در طرح وزارت مسکن نیز به این موضوع توجه شده است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: چنانچه این مجموعه راه بیفتد، ظرف چند سال آینده به شرط تولید یک میلیون مسکن در هر سال شاهد خواهیم بود طی چند سال آینده مشکل مسکن در کشور حل خواهد شد.

لاریجانی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات حوزه مسکن اختصاص وام و تسهیلات است که در این زمینه تقسیم بندی هایی در سطح روستا و شهر صورت گرفت تا در روستاها تا سقف 40 میلیون تومان برای هر نفر، در شهرهای کوچک و متوسط 60 میلیون و شهرهای بزرگ 80 میلیون تومان در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر افراد پشت نوبت دریافت وام قرار می گیرند و میزان تسهیلات مسکن در حال حاضر 8.5 درصد است که رئیس بانک مرکزی قول افزایش سهم تسهیلات مسکن تا 20 درصد را دادند تا گشایشی در زمینه تسهیلات مسکن برای کسانی که قصد ساخت دارند، صورت گیرد.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: این مجموعه، مجموعه خوبی به نظر می رسد به شرط آنکه در حوزه اجرا همه دستگاه ها از جمله بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی یک فکر را دنبال کنند، البته ملاحظاتی نیز در این زمینه وجود دارد که اخذ مالیات سنگین از خانه های خالی یکی از این ملاحظات است.

لزوم جلوگیری از بورس بازی در بخش مسکن

لاریجانی یادآور شد:بسیاری از کشورها دولت زمین می‌دهد و انبوه سازان خانه می‌سازند، درصدی که مالکیت آن مربوط به دولت می‌شود را در اختیار شهرداری‌ها می‌گذارند تا بتوانند اجاره دهند. می‌توان از این امکانات هم در این طرح استفاده شود، اما باید توجه شود که در این طرح زمین از حالت بورس بازی خارج شود. به این شکل که وقتی خانه‌هایی ساخته می‌شود اسناد آن به صورت فوری منتقل شود. پس باید زمانی برای نقل‌ و انتقالات در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس و دولت در این زمینه همصدا هستند و به وزیر راه و شهرسازی تاکید می کنم برای شهرهای اقماری حتما زیرساخت های لازم در نظر گرفته شود تا به مانند مسکن مهر فقط خانه ساخته نشود بدون هیچ امکاناتی از جمله مدرسه، مسجد و امکانات رفاهی دیگر.

وی اضافه کرد: کمیسیون عمران مجلس ماموریت دارد مسائل مطرح شده در جلسه امروز را سریعاً پیگیری کند تا مسکن که یکی از مهمترین موضوعات کشور است، به ویژه برای زوج های جوان در زمان معقول و سنجیده ای تدارک دیده شود.


برچسب ها
لاریجانی ، مجلس ، مسکن ، مکرون
نام:
ایمیل:
* نظر: