اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - 17 August 2015
مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی:
مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گفت: همانطور که سقوط قیمت‌های نفت در سالهای ٢٠٠٨ و ٢٠٠٩ میلادی که در دولت نهم اتفاق افتاد ناشی از بحران بین المللی اقتصاد بود و ارتباطی با دیپلماسی انرژی آن دولت نداشت، اکنون نیز دلیل کاهش قیمت نفت ربطی به دیپلماسی انرژی ایران ندارد.

مهدی عسلی درباره هجمه اخیر مخالفان دولت به دلیل کاهش قیمت نفت، تصریح کرد: دولت گذشته با تصمیم‌های اشتباه سبب شد نفت ایران از بازارهای بین‌المللی دور شود. حرف‌هایی که در این زمینه مطرح است وارد نیست و با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌شود.

دیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، یکی از عوامل کاهش قیمت نفت را تداوم افزایش عرضه نفت اوپک عنوان کرد و گفت: عربستان و عراق مسئول بیش از ٨٠ درصد از این افزایش تولید در طی شش ماه گذشته بوده‌اند.

وی با یادآوری این که افزایش قیمت نفت در سالهای ٢٠١٠ تا ٢٠١٣ (١٣٨٩ تا ١٣٩٢) نیز ناشی از بازیابی فعالیت‌های اقتصاد جهانی و افزایش رشد اقتصادی کشورهای بزرگ بود، افزود: افزایش رشد اقتصادی کشورهای بزرگی مانند آمریکا، چین و هند از یک سو و از بازار خارج شدن نفت خام لیبی به دلیل تحولات سیاسی در آن کشور و حذف بخشی از صادرات نفت ایران از بازارهای جهانی از سوی دیگر از جمله مهمترین دلایل افزایش قیمتها در آن مقطع زمانی بود.

عسلی با بازخوانی و تشریح دیپلماسی انرژی در دولت‌های نهم و دهم، با بیان این که اگر دولتهای نهم و دهم دیپلماسی انرژی نافذی داشتند باید می توانستند جلوی تحریم‌های نفتی را بگیرند، افزود: آن تحریم‌ها سبب شد که صادرات نفت ایران به یک سوم قبل از اعمال تحریم‌ها برسد.

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی ادامه داد: واقعیت آن است که دولت دهم نه تنها در عرصه دیپلماسی انرژی بلکه حتی در حفظ سطح تولید نفت کشور هم توفیق نداشت. توجه به آمار تولید نفت ایران نشان می‌دهد که کاهش تولید نفت ایران ماهها قبل از اعمال تحریم‌های جهانی بر فروش نفت ایران شروع شده بود و دولت گذشته قادر به جلوگیری از کاهش تولید نفت نبود و تحریمها در واقع آن را تشدید کرد.

وی با اشاره به این که اصولا هر کارشناس اقتصادی نفت و انرژی می‌داند که با اندازه نسبی اقتصاد ایران در مقایسه با اقتصاد جهانی و با ظرفیت تولید نفت و حجم صادرات ایران در مقایسه با تولید و تجارت جهانی نفت، ایران به تنهایی قادر به تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی و بر بازارهای بین المللی نفت نیست، تصریح کرد: همانطور که مشاهده کردیم دیگر کشورهای اوپک و غیر اوپک به راحتی می توانند بازارهای ایران را با افزایش تولید خود اشغال و تاثیر خروج نفت ایران را از بازار به حداقل برسانند.

عسلی افزود: در واقع، ایران تنها از طریق اوپک می تواند بر بازارهای نفت اثر بگذارد، که البته این کار هم به طور غیر مستقیم و از طریق رسیدن به اجماع در اوپک امکانپذیر است.

عسلی در این باره که از نگاه شما دولت قبل چه کرد که هر بشکه نفت در آن سالها بیش از ١٠٠ دلار برای هر بشکه معامله شد، تصریح کرد: همانطور که گفته شد قیمت‌های بالای نفت در سالهای ٢٠١٠ تا ٢٠١٣ میلادی اصولا به دلیل افزایش رشد اقتصادی جهان بخصوص آمریکا، چین و هندوستان و تقاضا برای نفت و کاهش عرضه نفت با توجه به بیرون رفتن نفت لیبی و ایران از بازارها بود و ارتباطی به سیاست و دیپلماسی دولت قبل نداشت.

وی افزود: سیاستهای ناصواب دولت سبب شد تحریمهای اقتصادی علیه کشور تشدید شود و نفت ایران از بازارهای بین المللی بیرون برود و این امر به رقبای ایران اجازه داد نفت خود را در بازارهای ما به قیمتهای بالا بفروشند در حالی که ما حتی نمی توانستم پول نفت فروخته شده را به کشور بازگردانیم.

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت گفت: همانطور که سقوط قیمت‌های نفت در سالهای ٢٠٠٨ و ٢٠٠٩ میلادی که در دولت نهم اتفاق افتاد ناشی از بحران بین المللی اقتصاد بود و ارتباطی با دیپلماسی انرژی آن دولت نداشت، اکنون نیز دلیل کاهش قیمت نفت ربطی به دیپلماسی انرژی ایران ندارد.

عسلی گفت: دیپلماسی نفتی دولت دهم همچنین سبب شد بخش بزرگی از ارز ناشی از فروش نفت در صندوق کشورهای دیگر که خود تحریمهای ایران را تایید کرده بودند، قرار گیرد تا در چارچوب قراردادهایی که به قول رئیس اسبق بانک مرکزی بی شباهت به قراردادهای ترکمانچای نبود هر طور خواستند با پول نفت ایران رفتار کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: